۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
سهام برخی شرکت های بیمه غرق در حباب| افت قیمت بیمه ای ادامه خواهد داشت؟
بازار گزارش می دهد؛

سهام برخی شرکت های بیمه غرق در حباب| افت قیمت بیمه ای ادامه خواهد داشت؟

به گفته کارشناسان برخی از شرکت ها مانند بیمه پاسارگاد با وجود یک اصلاح طولانی و دو مرحله افزایش سرمایه از سال ۹۹ تاکنون همچنان در قیمت اردیبهشت سال ۹۹ در حال معامله بوده که نشان از حباب این سهم است.

بازار؛ گروه بورس: در حالی بازار روند نزولی خود را ادامه داده است که برخی گروه ها همچون بیمه ها به دلیل اینکه حباب زیادی دارند همچنان این روند را طی خواهند کرد، برای نمونه برخی از شرکت ها مانند بیمه پاسارگاد با وجود یک اصلاح طولانی و دو مرحله افزایش سرمایه از سال ۹۹ تاکنون همچنان در قیمت اردیبهشت سال ۹۹ در حال معامله است و این حکایت از این دارد که حداقل به اندازه ۱۵۰ درصد افزایش سرمایه ای که داده حباب در دل قیمت آن بوده و پی بر ایی ۴۴ شرکت هم این موضوع را تایید می کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره دلایل افت بازار به ویژه بعد از حبابی شدن نمادهای بیمه ای و ... گفت: در گام نخست باید توجه داشت که نظام اقتصادی کشور بانک محور است اما در دنیا اینگونه نیست و ابزارهای مالی در دنیا بسیار گسترده است و از بورس به عنوان ابزاری برای تامین نقدینگی بخش تولید استفاده می کند، به همین دلیل نقدینگی از بورس ایران به بخش های مولد ورود نکرده است و زمانی که از بازار خارج می شود وارد بازارهای سوداگری می شود.

در دنیا شرکت های بیمه در تامین مالی بسیار موفق هستند در ایران این شرکت ها عمدتا زیان ده هستند، به عبارت دیگر در دنیا از طریق بیمه ها وام به افراد داده می شود تا در تامین مسکن، ماشین و ... اقدام کنند و بعد شرکت های بیمه ای هم سودهای متعارفی در قبال تامین مالی از مشتریان دریافت می کنند همین مساله برای بخش صنعت و تولید هم بکار گرفته می شود و آن‌ها از این طریق در بخش مولد اقتصاد مشارکت می کنند، اما در ایران این مساله وجود ندارد

ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه کارکردهای اقتصادی ایران در بازار شکل نگرفته است، تصریح کرد: در حالی که در دنیا شرکت های بیمه در تامین مالی بسیار موفق هستند در ایران این شرکت ها عمدتا زیان ده هستند، به عبارت دیگر در دنیا از طریق بیمه ها وام به افراد داده می شود تا در تامین مسکن، ماشین و ... اقدام کنند و بعد شرکت های بیمه ای هم سودهای متعارفی در قبال تامین مالی از مشتریان دریافت می کنند همین مساله برای بخش صنعت و تولید هم بکار گرفته می شود و آن‌ها از این طریق در بخش مولد اقتصاد مشارکت می کنند، اما در ایران این مساله وجود ندارد یا بسیار ضعیف عمل می کنند.

او با تاکید بر اینکه یکی از دلایل عدم موفقیت بورس در جذب نقدینگی نبود زیرساخت‌های مناسب است، افزود: از یک طرف نوسانات اخیر در بازار سهام ایران باعث شده تا مردم به این بازار بی اعتماد شوند، از طرف دیگر بانک ها اوراق متعددی را با نرخ های بالای ۲۰ درصد ارائه می دهند و همین موضوع باعث شده ظلم به بازار سرمایه و سهامدار شود.

دولت بخشی از اوراق را به بیمه ها و بانک ها می فروشد

همچنین یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر دولت بخشی از اوراقی را که در بازار عرضه می کند به بیمه ها و بانک ها می فروشد، گفت: به طور قطع بیمه ها در خرید اوراق، مشارکت دارند، به همین دلیل ممکن است نقدینگی در شرکت های بیمه ای کاهش پیدا کند، اما این مساله هیچ ارتباطی به کاهش قیمت سهام ندارد زیرا در صورتی که سهام یک شرکت ارزنده باشد توسط حقوقی ها عرضه نمی شود و از آنجایی که بازار در چند وقت اخیر افت زیادی داشته بسیاری از سهامداران حقیقی در این قیمت ها فروشنده نیستند، از این رو می توان گفت یکی از دلایل افت قیمت سهام ناشی از وضعیت حبابی آن‌ها است.

با توجه به اینکه دولت در زمینه درآمدهای ارزی همچنان مشکلاتی دارد برای تامین بودجه نیازمند انتشار اوراق است، به همین دلیل شرکت های بیمه ای و بانکی و ... باید بخشی از این اوراق را خریداری کنند

عرفان هودی با بیان اینکه در سال جاری دولت همچنان به دنبال انتشار اوراق برای جبران کسری بودجه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت در زمینه درآمدهای ارزی همچنان مشکلاتی دارد برای تامین بودجه نیازمند انتشار اوراق است، به همین دلیل شرکت های بیمه ای و بانکی و ... باید بخشی از این اوراق را خریداری کنند.

بازار سرمایه ایران خیلی شفاف نیست

در شرایط کنونی بازار سرمایه ایران خیلی شفاف نیست و بسیاری از صورت های مالی شرکت ها دست‌کاری می شود به همین دلیل است که نمی توان به رشد سود سازی یا کاهش سودسازی شرکت ها اعتماد کرد و این مساله به خصوص درباره شرکت های غیر تولیدی که سرمایه گذاری می کنند یا درآمد آن‌ها از بخش های مختلف است نمی توان روند معاملاتی آن‌ها را پیش بینی کرد.

برخی از این شرکت ها مانند بیمه پاسارگاد با وجود اینکه دارایی چندانی ندارد اما ارزش بازار آن به دلیل رشد فوق العاده که در سال ۹۹ تجربه کرده بود به اندازه چند شرکت بزرگ بورس شده بود، از این رو نوعی عدم هماهنگی بین ارزش بازار و ارزش سهام آن به وجود آمده است که به نظر می رسد این مساله باید اصلاح شود

رضا روحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شرکت های بیمه ای هم جزو گروه هایی هستند که در بازار سرمایه رشد بالایی تجربه کرده اند، گفت: برخی از این شرکت ها مانند بیمه پاسارگاد با وجود اینکه دارایی چندانی ندارد اما ارزش بازار آن به دلیل رشد فوق العاده که در سال ۹۹ تجربه کرده بود به اندازه چند شرکت بزرگ بورس شده بود، از این رو نوعی عدم هماهنگی بین ارزش بازار و ارزش سهام آن به وجود آمده است که به نظر می رسد این مساله باید اصلاح شود.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت های بیمه ای در ایران سود ساز نیستند، گفت: در شرایط کنونی معاملات گروه بیمه ای نسبت به سایر گروه ها شرایط بدتری دارد و به نظر می رسد که برخی از آن‌ها همچنان افت خواهند داشت، مگر اینکه در آینده گزارش های خیلی خوبی از سودسازی و ... ارائه دهند.

کد خبر: ۱۸۲٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha