۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
با این مواد اولیه شیمیایی کاربردی آشنا شوید

با این مواد اولیه شیمیایی کاربردی آشنا شوید

مواد اولیه شیمیایی ممتاز و مناسب یکی از مواردی است که باعث پیشرفت صنایع مختلف مانند صنایع دارویی و غذایی می‌شود.

به گزارش بازار، مواد اولیه شیمیایی ممتاز و مناسب یکی از مواردی است که باعث پیشرفت صنایع مختلف مانند صنایع دارویی و غذایی می‌شود. بعضی از این مواد در داخل کشور تولید می‌شود و برخی دیگر نیاز به واردات از کشورهای تولیدکننده دارد. با توجه به گستره وسیع نیاز صنایع مختلف به مواد اولیه شیمیایی می‌توان این حوزه را یک حوزه پیشران و مهم در کشور تلقی کرد.

شرکت رسام گستر راویس یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه است که به تولیدکنندگان ایرانی کمک می‌کند تا مواد اولیه شیمیایی با کیفیت در اختیار آن‌ها قرار گیرد. این شرکت در تلاش است تا موادی که به دست تولید کننده می‌رسد از شرکت‌های معتبر تامین شده باشد و تحت شرایط مناسب به مصرف مورد نیاز برسد.

مواد اولیه شیمیایی متفاوتی در کارخانه‌های صنایع ایرانی کاربرد دارد که باعث می‌شود محصولات نهایی، ارزش افزوده بیشتری برای مصرف کننده داشته باشد که در اینجا به مرور چند مورد می‌پردازیم:

آسپارتام

آسپارتام ماده‌ای شیمیایی است که به عنوان شیرین کننده محصولات غذایی استفاده می‌شود. این ماده یک افزودنی کم کالری است که باعث می‌شود محصولات غذایی بدون افزایش کالری، شیرین شوند. همین موضوع باعث شده است کارخانه‌های تولید مواد غذایی و نوشیدنی‌ها از این شیرین‌کننده استقبال خوبی داشته باشند. برخی معتقدند این ماده برای سلامتی مضر است اما در تحقیقاتی که تا به امروز  انجام شده‌ است هیچ گزارشی مبنی بر خطرناک بودن آسپارتام در مواد غذایی تایید نشده. سازمان بهداشت جهانی اسپارتام را به عنوان یک افزودنی مجاز و کم خطر معرفی کرده است.

تئوری‌های زیادی در رابطه با تاثیر مواد شیمیایی مثل آسپارتام بر سلامتی افراد وجود دارد. مصرف بیش از اندازه هر ماده‌ای منجر به بروز اختلال در بدن انسان می‌شود. برخی از بیماری‌هایی که ممکن است در صورت استفاده زیاد از آسپارتام به وجود بیایند عبارتند از:

آسپارتام و سرطان: این ماده در نهایت به فرمالدئید تبدیل می‌شود که یکی از موادسرطان‌زا است. متخصصان بر این باورند که با مصرف آسپارتام مقدار تولید متانول سمی در بدن افزایش چندانی پیدا نمی‌کند در نتیجه مصرف آن خطرناک نیست.

فنیل کتونوریا: این شیرین‌کننده به شکل مصرف شده از بدن دفع نمی‌شود بلکه به مواد دیگری مثل فنیل آلانین تجزیه می‌شود. در بیماری فنیل کتونوریا (که یبماری نادر و ارثی است) فنیل آلانین تجزیه نشده و در بدن باقی‌ می‌ماند به همین دلیل مصرف آن برای بیماران مبتلا به این بیماری ممنوع است.

دیسکینزی تاخیری: این بیماری منجر به حرکات غیر ارادی و شدید در عضلات صورت و بدن می‌شود. TD یا دیسکینزی تاخیری یک اختلال عصبی است که فنیل آلانین باعث تشدید آن می‌شود.

مالتودکسـترین

مالتودکسترین یک پلی‌ساکارید سفید رنگ است که با روش هیدرولیز جزئی تولید می‌شود. برای تولید این ماده از خوراکی‌هایی مثل: ذرت، گندم، برنج و سیب‌زمینی استفاده می‌شود. با وجود اینکه پایه مالتودکسترین طبیعی است اما محصول‌نهایی یک افزودنی شیمیایی به حساب می‌آید زیرا با کمک موادشیمیایی فراوری می‌شود.  

هضم این ماده برای دستگاه گوارش انسان این ماده را به راحتی و با سرعت هضم می‌کند. به همین دلیل به عنوان یک افزودنی در موادغذایی فراوری‌شده استفاده می‌شود. مالتو دکسترین یک افزودنی مجاز است که برای بهبود طعم و افزایش ماندگاری خوراکی‌هایی مثل: نوشابه، آبنبات، انواع شیرینی و مکمل‌های‌رژیمی استفاده می‌شود.

مالتودکسترین ویژگی‌های زیادی دارد که باعث حفظ کیفیت و طعم مواد غذایی می‌شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به: جلوگیری از انجماد، تشکیل کریستال، اکسیدشدن سریع و انحلال پذیری بالا اشاره کرد.

با این مواد اولیه شیمیایی کاربردی آشنا شوید

 این ماده به خوبی در آب حل می‌شود و محلول رقیقی به وجود می‌آورد بنابراین کاربردی‌تر از نشاسته خام است. خوراکی‌هایی که در تولید آن‌ها از مالتودکسترین استفاده می‌شود عبارتنداز:

کنسروها: این ماده در غذاهای کنسروی باعث: حجیم‌تر شدن، جلوگیری از تغییر رنگ، خوش‌طعم‌ شدن و کاهش غلظت آن‌ها می‌شود.

آبنبات‌ها: مالتودکسترین باعث ترد شدن، افزایش شفافیت روکش محصولات، افزایش حالت ژلاتینی آبنبات‌ها می‌شود.

انواع نان: این ماده باعث افزایش ماندگاری، حجیم‌شدن و حفظ رطوبت نان و به ویژه کیک‌های مرطوب می‌شود.  

نوشیدنی‌ها: این افزودنی باعث خوش‌طعم‌شدن، افزایش ماندگاری، حفظ کیفیت و شفاف‌شدن انواع نوشیدنی‌ها می‌شود.

غذای کودک: مالتودکسترین باعث حجیم‌شدن غذای کودک می‌شود و جایگزین خوبی برای لاکتوز در این نوع غذاها است. این ماده به دلیل قابلیت هضم آسان و شیرینی کم برای دستگاه گوارش کودک مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اسید سیتریک

اسید سیتریک پرکاربردترین مواد اسیدی در صنایع غذایی است. ‌ این ماده یک اسید تری کربوکسیلیک با مقادیر پروتئینی PK = ۳/۱۴، ۷۷/۴ و ۳۹/۶ (برای هر گروه کربوکسیلیک) است. اسید سیتریک، ماده‌ای محلول در آب است و طعم غذاهای پایه مرکبات را تقویت می‌کند. این ماده به دلیل اسیدیته بودن دارای خاصیت ضد میکروبی است، اما همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان به طور غیرمستقیم با کلات یون‌های فلزی که باعث اکسیداسیون می‌شود، استفاده می‌گردد.  

 غذاهای نگهداری شده با سیتریک اسید شامل آب گوجه‌فرنگی، بستنی، شربت، نوشیدنی، سس سالاد، مربا و ژله است. سیتریک اسید همچنین به‌عنوان یک عامل صرفه‌جویی در مصرف نیتریت در محصولات گوشتی به‌طور گسترده مورد مطالعه قرارگرفته است. علاوه بر اثر ضد میکروبی آن، با کاهش PH، مطالعات نشان داده‌اند که اثر کلاتاسیون اسید سیتریک همچنین باکتری‌ها را مهار می‌کند. با کلات یا اتصال یون‌های فلزی، بستر رشد باکتری در غذا کاهش می‌یابد.

نفس کشیدن در اسید سیتریک می‌تواند علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس و گلودرد ‌ایجاد کند. تماس با چشم می‌تواند منجر به قرمزی و درد شود و تماس پوست نیز ممکن است باعث قرمزی شود. همچنین، مصرف اسید سیتریک می‌تواند باعث درد شکم و گلودرد شود. با توجه به‌این نگرانی‌ها، NIOSH (موسسه ملی سلامت و ایمنی شغلی آمریکا)، اقدامات پیشگیرانه را برای افرادی که با اسیدهای سیتریک کار می‌کنند مانند محافظت از پوست و چشم و تهویه مناسب را پیشنهاد می‌کند.

کد خبر: ۱۸۲٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha