۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۳
افشای صورت‌های مالی؛ محرکی اثرگذار برای عملکرد بهتر شرکت‌های دولتی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

افشای صورت‌های مالی؛ محرکی اثرگذار برای عملکرد بهتر شرکت‌های دولتی

کارشناس اقتصادی گفت: افشای صورت‌های مالی به عنوان محرکی برای بهبود عملکرد مدیران شرکت‌ها عمل می‌کند.

به گزارش بازار، حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی با اشاره به افشای صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، اظهار کرد: اقدام مناسبی از سوی وزارت اقتصاد صورت گرفته که به وسیله آن وضعیت عملکرد شرکت‌ها شفاف می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: در گذشته عملکرد شرکت‌ها در یک تاریکخانه صورت می‌گرفت و ارزیابی از عملکرد مدیریت‌ها یا تغییر مدیریت‌ها به نمایش گذاشته نمی‌شد، بنابراین مدیران هیچ انگیزه‌ای برای فعالیت‌های بهتر، سودآور و افزایش بهره‌وری نداشتند.

وی گفت: افشای صورت‌های مالی به عنوان محرک می‌تواند شرکت‌ها را برای بهبود عملکرد تحریک کند و زمانی که شرکت‌ها و مدیران احساس کنند عملکرد و صورت‌های مالی آن‌ها افشای عمومی می‌شود طبیعتاً در عملکردشان تاثیرگذار خواهد بود. محمودی اصل بیان کرد: البته مشکلات ما بیشتر ساختاری است و در صورت عدم اصلاح این ساختارها، افشای اطلاعات به تنهایی کمک نخواهد کرد؛ تحقق این هدف، اراده ملی را می‌خواهد که به اصلاح ساختارها اقدام کند.

وی بیان کرد: مهمترین مسئله‌ای که به جز اصلاح ساختارهای اقتصادی شاید ضروری‌تر به نظر برسد موضوع نظام مدیریتی است، نظام مدیریتی ما ضابطه‌مند نیست و رزومه محور است، کارایی محور نیست و متاسفانه برای توانمندی، کارایی، اثربخشی و خلاقیت مدیران هیچ آزمونی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: نظام پاداش و تنبیه باید در نظام مدیریتی پویاتر باشد اگر یک مدیر توانمند به مجموعه‌ای وارد شد و به صورت واقعی باعث ارتقاء یک مجموعه شد قطعاً باید تشویق خوبی شود، اما اگر کارایی ضعیف داشت تنبیه هم صورت بگیرد.

محمودی اصل تصریح کرد: افشای اطلاعات گام مهمی است، اما گام اولیه است، اگر موضوع افشای لایه‌های بعدی مانند قرارداد بین شرکت‌ها صورت بگیرد قطعا می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. وی تاکید کرد: شفافیت در هر محیط و فضایی به نفع جامعه و مدیران توانمند و به زیان مدیران ضعیف و روزمره خواهد بود.

کد خبر: ۱۸۱٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha