۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
ایران خودرو به دنبال تولید خودرو اس یو وی| آیا باید منتظر شاسی بلند ملی بود؟
گزارش اختصاصی بازار از برنامه جدید آبی پوشان

ایران خودرو به دنبال تولید خودرو اس یو وی| آیا باید منتظر شاسی بلند ملی بود؟

گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی خبر طراحی و تولید محصول اس یو وی روی پلت فرم جدید را داده است، احتمالا این خودروساز از سه برند سوزوکی،هایما یا رنو برای تولید این محصول کمک بگیرد.

بازار؛ گروه خودرو: هفته گذشته گروه صنعتی ایران خودرو از محصول جدید خود به نام «تی اف۲۱» رونمایی کرد، در همایش رونمایی این محصول مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو به تشریح عملکرد و برنامه های آتی بزرگترین خودروساز خاورمیانه پرداختند. محسن رضایی منش معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد؛ «گروه صنعتی ایران خودرو ابتدا به دنبال توسعه سبد محصولاتی سپس هدف توسعه و تنوع پلت فرم در کشور را دارد.» معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران خودرو در هنگام معرفی برنامه های تحولی این واحد خودروسازی، بیان کرد: «گروه صنعتی ایران خودرو با پلت فرمی به نام IKP۳ قصد طراحی و تولید دو محصول اس یو وی و سدان را دارد.» این خبر به معنای آن است که گروه صنعتی ایران خودرو به زودی احتمالا با شریک خارجی در راستای دست یابی به دو محصول مذکور وارد همکاری خواهد شد، در ادامه به بررسی شرکا خارجی این واحد خودروساز در راستای توسعه پلت فرم خودرو اس یو وی خواهیم پرداخت:

باتوجه به اینکه گرندویتارا سال های طولانی در خط تولید گروه صنعتی ایران خودرو قرار داشت، به نظر می رسد یکی از محتمل ترین گزینه ها برای تولید اس یو وی استفاده از پلت فرم این خودرو است

همکاری با سوزوکی

گروه صنعتی ایران خودرو در اواسط دهه ۸۰ شمسی همکاری و تعامل مناسبی را با شرکت خودروسازی سوزوکی در راستای مونتاژ محصول اس یو وی سایز کوچک به نام ویتارا شکل داده بود. این خودروساز ژاپنی با وضع تحریم های ظالمانه علیه کشور، درسال ۱۳۹۷ تعامل همکاری خود را با گروه صنعتی ایران خودرو قطع کرد. در تابستان سال جاری نیز زمزمه های از بازگشت احتمالی سوزوکی به جاده مخصوص توسط آبی پوشان شنیده می شد. اما هفته گذشته با تشریح برنامه های جدید این واحد خودروسازی در راستای دست یابی به خودرو اس یو وی، این شنیده قوت گرفته است.

زیرا تنها اس یو وی دو دیفرانسیلی که گروه صنعتی ایران خودرو در کشور اقدام به مونتاژ آن کرده بود، سوزوکی گرند ویتارا بود. باتوجه به اینکه گرندویتارا سال های طولانی در خط تولید گروه صنعتی ایران خودرو قرار داشت، به نظر می رسد یکی از محتمل ترین گزینه ها برای تولید اس یو وی استفاده از پلت فرم این خودرو است. البته باید دید که گروه صنعتی ایران خودرو در شرایط فعلی حاضر به همکاری مجدد با سوزوکی هست یا شریک دیگری را انتخاب می کند.

باتوجه به اینکه در شرایط فعلی هایما تنها شریک خارجی گروه صنعتی ایران خودرو است که محصولات کراس اوور را تولید می کند، احتمال آن وجود دارد که گروه صنعتی ایران خودرو با همکاری شریک خارجی خود اقدام به توسعه پلت فرم یکی از مدل های هایما برای تولید اس یو وی کند

هایما گزینه دوم تولید اس یو وی

گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۳۹۴ محصولی کراس اوور اما تک دیفرانسیل را به بازار کشور معرفی کرد، این محصول طراحی و تولید شرکتی به نام هایما بود. این خودرو در حال حاضر با چهار مدل کراس اوور در بازار کشور حضور دارد که فعلا دو مدل از آن در خیابان ها دیده می شود. باتوجه به اینکه در شرایط فعلی هایما تنها شریک خارجی گروه صنعتی ایران خودرو است که محصولات کراس اوور را تولید می کند، احتمال آن وجود دارد که گروه صنعتی ایران خودرو با همکاری شریک خارجی خود اقدام به توسعه پلت فرم یکی از مدل های هایما داشته که به خودرو اس یو وی دو دیفرانسیل دست یابد.

ایران خودرو به دنبال تولید خودرو اس یو وی| آیا باید منتظر شاسی بلند ملی بود؟

گزینه آخر شراکت برای تولید اس یو وی برپایه پلت فرم جدید، شرکت خودروسازی رنو است

رنو آخرین گزینه؟

گروه صنعتی ایران خودرو پیش شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور، همکاری مناسبی با شرکت خودروسازی رنو داشت. رنو تندر۹۰ و کپچر جز محصولاتی بودند که توسط گروه صنعتی ایران خودرو به مشتریان داخلی عرضه شد. باتوجه به اینکه کپچر جز خودروهای کراس اوور به روز در اروپا محسوب می شد و گروه صنعتی ایران خودرو نیز در مقطعی اقدام به عرضه این محصول کرده بود، گزینه آخر شراکت برای تولید اس یو وی برپایه پلت فرم جدید، شرکت خودروسازی رنو است. هرچند که نخستین شرکت های که صنعت خودرو را در ابتدا آغاز تحریم های ظالمانه رها کردند، فرانسوی ها بودند ولی شاید در شرایط فعلی مشروط بر عقد قراردادهای محکم، شرکای مناسب برای توسعه دانش فنی این واحد خودروسازی باشند.

باید منتظر بود و دید این واحد خودروسازی برای تولید اس یو وی دو دیفرانسیل چه زمانی اقدام به معرفی شریک خارجی خود خواهد کرد، آیا برای تولید اس یو وی دو دیفرانسیل از خارجی ها کمک گرفته می شود؟ شاید برای پاسخ به این سوالات باید یکسال دیگر نیز صبر کرد تا تنوع محصولات شکل گیرد.

تمام این موارد مستلزم حمایت های بدون دخالت دولت از واحدهای خودروسازی در کشور است، در صورت دخالت دولت در سیاست های تولیدی و صنعتی خودروسازان، نباید انتظار تحقق اهداف مذکور را داشت.

کد خبر: ۱۸۲٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha