۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۳
 رقابت و شفافیت رهاورد راه‌اندازی درگاه یکپارچه نرخ ارز صرافی‌ها

رقابت و شفافیت رهاورد راه‌اندازی درگاه یکپارچه نرخ ارز صرافی‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: راه‌اندازی درگاه یکپارچه نرخ ارز صرافی ها، از سوی بانک مرکزی زمینه‌ساز ایجاد شفافیت در بازار ارز و نظارت بیشتر بر عملکرد و قیمت‌گذاری صرافی‌هاست.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی قنبری کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص راه اندازی و رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها گفت: مساله ایجاد شفافیت یکی از موضوعاتی است که اصولا در اقتصاد کشور سال‌هاست مغفول واقع شده است به این دلیل انجام هر کار و روند و رویکردی که به نفع ایجاد شفافیت تمام شود حائز اهمیت است بخصوص در حوزه عرضه و تقاضای ارز که در این بازار و بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد.

وی در این باره افزود: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه مسوولین باید به این موضوع واقف باشند که علی رغم مثبت بودن راه‌اندازی و رونمایی از درگاه‌هایی که به ایجاد شفافیت در مسائل اقتصادی بخصوص نرخ ارز و تسهیل عرضه ارز کمک می‌کند؛ اما کاهش نرخ ارز وابسته به عرضه بیشتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص خاطرنشان کرد: ایجاد توازن در عرضه و تقاضای ارز عامل مهمی در کاهش نرخ ارز به شمار می‌رود. بانک مرکزی با عرضه بیشتر ارز در موضوع کاهش نرخ ارز نقش مثبتی می‌تواند ایفا کند ضمن اینکه دولت باید با تسهیل تجارت با کشورهای مختلف منجمله منطقه و همسایه زمینه برای ورود ارز به کشور را افزایش دهد.

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: عرضه ارز مهم‌تر از این موضوع است که کدام صرافی ارز را به چه قیمتی می‌فروشد چرا که وقتی بازار ارز با توازن رو به رو شود و آرامش و ثبات در بازار حکمفرما شود صرافی‌ها نیز چاره‌ای برای کاهش نرخ و عرضه ارز با نرخ کمتر به متقاضیان ندارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت باید با استفاده از ابزارهای دیپلماسی مشکلات صادرات نفت و بازگشت درآمدهای ارزی به کشور را حل کند تا عرضه ارز به نسبت تقاضا افزیش یابد و وجود ارز باعث ایجاد اطمینان به در دسترس بودن ارز و عدم تقاضای دلالی در این بازار شود.

قنبری در پایان خاطرنشان کرد: علی رغم تمامی آنچه درباره ایجاد توازن به واسطه عرضه بیشتر ارز گفته شد نمی‌توان راه اندازی این سامانه و زمینه سازی بانک مرکزی برای ایجاد شفافیت در بازار ارز ونظارت بیشتر بر عملکرد و قیمت گذاری صرافی‌ها را نادیده گرفت چرا که عامل موثری در راستای ایجاد شفافیت، کاهش نسبی نرخ ارز و ایجاد فضای رقابتی بین صرافی‌هاست.

کد خبر: ۱۸۱٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha