۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
قیمت نفت صعودی شد| شروع رکود اقتصادی هم زمان با کاهش تولید | احتمال تصویب نوپک برای مقابله با اوپک
با پافشاری اوپک بر تصمیم کاهش عرضه طلای سیاه

قیمت نفت صعودی شد| شروع رکود اقتصادی هم زمان با کاهش تولید | احتمال تصویب نوپک برای مقابله با اوپک

نفت توانست با رشد امروز بخشی از افت قیمتی هفته قبل را جبران کند. تحلیل گران معتقدند که به زودی آمریکا با تصویب لوایحی مثل نوپک (نه به اوپک) و کاهش فروش سلاح به عربستان با این تصمیم اوپک مقابله می کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: طلای سیاه بخشی از افت هفته قبل خود را امروز جبران کرد. به گزارش رویترز بهای معاملات نفت برنت با ۶۶ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۹۲ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. این رشد در حالی اتفاق افتاد که هفته گذشته نفت برنت ۶.۴ درصد کاهش را تجربه کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، ۵۶ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت تا اینگونه بخش کوچکی از کاهش ۷.۶ درصدی هفته گذشته را جبران کند. نفت اوپک در جریان معاملات امروز با نرخ ۹۳ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه مورد تبادل قرار گرفت.

گفتنی است اوپک پلاس پنجم اکتبر کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز را تصویب کرد اما به دلیل ناتوانی برخی از اعضای این گروه برای تولید بالاتر، کاهش واقعی تولید حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

با این وجود آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بر این باور است که تصمیم دو هفته پیش اوپک پلاس برای کاهش چشمگیر میزان تولید نفت، ممکن است نقطه عطفی برای رکود اقتصاد جهانی باشد.

نفت ایران چند؟

قیمت نفت سنگین ایران در جریان معاملات امروز به ۸۶ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسیده است. قیمت نفت سنگین عربستان هم ۹۳ دلار و ۴۷ سنت اعلام شده است. غیر از نفت، قیمت گازوئیل و بنزین هم در جریان معاملات امروز با رشد همراه شده است. قیمت جهانی بنزین با رشد ۰.۱۷ درصدی به ۲ دلار و ۶۳ سنت رسید. هم چنین گازوئیل با رشد ۱.۱۴ درصدی، ۱۰۹۶ دلار معامله شده است.

اما و اگرهای تصمیم اوپک پلاس

افزایش قیمت نفت درحالی است که اوپک، تصمیم اعضای این سازمان برای کاهش تولید را سیاسی ارزیابی نکرده است. علی بن سبت، دبیرکل سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت اواپک همچنین به تازگی اعلام کرده که تصمیم اوپک پلاس برای کاهش هدف تولید، درست بوده و در زمان مناسبی گرفته شده است.

قیمت نفت امروز صعودی شد. با این وجود اوپک، تصمیم اعضای این سازمان برای کاهش تولید را سیاسی ارزیابی نکرده است. علی بن سبت، دبیرکل سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت اواپک گفته تصمیم اوپک پلاس برای کاهش هدف تولید، درست بوده و در زمان مناسبی گرفته شده است

با این وجود از آغاز هفته جاری رسانه ها از تشدید اختلاف های نفتی ایالات متحده آمریکا با ریاض خبر داده اند. اقدام سازمان اوپک با توجه نگرانی ها درباره افزایش نرخ تورم در اقتصادهای سراسر جهان شوکه کننده ارزیابی شده است. در پی انتشار اخبار این تصمیم، آمریکا عربستان را به جانبداری از روسیه متهم کرده است. این در حالی است که عربستان و مسئولان در سازمان اوپک اجرای تصمیم کاهش تولید نفت را ناشی از مطالعات و اصول فنی می دادند.

«هیثم الغیص»، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: «تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید به اتفاق آرا بوده و هیچ پیام سیاسی ندارد، بلکه محصول مطالعات و اصول فنی بوده است.»

هرچند که پیش بینی قیمت ها از نظر کارشناسان بسیار سخت است اما انتظار می رود قیمتهای نفت نوسانی بمانند زیرا کاهش تولید اوپک پلاس عرضه را همزمان با آغاز اجرای تحریمهای اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، محدودتر خواهد کرد. همچنین رشد ارزش دلار و افزایش نرخهای بهره آمریکا، رشد قیمتهای نفت را محدود نگه خواهد داشت.

تحلیل گران می گویند آمریکا با تصویب لوایحی مثل نوپک (نه به اوپک) و کاهش فروش سلاح به عربستان با این تصمیم اوپک مقابله می کند

تحلیل گران می گویند آمریکا با تصویب لوایحی مثل نوپک (نه به اوپک) و کاهش فروش سلاح به عربستان با این تصمیم اوپک مقابله می کند.

برد هند و چین از تحریم مسکو

اما درست در روزهایی که اروپا و آمریکا به شدت نگران رشد قیمت ها هستند، هند و چین توانسته اند از فرصت تحریم روسیه بیشترین استفاده را بکنند. طبق تحقیقات و بررسی‌های مرکز مطالعات و تحقیقات نفتی عربستان، ارزش صادرات انرژی روسیه به چین در دو ماه ابتدایی تابستان، ۱۷ درصد نسبت‌به دو ماه پایانی زمستان افزایش داشته است، این در حالی است که صادرات به هند هم ۵.۷ درصد بالا رفته است.

این مرکز تحقیقاتی هفته گذشته اعلام کرده بود تحریم‌های غربی علیه روسیه عرضه نفت در بازار جهانی را محدودتر می‌کند چون جایگزین کردن انرژی این کشور کار آسانی نیست.

کد خبر: ۱۸۱٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha