۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس قرائت کرد

گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور

شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور را قرائت کرد.

به گزارش بازار، مالک شریعتی نیاسر در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: براساس گزارش اوپک تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ایران با حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب در مجموع حدود ۱۶ درصد ذخایر اصلاح شده گاز طبیعی در جهان را در اختیار دارد. بر همین اساس از دهه ۷۰ هجری شمسی تاکنون این منبع غنی در بخش های مختلف مورد بهره برداری قرار گرفته و پس از ۳ دهه تلاش بی وقفه مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با پشت سر گذاشتن تحریم های همه جانبه صنعت نفت و گاز به عنوان اصلی ترین حامل انرژی در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد به نحوی که در حال حاضر ۷۵ درصد از سبد انرژی کشور به گاز طبیعی اختصاص یافته و این مسئله امنیت راهبردی صنعت نفت و گاز را نشان می دهد. همچنین با تلاش مضاعف و توسعه همه جانبه صنعت گاز، ضمن حفظ قدرالسهم کشور در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی، وابستگی کشور از سوخت مایع به میزان قابل توجهی کاهش یافته به گونه ای که گاز به عنوان یکی از محورهای اساسی برنامه ریزی توسعه و پیشرفت کشور مورد توجه قرار گرفته است.

از یک سو منابع فراوان قابل استحصال گاز طبیعی و توسعه آن سبب شده است تا در دو دهه گذشته عرضه گاز طبیعی به منظور تامین نیاز کشور به طور متوسط سالانه ۷ درصد افزایش یابد، اما در سوی مقابل برنامه ریزی مناسبی برای مهار رشد افسارگسیخته تقاضا و مصرف گاز طبیعی در بخش های مختلف کشور صورت نگرفته است. علی رغم آنکه ما رتبه سوم بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان را داریم اما با توجه به شروع افت فشار در مخازن گازی میدان پارس جنوبی و ادامه روند افزایشی مصرف، چالش جدی برای تامین گاز طبیعی در آینده بسیار نزدیک وجود خواهد داشت. این موضوع در سال های اخیر به خصوص در فصول سرد سال با افزایش تقاضای بخش خانگی برای گرمایش ایجاد می شود، به نحوی که تنها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ میلیارد لیتر گازوئیل نفت کوره با ارزش ۵ میلیارد دلار برای جبران کمبود گاز در نیروگاه ها سوزانده شده است، در حال جاری نیز علی رغم کاهش و قطع گاز در بخش های مختلف صنعت، در مواقعی کاهش صادرات و مصرف مقادیر بیشتر نفت کوره در مقایسه با گذشته اعمال خاموشی در صنایع و بخش های خانگی محتمل است.

سنگدوینی: ۲۰ میلیون خانوار در کشور از بخاری برای سیستم گرمایش استفاده می‌کنند

رمضانعلی سنگدوینی در جریان گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور عنوان کرد: با گزارشی که در صحن مجلس قرائت شد باید در خصوص تأمین آینده سوخت کشور نگران باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۷۵ درصد سبد انرژی کشور گاز طبیعی است، گفت: در حال حاضر با ناترازی مواجه هستیم که نمایندگان مجلس باید به فکر این ناترازی باشند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶۰ میلیارد مترمکعب گاز انتقالی داشتیم و پیک مصرف ما حدود ۸۴۰ میلیون مترمکعب بوده است که ۷۰۰ میلیون مترمکعب آن در بخش خانگی بوده است، این مسئله نگران کننده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: ما به طور متوسط در سال ۷ تا ۱۰ درصد مصرف مشترکینمان افزایش پیدا می‌کند. در سال ۸۹ هدفمندی یارانه‌ها را آغاز کردیم و در آن سال در مبحث ۱۹ مسائل ساختمانی مثل دوجداره کردن پنجره‌ها را آغاز کردیم ولی ۲۶ میلیون خانوار مصرف‌کننده داریم که اگر به سمت اجرای کامل سیاست‌های صرفه‌جویی حرکت کنیم ناترازی گاز نخواهیم داشت.

سنگدوینی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون خانوار در کشور از بخاری گازی برای گرمایش استفاده می‌کنند، از سال ۸۹ اقدامات زیادی برای افزایش راندمان بخاری‌های گازی انجام شد. ا گر بازدهی تولیدکنندگان افزایش پیدا کند به اندازه ۲ فاز پارس جنوبی جلو خواهیم افتاد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: به فکر کارمندان صنعت نفت باشیم چرا که این نیروها تولیدکنندگان ما هستند و باید مشکل مالیاتی آنها را حل کنیم.

احمدی: مصرف گاز در ایران با مصرف مجموع کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند برابری می‌کند

موسی احمدی گفت: سال‌ها است که گزارش‌های مراکز آماری، علمی و پژوهشی از گاز طبیعی به عنوان برترین منبع تأمین انرژی جهان یاد می‌شود، طی سال‌های گذشته کمبود منابع طبیعی از یک سو و تحولاتی همچون جنگ روسیه و اوکراین از سوی دیگر جایگاه سوخت هزاره سوم را بیش از پیش نمایان می‌کند. بر اساس آخرین گزارش سالانه شرکت BP، ایران حضور قابل توجهی در تولید و مصرف گاز دارد که این سهم بدون شک با شتاب در بهره‌برداری از فازهای ۲۴گانه پارس جنوبی محقق شده است.

نماینده مردم دیر، کنگان وجم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی افزود: سهم مصرف ایران ۶ درصد از سهم جهانی است که با میزان مصرف کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند برابری می‌کند. گره خوردن تولید انرژی کشور با پارس جنوبی که فقط در سال ۱۴۰۰، ۲۳ میلیارد مترمکعب گاز از آن برداشت شده، اهمیت پارس جنوبی که ۷۵ درصد گاز کشور را تأمین می‌کند، دو چندان می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: لازم است برای تأمین امنیت پایدار پارس جنوبی نسبت به تأسیس فازهای جدید پارس جنوبی با هدف صادرات اقدامات لازم صورت گیرد که تسریع در پروژه‌های جدید و نوین این میدان می‌تواند در این راستا باشد.

ورناصری: در صورت تداوم روند فعلی رکورد مصرف گاز در سال جاری شکسته خواهد شد

علیرضا ورناصری قندعلی گفت: مانند سال گذشته امسال نیز با ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز مواجه هستیم که پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در ۶ ماهه سال جاری رکورد مصرف گاز در کشور شکسته شود. توجه داشته باشیم که باید در این راستا به مدیریت مصرف سامان ببخشیم.

نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی افزود: مهمترین شاخص بهینه‌سازی، شاخص مصرف انرژی است. عمده کشورها با سیاست مدون این روند را نزولی کرده و به جای افزایش عرضه و بهینه سازی متمرکز شده‌اند لذا باید در شرکت ملی گاز ایران این اولویت وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: ورود به فضای هوشمندسازی شبکه توزیع گاز با دخیل کردن شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها باید انجام شود و در پیشبرد سیاست‌های بهینه سازی به کمک شرکت گاز بیاید. در بخش پرمصرف‌ها نیز باید توجه داشت که در کشور ۲۶ میلیون مشترک وجود دارد که بنا است با تحقق هوشمندسازی پایش کنترل مصرف انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه ملی ساخت کنتورهای هوشمند گاز با مشارکت شرکت‌های داشن‌بنیان اضافه کرد: در صورت اجرای این پروژه‌ها ایران ظرفیت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد، اگر ناترازی حوزه نفت و گاز برطرف نشود مشکلات صنعت، تولید و اشتغال ادامه خواهد داشت و برای تحقق زیرساخت‌های صنعت گاز به سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

وی افزود: اینکه گاهی روابط شرکت ملی گاز و شرکت‌های سرمایه‌گذار پایدار نیست به دلیل عدم اعمال سیاست‌های تشویقی یا حمایت‌محور است. رابطه شرکت ملی گاز و شرکت‌های سرمایه‌گذار باید دوسویه برد- برد باشد.

مجتبی یوسفی درخصوص گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: اگر امسال سیاست هایی که وزارت نفت و آقای اوجی در توسعه فازهای پارس جنوبی انجام نمی دادند، ما امسال در زمستان نیاز به گاز داشتیم و حتی در تابستان خاموشی ها را شاهد بودیم، اما با اقدامات وزارت نفت این اتفاق صورت نگرفت.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر صنعت نفت در توسعه میادین مشترک که سرمایه ملی هستند و از سوی برخی کشورها در حال به تاراج رفتن بوده، اقدامی صورت نگیرد، این منابع به دست همسایگان می رسد، بنابراین باید اقدامی در این رابطه انجام گیرد.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس یازدهم تصریح کرد: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، صراحتاً اعلام کرده که مصرف انرژی باید کاهش یابد، اما متاسفانه به اندازه کل اتحادثه اروپا مصرف گاز داریم. همچنین وزارت نفت باید به نیروی انسانی خود توجه ویژه ای داشته باشد و بحث معیشت آنها را با جدیت رفع کند.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی نیز گفت: بعد از جنگ اوکراین و روسیه، ظرفیت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی فراهم شده بود تا صادرات گاز را داشته باشیم، اما کم کاری هایی در این رابطه صورت گرفت که باید وزارت امور خارجه با جدیت ورود می کرد و این موضوع را در دست می گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سازمان انرژِی های تجدیدپذیر وضعیت مطلوبی در وزارت نیرو ندارد و پیشنهاد ما این است که این سازمان به وزارت نفت ملحق شود، اگر این اقدام صورت نگیرد، شاهد هزینه های سنگین برای کشور هستیم.

وی بیان کرد: مدیریت مصرف یکی از تکالیف وزارت نیرو بوده است که بایستی برای این موضوع با جدیت ورود کند.

مهرداد ویس کرمی نیز در ادامه گفت: شرم بر امپراطوری رسانه ای کشته سازی مجازی به راه انداخته و همه موارد را با سانسور اعلام می کند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس یازدهم افزود: ما یکی از بزرگترین دارندگان منابع گاز در دنیا هستیم و باید در این رابطه آینده نگری کنیم، امروزه دنیا به سمت سایر منابع انرژی به غیر از نفت و گاز می رود و احتمالا نیاز آنها به نفت ما در آینده کم خواهد شد، بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که به منابع نفت و گاز کمتر متکی باشیم. همچنین باید مدیریت مصرف سوخت صورت گیرد و شرکت های دانش بنیان می توانند در این رابطه کمک کنند.

همچنین جواد اوجی وزیر نفت در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور، گفت: بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور با گاز تامین می شود؛ شدت مصرف انرژی در ایران بیش از میانگین جهانی است این در حالی است که شدت مصرف انرژی در کشور ما با رشد اقتصادی نیز همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: ۷۴.۵ درصد گاز کشور از میدان پارس جنوبی تامین می شود، ۲۰ درصد آن از میادین مستقل و ۵ درصد آن از مناطق نفتی تامین می شود. در برنامه ششم مقرر شده که روزانه معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز خام تولید شود. این در حالی است که عملکرد دوره مذکور روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب است که علت این موضوع را باید در عدم سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی جستجو کرد.

اوجی با بیان اینکه ۳۳ درصد از مصارف گاز مربوط به نیروگاه ها است، ادامه داد: ۲۶ درصد گاز در حوزه مصارف خانگی استفاده می شود و باقیمانده نیز در حوزه صنایع و مسائل مربوطه به صنایع پایین دستی استفاده می شود.

وزیر نفت درباره وضعیت مصرف گاز در فصول مختلف سال، تصریح کرد: پیک مصرف گاز در تابستان در مصارف خانگی حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب است که این عدد در زمستان به ۴ برابر یعنی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می رسد.

عضو کابینه سیزدهم ادامه داد: بیش از ۸۳ درصد سوخت نیروگاه ها از گاز تامین می شود این در حالی است که در دنیا بیش از ۲۳ درصد سوخت موردنیاز نیروگاه ها از گاز است. در حوزه مصارف خانگی سالانه ۶ درصد مصرف گاز با رشد همراه است، این عدد درباره صنایع عمده ۵ درصد و در بخش نیروگاهی ۴ درصد است.

وی با بیان اینکه در فصل سرد سال حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داریم، افزود: در ابتدای کار دولت سیزدهم وزارت نفت در این حوزه به ویژه در زمستان با چالش هایی روبه رو بود که به لطف پروردگار، همت نمایندگان و همکاری مردم سال گذشته را بدون قطعی گاز پشت سر گذاشتیم.

اوجی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب ناترازی داشتیم. به دلیل موضوعات پیش آمده واردات گاز از ترکمنستان نداشتیم. همچنین در شروع کار دولت سیزدهم حدود ۴ هزار تانکر از چرخه حمل تانکر سوخت برای نیروگاه ها خارج شده بود، در سال گذشته و بدو شروع فعالیت وزارت نفت، توانستیم با تعمیرات و تامین تجهیزات موردنیاز پالایشگاه ها، خطوط انتقال گاز، تولید حداکثری گاز را رقم بزنیم به گونه ای که حدود ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برای نخستین بار برداشت شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته و با افزایش تولید گاز حدود ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد، ادامه داد: در حوزه تقاضا نیز مدیریت و بهینه سازی را در دستورکار قرار دادیم، همچنین مبحث ۱۹ مصوب شد و موضوع تعرفه مشترکین پرمصرف در دولت تصویب و اجرا شد.

عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه فرهنگ سازی مصرف گاز، تصریح کرد: از آنجا که در فصل سرد سال به دلیل تامین نیاز بخش خانگی ناچار به کاهش تامین سوخت نیروگاه ها و استفاده از سوخت مایع هستیم، در ماه های ابتدای شروع کار دولت ظرفیت مخازن نیروگاهی را نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادیم.

اوجی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه ارتقا دیپلماسی انرژی توضیح داد: در ماه های ابتدایی دولت سیزدهم مذاکراتی با ترکمنستان انجام گرفت و موفق شدیم سوآپ گاز را به میزان ۱.۵ تا ۲ میلیون مترمکعب انجام داده و واردات گاز را از این کشور انجام دهیم.

وی افزود: امسال نیز برنامه های کوتاه مدت مناسبی برای تامین گاز موردنیاز کشور در فصول سال داریم تا بتوانیم با کمک مردم از این فصل بدون قطعی عبور کنیم.

اوجی با بیان اینکه برای نخستین بار فاز ۱۱ پارس جنوبی را به میزان ۱۲ تا ۱۴ میلیون مترمکعب به بهره برداری می رسانیم، افزود: همچنین ۴ واحد پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به مرحله بهره برداری می رسد.

وی درباره جمع آوری گازهای مشعل از انعقاد ۲۸ قرارداد خبر داد و افزود: پیشنهادهایی برای مصرف بهینه و مدیریت تقاضا در قالب بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده است، همچنین افزایش قیمت مربوط به مشترکین پرمصرف در دستور قرار گرفت.

اوجی با بیان اینکه در این حوزه به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بالادست و پایین دست نیاز داریم، افزود: اگر این رقم محقق شود ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ناترازی نخواهیم داشت. همچنین برای تامین اجرای پروژه ها تلاش شده از توان مالی هلدینگ های بزرگ استفاده کنیم.

عضو کابینه سیزدهم اضافه کرد: مذاکرات خوبی با کشورهایی مانند روسیه برای واردات گاز انجام گرفته که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه به مردم بدهیم.

وی تاکید کرد: اگر حداقل ۱۰ درصد از سقف صندوق توسعه ملی برای توسعه میدان های گازی تخصیص داده شود و همچنین ۱۰۰ درصد منابع ماده ۱۲ اختصاص یابد می توان به رفع مشکلات این حوزه کمک چشمگیری کرد.

فریدون حسنونددر جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۶مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: موضوعاتی مانند ناترازی و میادین مشترک بحثی نیست که تنها در کمیسیون انرژی مطرح شده باشد بلکه به عنوان اولویت کشور تعریف شده، موارد مطرح شده در برنامه‌های توسعه، تأکیدات مقام معظم رهبری، قوانین بودجه و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و سفر رئیس مجلس به استان‌های نفت‌خیز منجر به تهیه گزارش در این رابطه شده است.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی افزود: عدم سرمایه‌گذاری طی سال‌های قبل و تحریم جدی حوزه صنعت نفت و عدم وجود منابع مالی و همچنین عدم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی منجر شده است که کشور با شرایطی تحت عنوان ناترازی مواجه شود، اگر مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ و پس از آن فکر جدی نکند با بحران‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی بیش از پیش مواجه می‌شویم.

وی عنوان کرد: یکی از تأثیرات موضوع ناترازی مستقیما در حوزه نیروگاه‌های برقی است، نیروگاه‌های برقی چه در تابستان و چه در زمستان با کاهش تأمین سوخت مواجه هستند، در زمستان سال گذشته حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش و ناترازی گاز داشتیم، پیش‌بینی ما افزایش ۸ درصدی این آمار در زمستان است که معادل بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب کاهش گاز است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیروگاه‌های برقابی کشور که حدود ۱۲ هزار مگاوات تولید برق دارند و عمدتاً در استان خوزستان فعال هستند، به دلیل خشکسالی‌ها تقریبا همه آنها از مدار تولید برق خارج شده‌اند و امروز تعطیل هستند یعنی مضاف بر ناترازی و عدم تأمین سوخت نیروگاه‌ها با مشکل نیروگاه‌های برقابی نیز مواجه هستیم.

حسنوند خاطر نشان کرد: آنچه که سازمان برنامه ‌و بودجه، وزارت نفت و کمیسیون انرژی بر اساس بررسی‌ها به آن دست پیدا کرده نیاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین دست است که باید طی ۸ سال انجام شود. در بحث بالادستی نسبت به فشارافزایی و توسعه میادین گازی و همچنین جمع‌آوری گازهای فلر پرداخته شده است که به ۵۷ میلیارد دلار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه برای جبران کمبودها نمی توانیم تنها به ۱۴.۵ درصد اعلام شده در بودجه توجه کنیم، افزود: باید مجلس یک بحث دقیق و جدی و آنی را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهد. همه مسئولین کشور به ناترازی و تأثیرات منفی آن اذعان دارند، ناترازی گاز، تعطیلی کارخانه‌ها را در تابستان و زمستان به دنبال دارد، تعطیلی کارخانجات، بیکاری پرسنل، عدم تولید، عدم صادرات و ارزآوری را به دنبال دارد و عملا زنجیره‌ای از موضوعات امنیتی، سیاسی و اجتماعی خود را در ناترازی‌ها نشان می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در این شرایط باید در بحث جذب سرمایه‌گذاری، پتروشیمی‌ها را با درآمدهای آنها در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت دهیم زیرا اولین تأثیر خود را در عدم تأمین خوراک پتروشیمی‌ها، صادرات و ارزآوری این واحدها نشان می‌دهد، حتماً مجموعه پتروشیمی‌های کشور با قوانین، تعامل و الزامات قانونی ملزم به همکاری در سرمایه‌گذاری‌ها شوند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از مسائل طرح جمع آوری فلر و گازهای همراه است، هر مشعلی خاموش شود به میزان دو مجتمع عسلویه برای ما تأمین گاز می کند که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب می‌شود. موضوع فلر در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه آمده است اما نتایجی در بر نداشته است.

حسنوند تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل افزایش متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی است که باید از ۳۸ درصد به حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. در زمستان و تابستان بیشترین هنر مدیران ما مدیریت مصرف است نه کاهش ناترازی و کم کردن فاصله آن. مدیریت مصرف به معنای تعطیلی کارخانجات، اماکن تجاری و بسیاری از مجموعه‌هایی است که می‌تواند آسیب‌های سیاسی و اجتماعی به همراه داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای سیاست های تشویقی برای مشترکان کم مصرف است، ادامه داد: کمیسیون انرژی در این خصوص چند پیشنهاد دیگر نیز دارد. یکی از پیشنهادات تخصیص ۵ درصد از کل درآمدهای نفتی به توسعه زیرساخت‌های این حوزه است. باید تعارف را کنار بگذاریم، مقام معظم رهبری سیاست‌ها را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرده است که در آن نسبت به این موضوع تأکید شده است.

وی ادامه داد: چه اشکالی وجود دارد مجلس با توجه به اصلاحات ساختاری بودجه از روش‌های سنتی خارج شود، امروز هیچ اولویتی برای کشور ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست. ساختارشکنی برای تأمین نیاز و اولویت کشور ضروری است. در برنامه هفتم توسعه و بودجه آینده حداقل ۵ درصد از درآمدهای نفتی برای توسعه میادین نفت و گاز اختصاص داده شود.

حسنوند با بیان اینکه بارها به این موضوع اشاره کرده‌ایم که صندوق توسعه ملی فرزند صنعت نفت است، تصریح کرد: اگر نفت و ارزآوری آن نباشد چیزی به عنوان صندوق توسعه نیز وجود نخواهد داشت، امروز صندوق توسعه رقیب و دشمن توسعه صنعت نفت است، تنها جایی که سهمی از درآمدهای صندوق توسعه ندارد وزارت نفت و وزارت نیرو می‌باشد، مجلس شورای اسلامی در بودجه آینده سهمی از این صندوق حداقل ۳۰ درصد برای مجموعه صنعت نفت و گاز اختصاص دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه طرح دوفوریتی توسط کمیسیون انرژی آماده شده است که به زودی در دستور کار قرار می‌دهیم، عنوان کرد: موضوع بعدی اصلاح ساختار مجموعه بهینه‌سازی است، کمیسیون انرژی پیشنهادی برای اصلاح این ساختار دارد تا این ساختار به معاونت رئیس جمهور تبدیل شود.

رئیس کمیسیون انرژی در پایان خاطر نشان کرد: در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت عدم مدیریت به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند.

کد خبر: ۱۸۱٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha