۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
مبارزه فولادسازان با معضلاتی از جنس کمبود برق و گاز | توسعه حمل‌ونقل کلید رشد تولید صنایع فولادی
کاهش تولید فولاد در ایران حاکی از چیست؟

مبارزه فولادسازان با معضلاتی از جنس کمبود برق و گاز | توسعه حمل‌ونقل کلید رشد تولید صنایع فولادی

توسعه صنعت فولاد در کشور باید به صورت کیفی باشد و امروز ایران نیازمند کاهش مصرف انرژی برای تولید فولاد است که باید برای تحقق این موضوع از راهکارهایی استفاده کرد که امتحان خود را پس داده است.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنعت فولاد در تمام کشورهای توسعه‌یافته از جمله صنایع پیشران و مهم به شمار می‌آید که نقش مهمی در رشد و اقتصادی یک منطقه جغرافیایی در جهان دارد. در ایران با توجه به قدمت صنعت فولاد از یک طرف و برخورداری از منابع سرشار روزمینی و زیرزمینی، صنعت فولاد همواره به عنوان یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار در افزایش میزان تولید ناخالص ملی تاثیر مثبت خود را داشته است.

طی سال‌های گذشته صنعت فولاد در ایران با معضلات و مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کرده که وقوع این اتفاق منجر به کاهش چشمگیر تولید و صادرات فولاد ایران شده است تا جایی که در پاره‌ای از مواقع، رشد تولید فولاد در ایران منفی شد.برای بررسی بیشتر مشکلات و چالش‌های فولادسازان با دو تن از فعالان و کارشناسان این حوزه گفتگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

در سال گذشته حدود ۴۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد که نسبت به سال‌های ماقبل از آن، شاهد کاهش چشمگیری بوده‌ایم

توسعه صنعت فولاد باید کیفی باشد

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران با اشاره به اینکه برای صادرات فولاد در کشور نباید عوارضی اخذ شود، گفت: جنگ بین روسیه و اوکراین فرصت لازم برای ایران مهیا کرده است تا با افزایش میزان صادرات فولاد بتواند ارزآوری بیشتری داشته باشد به شرطی که مسئولان و فعالان این حوزه شرایط امروز بازار جهانی فولاد را درک کنند تا فرصت‌ها را از دست ندهیم.

وی تصریح کرد: تامین گاز برای تولید آهن سفنجی و برق برای مجتمع‌های فولادی نقش مهمی در افزایش میزان تولید فولاد در ایران دارد که طی چندسال اخیر به دلیل قطعی مکرر برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان شاهد کاهش چشمگیر تولید انواع محصولات فولادی در ایران بوده‌ایم.دولت باید نگرش خود را نسبت به صنعت فولاد تغییر دهد به طوری که از فعالان صنعت فولاد و معدن در پست‌های کلیدی وزارت صمت استفاده کند ولی متاسفانه در شرایط کنونی چنین موضوعی را مشاهده نمی‌کنیم.

رئیس خانه معدن ایران تصریح‌کرد: در سال گذشته حدود ۴۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد که نسبت به سال‌های ماقبل از آن، شاهد کاهش چشمگیری بوده‌ایم. از طرف دیگر صنعت گاز ایران به بیش از ۹۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا تولید مستمر آهن اسفنجی با مشکل روبرو نشود.

بهرامن تاکیدکرد: توسعه صنعت فولاد در کشور باید به صورت کیفی باشد و امروز ایران نیازمند کاهش مصرف انرژی برای تولید فولاد است که باید برای تحقق این موضوع از راهکارهایی استفاده کرد که امتحان خود را پس داده است و به طور قطع این راهکارها در کشورهای توسعه‌یافته به صورت دائم استفاده می‌شود.

رئیس خانه معدن ایران تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد طی یکسال را منوط به استفاده از ظرفیت‌هایی مانند ماشین‌آلات و فناوری برای تولید فولاد سبز و خطوط تولید عنوان کرد و گفت: تأمین مواد اولیه یکی از مباحث اصلی برای افزایش تولید فولاد است که در این زمینه در بخش زغال‌سنگ و سنگ‌آهن محدودیت‌هایی وجود دارد.

متاسفانه در مناطقی از کشور شاهد ضعف بخش حمل‌ونقل هستیم که این منطقه‌ها به نوعی تولیدکننده فولاد هستند

صادرات فولاد و رقابت با بازار جهانی در شرایط تحریم تسهیل شود

مهدی سرلک، کارشناس صنعت فولاد کشور با اشاره به اینکه بین تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن طی سال‌ها تعارض‌های متعددی برسر صادرات سنگ‌آهن صورت گرفته است، گفت: در شرایط کنونی تعامل مناسبی بین تولیدکنندگان سنگ‌آهن و فولاد در ایران وجود دارد که باید از این فرصت برای افزایش میزان تولید فولاد و به دنبال آن رشد صادرات محصولات فولادی نهایت استفاده را کرد.

سرلک با اشاره به اینکه در کشوری مانند استرالیا که سرشار از معادن و منابع معدنی است، فعالان معدنی از سوی دولت حمایت می‌شوند، گفت: باید سازوکار حمایت دولت از معدنکاران به صورت کامل و شفاف مشخص شود تا رقابت بین فعالان معدنی بیشتر شده و بتوانند حمایت دولت را به صورت تمام و کمال داشته باشند.

وی کشور چین را یک از مهمترین مناطق جهان در تولید سنگ‌آهن و فولاد عنوان کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد تولید سنگ آهن کشور چین در خود همین کشور تبدیل به فولاد می‌شود تا به نوعی شاهد رشد تکمیل زنجیره فولاد در سرزمین اژدها باشیم.

این کارشناس صنعت فولاد کم‌آبی را معضل دیگری برای افزایش میزان تولید فولاد در ایران عنوان و اظهارکرد: اگر امروز در اصفهان شاهد وقوع خشکسالی وکم‌آبی هستیم باید ریشه این معضل را در استفاده بی‌رویه آب در صنایع متعدد از جمله فولاد و حتی تولید برق جستجو کرد.

سرلک با بیان اینکه برای افزایش میزان تولید فولاد در ایران و توسعه آن باید بخش حمل‌ونقل را در ایران گسترش داد، گفت: متاسفانه در مناطقی از کشور شاهد ضعف بخش حمل‌ونقل هستیم که این منطقه‌ها به نوعی تولیدکننده فولاد هستند.

وی خواستار قیمت‌گذاری فولاد براساس میزان عرضه و تقاضا شد و افزود: متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد ایران بسیاری از مجتمع‌های تولیدی این صنعت را با مشکلات متعدد و کمبود نقدینگی روبرو کرده است که باید برای برطرف کردن راهکارهای اساسی را در نظر گرفت.تسهیل صادرات فولاد در شرایط تحریم و رقابت با بازارهای جهانی از جمله مهمترین درخواست‌های تولیدکنندگان فولاد در کشور است و مسئولان دولتی باید نسبت به توجه به این خواسته‌ها و برآورده کردن آنها مسئولیت‌پذیر باشند.

کد خبر: ۱۸۲٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha