۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
عربستان تمایل دارد ترامپ به قدرت برسد| هدف اوپک پلاس بالا نگه داشتن قیمت نفت است
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با بازار:

عربستان تمایل دارد ترامپ به قدرت برسد| هدف اوپک پلاس بالا نگه داشتن قیمت نفت است

«رابرت شاپیرو» معتقد است که عربستان سعودی ترجیح می دهد با یک دولت جمهوری خواه کار کند، به ویژه دولتی که دوباره ترامپ در راس آن قرار دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: برخی کارشناسان معتقدند که پیامدهای کلی تصمیم اوپک پلاس در جهت کاهش تولید نفت و در صورت پافشاری عربستان بر چنین تصمیمی، باعث تیرگی روابط روابط سعودی با امارات متحده عربی خواهد شد.

بر این اساس پیامدهای تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت در مقادیر بی‌سابقه همچنان در سطح منطقه و جهان بیشتر می‌شود، امری که انتظار می‌رود باعث تغییرات آشکار در روابط بین‌المللی شود. اثر این تصمیم به روابط آمریکا و عربستان محدود نشد، بلکه به نظر می‌رسد که ممکن است به روابط این پادشاهی با مهم‌ترین متحد عربی خود، یعنی امارات نیز کشیده شود.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره می‌گوید که کشورهای عضو اوپک به طور پنهانی به ایالات متحده گفته‌اند که با تصمیم عربستان سعودی مخالف هستند، اما احساس می‌کنند مجبور هستند از رویکرد عربستان حمایت کنند.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، امارات و عراق تمایلی به تداوم تصمیم عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت نداشتند، زیرا نمایندگان دو کشور در نشست اوپک پلاس نسبت به این تصمیم ابراز تردید کردند. این روزنامه به نقل از منابع متعددی که در این جلسات حضور داشتند، افزود که نماینده ابوظبی در زمانی که نتوانست روند اتخاذ این تصمیم را متوقف کند، تلاش کرد تا آن را به تعویق بیندازد، اما او موفق به انجام این کار هم نشد.

منابع آگاه دیگری به «وال استریت ژورنال» اطلاع داده‌اند که امارات عربی متحده با کاهش تولید نفت مخالف است و به طور مخفیانه خواستار تاخیر یک ماهه این تصمیم در راستای همکاری با درخواست آمریکا شده است. آن‌ها گفتند که در روزهای منتهی به نشست ۵ اکتبر اوپک پلاس در وین، مقامات اماراتی به طور گسترده با همتایان سعودی و آمریکایی خود در تماس بوده و تلاش کردند تا جلوی چنین تصمیمی را بگیرند.

بر این اساس مواضع امارات، روابط ابوظبی با همسایه خلیج‌فارس خود یعنی عربستان را پس از سال‌ها توافق بین دو کشور بر سر بیشتر پرونده‌های منطقه‌ای و مشارکت‌شان در جنگ یمن، مورد تردید قرار می‌دهد.

چندی پیش سازمان اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. در پی اعلام این تصمیم، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

وزارت خارجه عربستان در واکنش به این اظهارات بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که هرگونه اظهارات درباره جانبداری ریاض در نزاع‌های بین‌المللی پس از تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید نفت را رد می‌کند؛ این اظهارات مبتنی بر واقعیت نیست. تصمیم اوپک پلاس به اجماع همه کشورهای عضو این مجموعه گرفته شده نه توسط یک کشور.

این در حالی است که روز جمعه، ۱۴اکتبر سخنگوی رسمی «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که این نهاد، حملات رسانه‌ای منفی علیه عربستان سعودی در پی تصمیم گروه اوپک‌پلاس برای کاهش بخشی از تولید نفت را محکوم کرده و از تصمیم اقتصادی ریاض کاملاً حمایت می کند.

با این حال، اظهارات رسانه‌ای سران کاخ‌سفید علیه ریاض ادامه دارد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته گفت: واشنگتن در حال بررسی پیامدهایی برای اقدام عربستان سعودی در اوپک پلاس است. سعودی‌ها می‌دانستند که کاهش تولید نفت، منافع روسیه را به‌شدت تقویت خواهد کرد و به‌طور بالقوه اثرات تحریم‌های ما را کاهش می‌دهند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید دو میلیون بشکه ای باعث بروز اختلافات میان امریکا و عربستان شده است. این اختلافات چقدر جدی است؟

اختلاف در مورد کاهش تولید نفت بین ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی که قطعا به افزایش قیمت آن در بازار جهانی می انجامد، در حال حاضر جدی است اما این دو کشور هنوز دلایل بسیاری برای همکاری در مورد مسائل مربوط به ایران و اسرائیل و منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به طور کلی دارند.

*تصمیم اوپک‌پلاس چقدر در بالا نگه داشتن قیمت انرژی در سطح جهانی موثر است؟

طبیعتا کاهش تولید نفت به افزایش قیمت آن کمک می کند و هدف اصلی عربستان سعودی افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی است.

*به نظر می رسد عربستان با این تصمیم این ارزیابی را دارد که دولت بایدن، دولتی یک دوره ای است و با این اقدام زمینه حضور جمهوری خواهان در کاخ سفید را نیز فراهم می آورد. آیا با این ارزیابی موافق هستید؟

ممکن است حقیقتی در این مورد وجود داشته باشد. عربستان سعودی ترجیح می دهد با یک دولت جمهوری خواه کار کند، به ویژه دولتی که دوباره ترامپ در راس آن قرار دارد. در طی تاریخ روابط عربستان و امریکا شاهد هستیم که در دوره دموکرات ها اختلافات بین این دو کشور پررنگ شده اما در دوره جمهوری خواهان روابط بیشتر دوستانه و همکاری جویانه است.

*برخی مقامات امریکایی از تجدیدنظر در روابط با عربستان سخن می گویند. آیا این تهدیدات جدی است یا اساساً ناشی از کم اهمیت شدن خلیج فارس در استراتژی امنیت ملی آمریکاست؟

اینها تهدیدهای جدی هستند اما مسائل خلیج فارس همچنان مهم است و ایالات متحده امریکا نمی تواند نسبت به آنها بی تفاوت باشد.

*بر اساس برخی گزارشها تصمیم جدید اتخاذشده در اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت می‌تواند سبب بروز اختلافاتی در روابط ریاض و ابوظبی شود. آیا این اختلافات می تواند جدی شود؟

به نظر من ارتباطات بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی بسیار قوی تر از آن است که با تصمیم ریاض در مورد کاهش تولید نفت به خطر افتد. اختلافات بین این دو کشور بسیار جزئی بوده و با گذشت زمان و مسائل مهم تر از بین خواهد رفت

کد خبر: ۱۸۲٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha