۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
الگوی کشت از کاغذ تا مزرعه| مشکلات کشاورزان کرمانی حل می شود؟
گزارش بازار؛

الگوی کشت از کاغذ تا مزرعه| مشکلات کشاورزان کرمانی حل می شود؟

کرمان- طرح الگوی کشت که به تازگی رونمایی و ابلاغ شده قرار است تحول بزرگی در تولیدات کشاورزی ایجاد کند و باید دید آیا این طرح می تواند با حل مشکلات کشاورزان از روی کاغذ به مزارع راه یابد.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان به دلیل تولید محصولات متنوع کشاورزی نقش بسزایی در تامین نیاز بازار کشور دارد این در حالیست که اصلاح علمی الگوی کشت در پهناورترین استان کشور یک ضرورت غیرقابل انکار است. البته این مساله نیاز به آگاهی و فرهنگ سازی در جامعه دارد و با در نظر گرفتن سیاست های تشویقی باید کشاورزان نسبت به این مساله ترغیب شوند.

بعد از دها سال معطلی مهر ماه امسال سند الگوی کشت محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ رونمایی و ابلاغ شد. این طرح فراقوه ای بوده و بر اساس اعلام محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تسهیلات یارانه، یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید، کمک‌های بلاعوض، امتیازات فنی و اعتباری، بیمه و... را به سمت الگوی کشت هدایت می شود. همچنین تخفیفات بیمه‌ای بر روی سبد محصولات راهبردی برنامه ‌ریزی شده است و کشاورزانی که محصولات راهبردی مورد تایید در الگوی کشت را بپذیرند شامل این تخفیفات می‌شوند.

همچنین طبق اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها در نظر گرفته شده و به ازای افزایش بهره‌وری نیز ۵۰ درصد تخفیف شامل کشاورزان می‌شود.

بانک ها و بیمه پای کار بیایند

استاندار کرمان در گفتگو با بازار با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت در استان کرمان به ویژه در مناطق جنوبی اظهار کرد: باید برای کاهش ریسک در این بخش بانک ها و بیمه را هم پای کار بیاوریم.

محمدمهدی فداکار با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه های متولی و بخش های دولتی و غیردولتی باید در این زمینه پای کار بیایند افزود: باید برنامه ریزی دقیقی انجام و به اقتصاد کشاورزی تنوع داده شود.

فداکار با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن سیاست های تشویقی دولت برای اجرای الگوی کشت افزود: به عنوان نمونه نیاز است حق بیمه محصولات کشاورزی از کشاورزانی که در طرح‌الگوی کشت مشارکت داشته اند، اخذ نشود.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و ترغیب کشاورزان به رعایت الگوی کشت گفت: باید زیرساخت ها در این زمینه تقویت شود.

فداکار با بیان ضرورت‌های الگوی کشت ادامه داد: یک مترمکعب آب در جنوب استان کرمان دو تا سه سنت درآمد دارد، در حالی که همین میزان درآمدزایی از باغات پسته رفسنجان و سیرجان یک یورو است.

استاندار کرمان عنوان کرد: حذف ارز ترجیحی باعث شد کشت محصولاتی نظیر کلزا دارای صرفه اقتصادی شود.

مشکلات هر ساله کشاورزان جنوب کرمان

احمد بلندنظر فرماندار جیرفت در خصوص اقدامات انجام شده در راستای اصلاح الگوی کشت در شهرستان جیرفت به بازار اظهار کرد: بیش از ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان تولید و به تمام نقاط کشور صادر می شود.

وی گفت: بیشترین محصول کشت در جیرفت سیب زمینی، پیاز، بادمجان و محصولات جالیزی است.

بلند نظر اظهار کرد: کشاورزان هر ساله با مشکلات و معضلاتی در بحث حمل و نقل روبرو هستند. محصولات در این منطقه به صورت کشت خارج از فصل است اما تولیدات جنوب کرمان در زمان عرضه با انبوه از محصول در سطح کشور مواجه می شود.

فرماندار جیرفت بیان کرد: این شرایط باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان در طول سال های گذشته شده است. سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این مسیر حرکت کرده که بتواند کشت جایگزین را در شهرستان جیرفت و جنوب استان کرمان انجام دهد.

امسال جلسه ای با حضور مدیران مربوطه برگزار و در این راستا برنامه ریزی شد که محصولاتی در حوزه شهرستان های جنوب کشت شود که بتواند جایگزین محصولاتی شوند که سال های سال برای کشاورزان ضرر داشته اند

وی عنوان کرد: امسال جلسه ای با حضور مدیران مربوطه برگزار و در این راستا برنامه ریزی شد که محصولاتی در حوزه شهرستان های جنوب کشت شود که بتواند جایگزین محصولاتی شوند که سال های سال برای کشاورزان ضرر داشته اند.

بلندنظر گفت: برنامه های خوبی در این زمینه پیش بینی شده است و ان شاالله با این کار کشاورزان از مشکلاتشان رهایی یابند.

۸ هزار هکتار زیر کشت مصحولات جایگزین

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان هم در گفتگو با بازار با اشاره به اهمیت بحث کشت جایگزین اظهار کرد: با توجه به بحران خشکسالی کشت محصولات با نیاز آبی کم باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی لطفعلی زاده ادامه داد: کشت محصولاتی نظیر زعفران، گل محمدی، گیاهان دارویی و کشت در محیط کنترل شده در کرمان در حال انجام و پی گیری است.

وی میزان سطحی که کشت جایگزین در آن انجام شده است را ۸ هزار هکتار اعلام کرد و یادآور شد: این میزان مربوط به محصولات باغی است.

از مهمترین محصولات زراعی و دامی که به جهت اقتصادی بودن در شهرستان کرمان ترویج شده است می توان به کشت گلرنگ، تریتیکاله، کینوا و زیره سبز، ماهیان خاویاری و پرورش زالو اشاره کرد

همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: از مهمترین محصولات زراعی و دامی که به جهت اقتصادی بودن در شهرستان کرمان ترویج شده است می توان به کشت گلرنگ، تریتیکاله، کینوا و زیره سبز، ماهیان خاویاری و پرورش زالو اشاره کرد.

امیر عباس نخعی نژاد گفت: گلرنگ با بذور اصلاح شده گلمهر و گلدشت که از کیفیت گل و دانه مناسب و مطلوب برخوردار هست از لحاظ اقتصادی و اشتغال (خصوصا در بخش های گلباف و شهداد) از محصولاتی است که مورد استقبال کشاورزان در بسیاری از نقاط شهرستان واقع شده و سطح زیر کشت آن در حال افزایش است.

وی افزود: گیاه دیگری با نام تریتیکاله که متعلق به غلات است و به علت داشتن ظرفیت بالای تولید و تغذیه در تامین بخشی از نیاز علوفه ای می تواند نقش مهمی داشته و کشت آن نیز مورد استقبال کشاورزان واقع شده است.

نخعی نژاد ادامه داد: کشت در زمین های سنگلاخی و با حاصل خیزی کم و همچنین سازگاری به گستره وسیعی از اقلیم اعم از سرد و گرم از مزایای کشت تریتیکاله است.

وی گفت: با توجه به اینکه تریتیکاله از قدرت رقابت اکولوژیکی بیشتر با علف های هرز به دلیل رشد سریع تر برخوردار است و قوه نامیه بیشتر و قدرت استقرار بهتر نسبت به گندم و جو دارد و همچنین امکان استفاده دو منظوره به صورت مصرف دانه ای و علوفه ای مورد اسقبال قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان بیان کرد: کینوا نیز از گیاهان اقتصادی شهرستان است که شبیه به غلات و عضو خانواده چغندر و اسفناج است.

وی عنوان کرد: کینوا به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی رشد کرده و توجیه اقتصادی دارد. کِشت این گیاه به دلیل مقاومت بالای آن در کم آبی اقتصادی است و به راحتی می تواند جایگزین محصولات با نیاز آبی بالاتر شود.

وی ادامه داد: زیره سبز نیز گیاهی با توجیه اقتصادی که اگر تاریخ مناسب جهت کاشت و موارد فنی کاشت تا برداشت رعایت شود بسیار اقتصادی بود و ترویج کشت آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این ضرورت را به وجود می آورد که در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد، افزود: یافتن گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور در سطوح مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

اصلاح الگوی کشت نباید فقط در قالب یکسری برنامه های روی کاغذ باقی بماند و باید با به کارگیری سیاست های حمایتی دولت از قبیل کاهش بهای آب مصرفی، حق بیمه محصولات کشاورزی و خرید تضمینی و جلب اعتماد کشاورزان از روی کاغذ به مزرعه آمده و اقتصاد کشاورزان را نیز تقویت کند.

کد خبر: ۱۸۲٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha