۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
فروش بخشی از دارایی های دولت مشکلات اعتباری کشور را حل می‌کند
منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم:

فروش بخشی از دارایی های دولت مشکلات اعتباری کشور را حل می‌کند

قزوین-منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که برآورد می‌شود دارایی های غیر منقول دولت هفت هزار هزار میلیارد تومان ارزش دارد، کشور با شرایط اقتصادی سختی مواجه است که فروش بخشی از این دارایی های دولت می‌تواند مشکلات اعتباری کشور را حل کند

به گزارش خبرنگار بازار، لطف‌الله سیاهکلی مرادی شامگاه پنجشنبه در دیدار با بهنامی ‌فر مدیرکل  اقتصاد و دارایی استان قزوین که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: در شرایطی که کشور از مسائل اقتصادی و معیشتی دچار مشکلات فراوانی شده است و مردم در فشار و تنگنای مالی هستند این درست نیست که هفت هزار هزار میلیارد تومان دارایی غیرمنقول و بلااستفاده دولت باقی بماند درحالی‌که می‌توان با مدیریت درست بخشی از این دارایی‌ها به سمت تولید و صنعت زمینه اشتغال عده زیادی را فراهم و تولید و چرخه اقتصاد را رونق بخشید.

وی بیان کرد:فروش تنها یک‌سوم از دارایی‌های غیرمنقول دولت می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود را مرتفع گرداند و در حوزه اشتغال، صنعت و تولید گامی اثربخش و حرکتی عظیم باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دولت بسیار پرهزینه شده است و تنها حفاظت از بسیاری از دارایی‌های دولتی بار هزینه‌ای زیادی بر کشور تحمیل می‌کند درحالی‌که واقعاً حتی اگر بودجه عمومی دولت تا سه برابر افزایش پیدا کند بازهم نمی‌توان برای حوزه اشتغال و صنعت‌کاری از پیش برد.

سیاهکلی بیان کرد: کاهش تصدی‌گری‌های دولتی در طی چند سال گذشته نیز به همین منظور پیگیری شد، چراکه ما اعتقادداریم مردم دولت ثروتمند نمی‌خواهند این در حالی است که برخی از رویه‌ها نشان می‌دهد دولت به‌جای توجه به این بخش‌ها گاهی در پی ثروت‌اندوزی بوده است.

زمان ثروت‌اندوزی به پایان رسیده است

وی افزود: بسیار جای تأسف دارد که در جهان کونی و در عصر حاضر هنوز به منابع نفت و گاز در کشور وابسته هستیم و نتوانسته‌ایم با درآمدهای دیگری نظیر مالیات مدیریت مناسب را در کشور داشته باشیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کرد که روزهای سخت تحریم، فشارهای اقتصادی و بیماری پیاپی هم مشکلاتی را برای کشور ایجاد کردند اما دراین‌بین نیز این‌که سرمایه اندوزی دولت هرروز بیشتر از قبل باشد قابل‌درک نیست و می‌توان با فروش بخشی از این دارایی‌ها کشور را از مشکلات رهایی داد.

سیاهکلی گفت: زمان سرمایه‌داری دیگر به پایان رسیده است و در دنیای امروز موفق کسی است که بتواند از حداقل‌ها بهترین و بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد.

وی تصریح کرد: استارت آب‌ها نمونه‌های خوبی از این تغییر در جهان هستند که نشان دادند قدرت فکر و اندیشه در کار نوآوری و خلاقیت می‌تواند مسیری تازه باز کند.

بانک‌ها تخصصی محور شوند

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم با انتقاد از روند فعالیت فعلی بانک‌ها در کشور گفت: بانک‌ها در همه دنیا همراه تولید و صنعت هستند و بخش بزرگی از اقتصاد و چرخه کار و فعالیت در اختیار آن‌هاست درحالی‌که امروز بانک‌های ما در کشور تنها رقیبانی برای جذب سرمایه مردم شده‌اند.

سیاهکلی بیان کرد: تا زمانی که بانکی حاضر است برای دریافت سپرده‌های مردم سودهای بالای 20 درصد ارائه کند قطعاً تولید و قدم نهادن در مسیر کارآفرینی منطقی نیست  و توجیه مالی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تک‌رقمی شدن نرخ سود بانک‌ها در شرایطی که امروز کشور به آن دچار است شاید یک‌راه حل فوری به نظر برسد که می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع گرداند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علی‌رغم این‌که در زمان تأسیس بانک‌ها سیاست‌های مالی و خط و مشی‌های فعالیت مشخصی برای آن‌ها تعریف می‌شود اما امروز به معنای واقعی نتوانسته‌ایم بانک‌ها را تخصصی کنیم.

سیاهکلی گفت: بانک کشاورزی باید به‌صورت خاص متولی امور این حوزه باشد و بانک صادرات باید بتواند در همین بخش فعالیت کند اما امروز بانک‌های ما تخصصی محور فعالیت نمی‌کنند و نتیجه هم این می‌شود که بانک تبدیل به صندوق حفظ سرمایه شده است درحالی‌که باید بزرگ‌ترین حامل فعالین صنعتی و تولیدی در کشور همین بانک‌ها باشند.

وی گفت: به‌صورت کلی در کشور نیازمند بازتعریف سیاست‌های پولی و مالی هستیم اما تا رسیدن به آن زمان و نتیجه مطلوب باید بتوانیم راه‌حلی مناسب برای مدیریت درست تدوین و اجرایی نماییم.

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم یادآور شد:خرید ملک و افزایش شعبات امروز نباید افتخار یک بانک باشد بلکه مشارکت در یک پروژه ارزشمند را باید به‌عنوان افتخار خود بدانند که چنین چیزی در کشور وجود ندارد.

دولت جیب سرمایه‌گذار را خالی نکند

سیاهکلی بیان کرد: یکی از مواردی که طی سالیان اخیر نارضایتی‌های فراوانی را به همراه داشته مسئله صدور مجوزها و پروانه‌های فعالیت، دریافت استعلام‌های مربوطه و به عبارتی بروکراسی پرهزینه اداری است این در حالی است که بسیاری از این طرح‌ها  اجرایی نمی‌شوند ولی بنا بر مقررات هزینه‌های لازم دولتی را می‌پردازند.

وی گفت: راه درست این است که هزینه‌ها و مطالعات دولت پس از آغاز به کار موفق واحدها دریافت شود تا سرمایه‌گذار، ایده پرداز و محقق برای شروع کار خود نگران هزینه‌های کلان و سرسام‌آور صدور جور و مراحل قانونی نباشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شری اسلامی بیان کردن دولت می‌تواند هزینه‌های خود را پس از تولید و آغاز به کار واحدها دریافت کند تا به‌نوعی از واحدهای نیمه‌کاره این بخش نیز حمایت صورت گیرد.

کد خبر: ۱۸٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha