۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
 اقدام متفاوت بانک مرکزی استرالیا در افزایش نرخ بهره

اقدام متفاوت بانک مرکزی استرالیا در افزایش نرخ بهره

در حالی که بانک‌های مرکزی جهانی در حال افزایش سریع نرخ بهره هستند، استرالیا گام کوچک‌تری برداشت.

به گزارش بازار، بانک مرکزی استرالیا در اوایل اکتبر بازارها را با افزایش نرخ کمتر از انتظار غافلگیر کرد، اقدامی که بانک مرکزی استرالیا اذعان داشت متعادل کننده بوده، حتی در شرایطی که قول داده بود تورم را کنترل کند.

طبق صورتجلسه این بانک که روز سه شنبه منتشر شد، دو گزینه مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه بانک در نهایت نرخ را ۲۵ واحد پایه افزایش داد و به ۲.۶ درصد رساند که بالاترین رقم طی ۹ سال گذشته است، این ششمین افزایش متوالی بانک در چرخه انقباض مالی خود برای مهار نرخ تورم جهانی به شمار می‌رود.

چشم انداز تداوم افزایش نرخ بهره در حالی ادامه دارد که بانک‌های مرکزی سراسر جهان تلاش می‌کنند تورم جهانی را مهار کنند. فدرال رزرو آمریکا در جلسه ماه سپتامبر خود پس از اقدام مشابه بانک مرکزی اروپا در همان ماه، نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش داد.

در این صورتجلسه آمده که این بانک دو گزینه را در نظر دارد: ادامه افزایش ۵۰ واحد پایه در نرخ نقدی یا اعلام افزایش کمتر معادل ۲۵ واحد پایه. بر اساس این صورتجلسه، استدلال ادامه افزایش ۵۰ واحدی ناشی از تورم و خطرات انتظارات تورمی است. اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی در پایان گفتند که مزایای گزینه افزایش کمتر را تشخیص دادند.

میشل بولاک، معاون رئیس کل بانک گفت: برای این گام کوچک‌تر، عوامل متعددی از جمله چشم‌انداز تیره بازارهای جهانی در نظر گرفته شده است. فضای اقتصادی بین المللی نیز به شدت بدتر شده است. وی افزود: به این دلایل، هیئت مدیره احساس کرد که افزایش کمتری در ماه اکتبر ضروری است.

کد خبر: ۱۸۱٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha