۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
تجمیع زمین‌های کشاورزی مهم‌ترین پیش‌نیاز اصلاح الگوی کشت است
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

تجمیع زمین‌های کشاورزی مهم‌ترین پیش‌نیاز اصلاح الگوی کشت است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کوچک شدن زمین‌های زراعی و باغی مهم‌ترین مانع اجرای کامل و درست اصلاح الگوی کشت است و این طرح بدون تجمیع اراضی کشاورزی موفق نخواهد بود.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر در آیین تجلیل از نمونه‌های کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: ۷۵ درصد زمین‌های کشاورزی کشور، زمین‌های کمتر از پنج هکتاری است و طی ۱۰ سال آینده ۹۰ درصد اراضی به زیر سه هکتار می‌رسند که این موضوع یک خطر و تهدید بسیار جدی است.

وی ادامه داد: در زمین‌های کوچک کارهای ضروری مانند، تناوب کشت، تسطیح و آبیاری تحت فشار و مکانیزاسیون قابل اجرا نیست و همه این موضوعات تجمیع اراضی کشاورزی را به یک ضرورت و اولویت مهم و فوری تبدیل کرده است.

مهاجر خاطرنشان کرد: در صورت رفع موانع و اجرای اصلاح الگوی کشت، بسیاری از مسایل مزمن مانند برقراری تعادل عرضه و تقاضا و مدیریت منابع انرژی حل خواهد شد.

معاون وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: اجرای این طرح دست جهاد کشاورزی نیست و سایر بخش‌ها هم باید همکاری کنند و به همین دلیل مسوول و مجری اصلاح الگوی کشت، استانداران هستند و دبیری آن به جهاد کشاورزی هر استان واگذار شده است.

در این مراسم ۴۹ نمونه برتر ملی و استانی در بخش‌های کشاورزی و شیلاتی هرمزگان تجلیل شدند.

گفتنی است؛ افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف آب، دریافت گواهی رعایت حد مجاز آلاینده‌های شیمیایی، رعایت بهداشت در زمین‌های کشاورزی، تولید محصول سالم و مبارزه با آفات و بیماری‌ها از مهمترین شاخص‌های انتخاب برترین‌های بخش کشاورزی و شیلاتی است.

کد خبر: ۱۸۱٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha