۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
سفره بورس برای همه باز است الا سهامداران خرد!؟
گزارش بازار از سهامداران خرد؛

سفره بورس برای همه باز است الا سهامداران خرد!؟

بازار سهام حدود ۲ سال است که در حال ریزش است و با وجود نزدیک به ۱۰۰ جلسه در قوای سه گانه برای آن مالباختگان همچنان در حال ضرر در این بازار هستند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملات خود درهفته گذشته با ۲ هزار ریزش به ۱ میلیون ۳۱۰ هزار واحد رسید که بیشترین تاثیر را از نمادهای فولاد، شپدیس، فملی، نوری، فارس و شستا داشته است. تقریبا بر خلاف نظر بسیاری از کارشناسان بازار، شاخص کل در حال شکستن نقطه کف خود است و به نظر می‌رسد با ادامه این روند وارد کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحد شود.

در مورد بازار سرمایه و روند بهبود آن وعده‌های متعددی داده شد اما به گفته کارشناسان این وعده‌ها با توجه به وضعیت کلی اقتصاد کشور چندان اثر گذار نبوده است. تا کنون جلسات متعدد با حضور نمایندگان مجلس و دولت برای بهبود وضعیت بازار سرمایه گرفته شده که هیچ کدام از آن نتوانسته بهبودی در روند بازار سرمایه داشته باشد و شاید بتوان گفت از سال ۹۹ تا کنون بیش از حدود ۱۰۰ جلسه در مورد بورس برگزار شده است.

عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور در ۵ مهر ماه سال جاری زمانی که شاخص به ۱ میلیون ۳۱۳ رسید هشت عامل ریزش و رکود بازار سرمایه را عنوان کرده است.

در متن نامه ارسالی از مهمترین چالش‌ها و عوامل ایجادکننده نگرانی‌های بازار سهام در محورهای هشت‌گانه شامل «روند افزایشی نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر خروج نقدینگی از بازار»، «کاهش حاشیه سود شرکت‌های ناشی از افزایش نرخ خوراک و حامل‌های انرژی»، «قیمت‌گذاری دستوری محصولات صنایع از قبیل خودرو، شوینده، لاستیک و ...»، «انجام معاملات شرکت پالایش و پخش در بورس انرژی»، «نوسان در نرخ ارز و تاثیر آن در افزایش نااطمینانی‌های صنایع برای توسعه فعالیت»، «واگذاری سهام در شرکت‌های خودروسازی»، «اتخاذ تصمیمات برای شرکت‌های صادرات محور بدون درنظرگرفتن منافع کلان اقتصادی» و «قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان و آثار منفی آن بر تولیدو بهای تمام شده» نام برده شده است.

به بیان دیگر عشقی بیشترین عامل ریزش بازار سرمایه را عوامل اقتصادی کلان و خارج از بازار سرمایه می‌داند، این در حالی است علاوه بر پذیرش این عوامل یکی از دلایل عدم رشد بازار را به بازیگران خود بازار سرمایه و نحوی معاملاتی است که توسط حقوقی‌های بازار صورت می‌گیرد.

کارشناسان تحلیل‌های متعددی در خصوص بازار سرمایه و شرایط آن دارند و بعضی از آن‌ها امیدهای در خصوص برگشت بازار از کانال ۱ میلیون ۳۰۰ هزار واحد می‌دهند. سهامداران حقیقی که هنوز در بازار فعالیت می‌کنند به گفته خودشان منتظرند که بورس خود را به تورم اول سال برساند و رشد کند.

بازار دیگر نه به تکنیکال دل بسته و نه بنیادی

خانم ابراهیمی یکی از سهامداران با تجربه می‌گوید که دیگر نه تکنیکال جواب می‌دهد نه تحلیل بنیادی آنچه که امروز در بازار سهام بنده شاهد آن هستم فقط انتظار برای بهبود پارامتراهای اقتصاد کلان است.

سهامدار دیگری که به گفته خودش از سال ۹۶ بازار سرمایه را می‌شناسد در صفحه توییتر خود نوشته که «دو سال است که بازار سرمایه ریزش می‌کندنه گوشی بدهکار هست و نه قصد و تصمیمی برای بهبود آن»

با خروج پول حقیقی تقریبا بازار سرمایه وارد یک دوران رکود شد، بازاری که تا قبل از سال ۹۹ و آن رشد شارپی تاریخی، به صورت منطقی نوسان داشت و به گفته کارشناسان می‌شد با تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی در این بازار سود کرد.

یکی دیگر از سهامداران خرد می‌گوید: مشکل بازار ما محدود بودن آن است. بازاری که از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه با دامنه محدود و دستورالعمل‌های یک شبه باشد، حتی اگر اوضاع اقتصادی هم بهبود پیدا کند وضعیت چندان برای بازار سرمایه تغییر نمی‌کند.

تا کنون چندین بار مالباختگان بازار سرمایه اعترضات خود را به روش‌های مختلف نشان دادند اما هیچ اثری جز ریزش شاخص بورس در پی نداشته است. یکی دیگر از سهامداران فعال بازار سرمایه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته بود «خودمان را گول نزیم مشکل در قانون و ذی نفعان است، آن‌ها خواستن که بازار سرمایه این گونه باشد.»

در همین رابطه حسن حسین نیا از کارشناسان و مدرسان بازار سرمایه هم با تایید صحبت این سهامداران گفته: گاهی از از من در مورد صنایع مختلف می‌پرسند، به طور مثال سودآوری پتروشیمی‌ها و زیان دهی خودروسازان، توجه داشته باشید که در اینجا هم ذی نفعان خواستن که این گونه باشد در غیر این صورت باید جور دیگر بود.

او می‌گوید: علاوه بر تحلیل بنیادی باید دقت کنیم و بفهمیم آن‌ها چه می‌خواهند.

در برخی از سهم‌ها ما شاهد عدم رشد و حتی قفل شدگی سهم بعد از یک سال هستیم که بارها حتی سهامداران این شرکت‌ها اعتراضات خود با تجمع مقابل دفاتر آن‌ها اعلام کردند.

کارشناسان هم با تایید اینکه در بازار سهام علاوه بر سهامداران خرد، سهامداران حقوقی، کارگزاری‌ها، شرکت‌ها بازارگردان، دولت، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و غیره از ذی نفعان بازار سرمایه هستند که به نظر می‌رسد مالباختگان اصلی این بازار تنها سهامداران حقیقی هستند.

حجم‌های مشکوک

به عنوان مثال در تابلوی بورس شاهد حجم‌های مشکوک هستیم که به گفته برخی از تحلیل‌گران بازار بیشتر به دنبال منافع بازیگران آن سهم‌ها هستند. به عنوان مثال نمادهای آسیا با حجم ۷۰ میلیون، بسویچ با حجم حدود ۱۰ میلیون، وثوق با حجم ۱۱ میلیون، وتوکا با حجم ۱۳ میلیون از جمله حجم‌های مشکوکی بودند که در تاریخ ۲۷ مهر ماه در تابلوی بورس ثبت شدند.

با توجه به گفته سهامداران حقیقی، کارشناسان و برخی از بازیگران بازار، علاوه بر تاثیر پارامترهای کلان اقتصادی مثل نرخ بهره بین بانکی، مشخص نبودن وضعیت برجام، رکورد در بازارهای جهانی و غیره بازی ذی نفعان سهم‌ها هم به عنوان یک عامل اصلی در ریزش بازار سرمایه نقش داشته است.

کد خبر: ۱۸۲٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      3 0
      یکی از دوستان می گفتن اگر با پولی که آوردن در بورس خونه خریده بودن الان اون خونه بالای هشت میلیارد قیمت داشت اما پولی که الان توی بورس براش مونده یک ونیم میلیارده بعد یک سوال اگر قیمت ملک ثابت بمونه چه مدت طول می کشه ایشون پولشون بشه هشت میلیارد
    • رضا IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 1
      ریسی خاندوزی رضایی مسچکریم از عمل به .عده هاتون