۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان نیازمند مدیریت جامع است
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان نیازمند مدیریت جامع است

گرگان- حسینی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه اراضی شیبدار در حال حاضر به‌عنوان تهدیدی برای استان به شمار می‌روند ، گفت:۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان نیازمند مدیریت جامع است.

سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکهاراضی شیبدار در حال حاضر به‌عنوان تهدیدی برای استان به شمار می‌روند ، گفت:۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان نیازمند مدیریت جامع است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: اراضی، تأسیسات و نقاط جمعیتی زیادی در استان، پای اراضی شیب دار شکل گرفته‌ که همواره در معرض سیلاب پر رسوب ناشی از بارندگی بر سطح این اراضی هستند .

او ضمن یادآوری این مطلب که حجم بزرگی از خاک در بارش‌های عادی و شدید، از این سطوح به آبراهه‌ ها منتقل‌شده و در رودخانه‌ها و به ‌ویژه پشت سازه‌های تقاطعی و پل‌ها رسوب می‌کند، افزود: این روند ظرفیت آبگذری رودخانه‌ها را کاهش داده و نیاز به لایروبی رودخانه‌ها را افزایش می‌دهد که در زمان سیل موجب آب‌گرفتگی اراضی و تأسیسات پیرامون رودخانه‌ها می‌شود.

حسینی به اجرای طرح‌های آبخیزداری به‌ ویژه در حاشیه روستاهای در معرض خطر تاکید کرد و گفت: کاشت درختان کم آب طلب در اراضی شیبدار، تغییر روش کشت سنتی به مدرن و اجرای اصول کشاورزی حفاظتی، تراس‌بندی کردن مزارع از اقدامات مهم حفاظت خاک است.

وی می افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده دردهه ۷۰ و ۸۰ حدود ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار کم بازده در استان وجود دارد که از لحاظ کارشناسی باید به اراضی دارای پوشش‌های گیاهی دائمی و باغی تبدیل شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان اضافه کرد: در سال‌های اولیه اجرای این طرح کاشت گردو، زیتون و فندق مورد توجه قرار گرفت اما به دلیل باردهی و درآمدزایی دیر هنگام این ‌گونه‌ها، کشاورزان تمایلی نداشتد.

او با بیان اینکه از سال ۸۲ تا ۹۸ از مجموع ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار، بین ۲۳ تا ۳۰ هزار هکتار به باغ تبدیل شده، افزود: در حال حاضر ایجاد باغ‌های گیاهان دارویی به دلیل ارزش‌افزوده زیاد و بازدهی زودتر در مقایسه با باغ، به اولویت استفاده از اراضی شیبدار گلستان تبدیل شده است.

حسینی خاطر نشان کرد: کشت هدفمند محصولاتی همچون زیتون، گیاهان دارویی مانند گل‌گاوزبان و علوفه کاری به ‌صورت ترکیبی در اراضی شیبدار ضمن کمک به توسعه پایدار در بخش جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارات سیل مؤثر است.

به گفته وی، کمک به خودکفائی استان در تأمین روغن و مزیت‌هایی مانند ایجاد اشتغال حدود ۲۰ هزار نفره، افزایش درآمد حدود ۳.۵ برابری کشاورزان و ارتقاء حوزه گردشگری و تفرجگاهی این مناطق را به همراه دارد.

وی در پایان گفت: با توجه به بارش متوسط ۵۰۰ میلی متری در محدوده این اراضی، لازم است گیاهانی کشت شود که نیاز به آبیاری نداشته و بتواند با همین بارش‌ها به بازدهی اقتصادی مطلوب برسد چرا که توقع ایجاد سامانه های آبیاری در اراضی شیبدار، موجب اختلال در حقابه های موجود اراضی آبی استان خواهد شد.

کد خبر: ۱۸۱٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha