۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
قیمت خودروهای شاسی بلند تا ۵۰ میلیون تومان صعود کرد| عدم استارت واردات عامل افزایش قیمت
بررسی قیمت خودرو در هفته اول آبان

قیمت خودروهای شاسی بلند تا ۵۰ میلیون تومان صعود کرد| عدم استارت واردات عامل افزایش قیمت

دیگنیتی پرایم و فونیکس تیگو۸ پرو در خودروهای مونتاژی، فولکس واگن تیگوان و میتسوبیشی ای اس ایکس تیپ۴ در محصولات وارداتی طی یک هفته اخیر در بازار آزاد از ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کردند.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو طی چهار سال گذشته به دلیل سیاستگذاری صنعتی و اقتصادی اشتباه توسط وزیران صمت و اقتصاد با التهاب فراوانی مواجه شده است. نتیجه سیاست های اشتباه این وزیران منجربه کاهش تولید و عدم واردات خودرو شد، همین مساله خودرو را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرده است. دخالت مستقیم دولت در فروش خودروسازان و ممانعت از واردات خودرو به بهانه های مختلف، رانت فروشی را ایجاد کرده است که سودجویان به جای تولیدکنندگان یا واردکنندگان منفعت مالی کسب کردند.

چندی پیش مهدی مطلب زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور بیان کرده بود؛ «در یک سال و نیم گذشته دلال بازی در بازار خودرو ۱۷۵ هزار میلیارد تومان سود برای سودجویان داشته است.» این مورد را اگر به چهار سال اخیر تعمیم دهیم، نشان می دهد که ۷۰۰ هزار میلیارد میلیاردتومان سودجویان و رانت خواران از بازار خودرو به واسطه اختلاف قیمت محصولات داخلی از کارخانه تا بازار و عدم واردات، سود کرده اند. اگر سود مذکور به جای جیب دلالان به جیب خودروسازان واریز می شد، شاید شاهد توسعه و تنوع محصولات در کلاس های مختلف بازار با افزایش تیراژ بالا می بودیم. در شرایط فعلی که هر روز خبر تازه ای از وزارت صمت در خصوص واردات خودرو منتشر می شود، قیمت خودروها به دلیل شرایط مذکور در مسیر صعودی قرار گرفته است، در ادامه به بررسی وضعیت قمیت خودروهای مونتاژی صفرکیلومتر و وارداتی دست دوم خواهیم پرداخت:

قیمت خودروهای شاسی بلند تا ۵۰ میلیون تومان صعود کرد| واردات نکردن عامل افزایش قیمت شد

دیگنیتی تا ۲۷ مهرماه سال جاری با بها یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد، اما امروز قیمت این محصول در بازار به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است

دیگنیتی ۳۰ میلیون تومان گران شد

دیگنیتی پرایم یکی از محصولات جدید گروه بهمن است که طی یک سال گذشته در بازار توانسته جایگاه مناسبی برای خود کسب کند، این خودرو جز محصولات عرضه شده در بورس کالا بود. این خودرو از اواخر مهرماه سال جاری دچار جهش قیمتی شد، دیگنیتی تا ۲۷ مهرماه سال جاری با بها یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد، اما امروز قیمت این محصول در بازار به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است. عدم واردات خودرو سبب شده تقاضا کاذب در بازار برای محصولات کراس اوور و سدان داخلی یا مونتاژی ایجاد شود. این مورد در کنار رفتارهای بازار نشان می دهد، دیگنیتی احتمالا در ماه جاری با جهش قیمتی دیگری نیز مواجه شود. دخالت های اشتباه وزارت صمت در امر فروش و قیمت گذاری منجربه بحران «افزایش قیمت» در بازار خودرو شده است.

قیمت خودروهای شاسی بلند تا ۵۰ میلیون تومان صعود کرد| واردات نکردن عامل افزایش قیمت شد

تیگو۸ پرو پرمیوم تا تاریخ ۲۵ مهرماه سال جاری در بازار یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز این خودرو به قیمت یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است

تیگو۸ با موج ۲۰ میلیون تومانی گران شد

فونیکس تیگو۸ پرو پرمیوم را می توان به عنوان هوشمند ترین خودرو چینی بازار کشور معرفی کرد، ظاهرا شرکت مدیران خودرو برای کسب سهم بیشتر بازار خودرو اقدام به تولید با کیفیت و عرضه محصول روز مبتنی به فناوری های جدید کرده است. تیگو۸ پرو تنها محصول چینی است که «ایلان ماسک» موسس و مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا در برزیل سوار آن شده است. باتوجه به هفت نفره بودن این محصول، بخشی از بازار که نیازمند محصول کراس اوور فول سایز و البته جدید بودند، تقاضا خود را به سمت این خودرو معطوف کردند. این خودرو تا تاریخ ۲۵ مهرماه سال جاری در بازار یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز این خودرو به قیمت یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۲۰ میلیونی قیمت این خودرو نشان می دهد که در ماه جاری باید انتظار مجدد افزایش قیمت برای این محصول چینی مونتاژ را داشت.

قیمت خودروهای شاسی بلند تا ۵۰ میلیون تومان صعود کرد| واردات نکردن عامل افزایش قیمت شد

فولکس واگن تیگوان تا تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری با بها ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان معامله می شد، ولی امروز این خودرو به قیمت ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش بها ۵۰ میلیون تومانی تیگوان در بازار ناشی از اخبار ضد و نقیض وزارت صمت در خصوص واردات خودرو است

تخت گاز ۵۰ میلیون تومانی تیگوان

یکی از خودروهای اس یو وی دو دیفرانسیل سایز متوسط در بازار کشور فولکس واگن تیگوان است، این خودرو در زمان واردات جز یکی از محصولات به روز و متناسب با سیلقه مشتریان در داخل کشور محسوب می شد. عیلرغم ضعف در خدمات پس از فروش این محصول، تیگوان توانست در بازار داخل کشور جایگاه مناسبی به لطف خوشنامی برند فولکس واگن کسب کند. با منع واردات خودرو به کشور، تیگوان با افزایش بها چشمگیری مواجه شد، فولکس واگن تیگوان تا تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری با بها ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان معامله می شد، ولی امروز این خودرو به قیمت ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش بها ۵۰ میلیون تومانی تیگوان در بازار ناشی از اخبار ضد و نقیض وزارت صمت در خصوص واردات خودرو است. احتمالا تا زمان استیضاح وزیر صمت و معرفی وزیر جدید، رشد قیمت برای این محصول در بازار آزاد همچنان وجود خواهد داشت.

قیمت خودروهای شاسی بلند تا ۵۰ میلیون تومان صعود کرد| واردات نکردن عامل افزایش قیمت شد

میتسوبیشی ای اس ایکس تیپ۴ تا تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری با بها یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان معامله می شد، ولی امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۲۰ میلیون تومانی قیمت این محصول ناشی از اعلام خبر وزارت صمت در خصوص احتمال مجدد واردات میتسوبیشی به کشور ایجاد شده است

برنده نیامده ژاپنی سوار بر موج گرانی

در روزهای گذشته خبری مبنی بر واردات سه برند کیا، هیوندای و میتسوبیشی به بازار کشور توسط وزارت صمت اعلام شد، خبری که در بازار موج گرانی مجدد برای هر سه برند را در مدل های متفاوت محصولات ایجاد کرده است. میتسوبیشی ای اس ایکس تیپ ۴ تا تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری با بها یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان معامله می شد، ولی امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۲۰ میلیون تومانی قیمت این محصول ناشی از اعلام خبر وزارت صمت در خصوص احتمال مجدد واردات میتسوبیشی به کشور ایجاد شده است، این درحالی است که مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی گفت و گو با «بازار» معتقد بود؛ «امسال خودرویی به بازار کشور وارد نخواهد شد.» این موضوع نشان می دهد که وزارت صمت در مقام یک بازار ساز برای خودروهای واردات در بازار عمل می کند.

کد خبر: ۱۸۲٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha