۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
«مهر شهر» زاهدان، شهری فاقد کسبه و بازار/ زندگی مسافرانه برای تامین مایحتاج
بازار گزارش می‌دهد؛

«مهر شهر» زاهدان، شهری فاقد کسبه و بازار/ زندگی مسافرانه برای تامین مایحتاج

زاهدان- منطقه «مهر شهر» زاهدان با جمعیتی معادل ۱۳ هزار خانوار مدت‌ها فاقد کسبه و بازار است در حالی که با برنامه‌ریزی و تدبیر می‌توان از این فرصت برای ایجاد اشتغال در این منطقه محروم استفاده کرد.

فرشته بامری؛ بازار - منطقه «مهر شهر» زاهدان در دولت های نهم و دهم به عنوان منطقه ای تازه تاسیس در قالب مسکن مهر آن هم در خارج از شهر زاهدان ایجاد شد و اکنون جمعیتی معادل ۱۳هزار خانوار دارد اما با این وجود این شهر فاقد کسبه و بازار است و ساکنان این منطقه برای تامین مایحتاج خود راهی منطقه «زیبا شهر» و یا مرکز شهر زاهدان می شوند.

برای رسیدن به منطقه «مهر شهر» باید فاصله نسبتا قابل توجهی از شهر زاهدان خارج شد و زمانی هم که به منطقه «مهر شهر» می رسیم تنها چیزی که به چشم می آید مجتمع های مسکونی چند طبقه است که یک سری خیابان ها و کوچه ها که بعضا همچنان آسفالت هم نیستند این مجتمع های را از هم جدا می کنند.

در این شهر که ساکنانش از آن به عنوان روستایی فاقد امکانات شهری یاد می کنند هیچ خبری از فروشگاه های بزرگ و مراکز خرید نیست فقط تعداد انگشت شماری مغازه محلی وجود دارد که تنها بخش اندکی از نیازهای ساکنان این منطقه را فراهم می کند.

مهر شهری ها مایحتاج خود را به سختی تهیه می کنند
سمیه دهمرده یکی از ساکنان منطقه «مهرشهر» زاهدان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: مدت چهار سال است که در اینجا ساکن شده ایم و طی این مدت مایحتاج خود را از منطقه «زیباشهر» که آن هم فاصله طولانی با اینجا دارد تهیه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط خریدها را به صورت هفتگی انجام می دهد، افزود: در حال حاضر در منطقه «مهرشهر» تنها یک نانوایی وجود دارد و چند مغازه و دکه که میوه و یا خوراکی می فروشند.

وی ادامه داد: اما نکته اینجاست که همه مایحتاج خانه که در خوراکی و میوه خلاصه نمی شود و باید انواع مختلفی از فروشگاه ها و اصناف در این منطقه مستقر شوند تا افراد برای خرید البسه و وسایل مورد نیاز حود به دیگر مناطق نروند.

حسین صباغی یکی دیگر از ساکنان منطقه «مهر شهر» در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: من طی چند سالی که در این منطقه ساکن بوده ام همواره برای خرید روزانه به منطقه «زیبا شهر» و مرکز شهر زاهدان مراجعه کرده ام.

قطعا دولت قبل از اینکه اجازه ساخت و ساز در منطقه ای را صادر کند باید به تامین مایحتاج روزانه مردم آن منطقه نیز توجه داشته باشد

وی با اشاره به اینکه فاصله «مهر شهر» تا بازار مرکزی زاهدان بسیار طولانی است، افزود: اگر خودروی سواری نداشته باشید حداقل یک ساعت زمان لازم دارید تا از این منطقه به بازار مرکزی زاهدان برسید.

وی تصریح کرد: در هسته مرکزی شهر همه اصناف از جمله میوه فروشی، عطاری، سوپر مارکت، رستوران، بانک و انواع فروشگاه وجود دارد و به راحتی همه نیازهای روزانه در آنجا تامین می شود.

این شهروند مهرشهری ادامه داد: قطعا دولت قبل از اینکه اجازه ساخت و ساز در منطقه ای را صادر کند باید به تامین مایحتاج روزانه مردم آن منطقه نیز توجه داشته باشد.

ایجاد بازارچه محلی «مهرشهر» در صورت تامین زمین
معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: بر اساس استانداردهای شهرسازی با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی مطالعات برای به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری انجام می شود.

مجتمع های مسکونی باید امکانات متعددی از جمله فضای سبز، امکانات بهداشتی و درمانی، ایستگاه آتش نشانی و بازارچه داشته باشند تا بتوانند رفاه ساکنان منطقه را فراهم کنند

محمود براهویی افزود: به عبارتی  مجتمع های مسکونی باید امکانات متعددی از جمله فضای سبز، امکانات بهداشتی و درمانی، ایستگاه آتش نشانی و بازارچه داشته باشند تا بتوانند رفاه ساکنان منطقه را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: یکی از نیازهای هر منطقه ای بازارچه های محلی مختلف است تا رفت و آمد ساکنان به هسته مرکزی شهر و ترافیک ناشی از آن کاهش پیدا کند.

معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان با تاکید بر اینکه ساکنان منطقه «مهر شهر» درخواست های متعددی برای ایجاد بازارچه های محلی ارائه کرده اند، گفت: از همین رو مقرر شده با همکاری اداره راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان زمین هایی برای ایجاد بازارچه های محلی در این منطقه واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه به محض واگذاری زمین بازارچه های محلی در منطقه «مهرشهر» راه اندازی می شود، افزود: تلاش می شود تا این بازارچه ها حداقل  اقلام اساسی ساکنان این منطقه را تامین کند.

این در حال است که طبق تعریف اولیه بازار به معنای مکان فیزیکی خاصی است که در آن خریداران و فروشندگان برای مبادله کالا و خدمات به دور هم جمع می‌شوند. یک بازار، شامل تمام خریداران و فروشندگانی است که در حال داد و ستد کالاها یا خدمات خاصی هستند و در این میان مشاغل مختلفی ایجاد می شود.

از سوی دیگر اشتغال و بیکاری از جمله موضوع های اساسی اقتصاد هر کشور است، به گونه ای که  افزایش یا کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود. بررسی وضعیت بیکاری در کشور نشان می‌دهد که استان سیستان و بلوچستان با توجه به محرومیت تاریخی و همینطور جوان بودن جمعیت آن دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور است که اگر مسئولان مربوطه به ظرفیت های مغفول هر منطقه از جمله ایجاد بازار در منطقه «مهرشهر» زاهدان توجه کنند قطعا بسیاری از مشکلات به راحتی قابل حل است.

کد خبر: ۱۸٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      2 1
      متاسفانه عملکرد بسیار ضعیف مقامات و مسئولان استان سیستان و بلوچستان و رشد جمعیت بسیار زیاد و بی برنامه مردم باعث فقر و بیکاری شدید و شیوع بیماریهای زیاد و مهاجرت مردم به استانهای دیگر شده است که باعث ناراحتی مردم استانهای همجوار از دست این مهاجران شده است لطفا مسئولان رسیدگی کنید
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      3 1
      مهر شهر که چند مدت هست راه افتاده شیک وتمیز حالا جای ما که سابقه چندین سال دارد هنوز آسفالت نکرده اند حالا زحمت بکشند منطقه ما خ رسالت کوچه رستاخیز آسفالت کنند که حاشیه شهر هست تشکر می کنم
    • بدون نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      3 0
      اگه اینطوربشه عالیه من ساکن مهرشهرهستم وبابت رفت وبرگشت به دوشنبه بازاربیست هزارمیدم رفت ۱۰تومان وگاهی برگشت ۱۵ تومان میدم .لطفاامکاناتی برای مافراهم کنیداینجاتازه داروخانه بازشده اما یک درمانگاه هم نداریم
    • جمال IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      0 0
      اصلا شهر زاهدان به عنوان مرکز استان از لحاظ رسیدگی و پیشرفت و امکانات شهروندی قابل قیاس با شهری مثل نهبندان در استان خراسان جنوبی نیست.کاس مسولین این شهر ی چرخی تو شهرهای استانهای همجوار می زدن تا وجدان شأن آگاه و عرق شرمی بر پیشانیشان ظاهر می شد...اصلا اصلا هیچ‌مسولی اینجا به فکر مردم نیست..
    • حمید IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      0 0
      هیچکدام از عکسهای گزارش مربوط به خبر نیستند! واقعا وضعیت مهر شهر زاهدان خیلی تاسف باره.
    • ن IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      0 1
      مهرشهر که خیلی خوب بهش رسیدن با وجود اینکه قدمت ۷ و ۸ ساله داره حداقل جدول کشی ،روشنایی معابرواسفالتش مرتب وروبراهه.اما حواشی شهر زاهدان مثل رسالت و کشاورز که قدمت ۳۰و ۴۰ ساله دارد هنوز بدون اسفالت و روشنایی معابر و...هست
    • ارین IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      1 0
      اگه بازارچه محلی بزنن که عالیه. وهمین طور یک درمانگاه. کوچه و خیابان ها رو نام گذاری کنند. واسفالت که از این وضعیت دربیاد