۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
نقص قوانین حقوق مالکان اراضی کشاورزی را تضییع کرده است/ لزوم رسیدگی به مشکلات زمین های نسقی
منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم:

نقص قوانین حقوق مالکان اراضی کشاورزی را تضییع کرده است/ لزوم رسیدگی به مشکلات زمین های نسقی

قزوین - منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت: در برخی از موارد شاهد این هستیم که نقص قوانین حقوق مالکان اراضی کشاورزی را تضییع کرده است که مسئله زمین های نسقی از این موارد است.

به گزارش خبرنگار بازار، لطف الله سیاهکالی مرادی چهارشنبه شب در دیدار با صفدر کشاورز رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک استان قزوین که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: در شرایطی که کشور و مردم نیاز به حمایت جدی دولت دارند و باید دنبال راهکارهایی باشیم تا تولید، اشتغال و نشاط را به جامعه تزریق کنیم به جای این که شرایط کسب و کار را فراهم کنیم با پروسه های اداری نامعقول، قوانین ناقص و برخی از بی توجهی ها حقوق مردم را تضییع می کنیم.

وی بیان کرد: بسیاری از کشاورزان ما در استان قزوین مزارع و زمین های کشاورزی خود را طی چندین نسل با خود داشته اند و اکنون اگر از این افراد مطالبه سند رسمی و قولنامه داشته باشیم کاری غیر معقول انجام داده ایم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: در سالیان گذشته نمونه های متعددی از تناقضات مردم و دولت در این حوزه مشاهده شده است و بسیاری از مزارع و اراضی کشاورزی که امروز مردم برای تولید از آن استفاده می کنند زیر چتر اوقافی بودن، نسقی بودن و حتی اراضی ملی بودن دچار آسیب شده است.

سیاهکالی مرادی بیان کرد: اگر دولت ادعایی در خصوص زمینی دارد باید با سند و مدرک وارد شود اما این که شما از کشاورز پیری که مزرعه خود را از پدران خود به یادگار دارد مطالبه سند و مدرک کنید اصلا منطقی نیست.

وی اظهار کرد: عدم ارائه سند مالکیت در مقاطعی از زمان مسئله زمین های نسقی را ایجاد کرد که مردم را سالها به خود گرفتار کرده بود و امیدواریم با تفاهم نامه جدید و فراهم شدن امکان صدور سند مالکیت قطعی برای این اراضی کشاورزی مشکلات کشاورزان و بهره برداران استان قزوین رفع شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: گاهی شاهد این هستیم که کشاورز و دولت بر سر زمین در حال کشت به بهانه هایی نظیر اراضی ملی، منابع طبیعی بودن و اوقافی بودن نزاع دارند که این مسئله می تواند به حوزه تولید و کشاورزی ما خدشه وارد سازد.

سیاهکالی گفت: سیاست کشور در بعد کلان حمایت از مردم، تقویت اشتغال و تولید پایدار است و قطعا برای رسیدن به این امر نیازمند این هستیم که همه نگرانی ها را برای کشاورز مرتفع کنیم.

وی اظهار کرد: این که امروز بخش قابل توجهی از زمین های کشاورزی با عنوان وقفی شناخته می شوند باید به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد تا اصالت ماجرا تثبیت شود و تا خدای ناکرده شاهد بی انصافی در حق عده ای از هموطنانمان نباشیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: سند دار شدن اراضی کشاورزی می تواند مردم از دل نگرانی های نسقی و وقفی بودن زمین ها خلاصی بخشد.

سیاهکالی ادامه داد: حجم زمین های وقفی به تناسب کل زمین های موجود به ظاهر منطقی نیست و از سوی دیگر ما اجازه نداریم کشاورز را از فعالیت در زمین خود به بهانه های مختلف منع کنیم.

وی گفت: تلاش دولت حرکت به سمت رهایی از بروکراسی های اداری، سنگینی وظایف و چابک سازی است و قطعا با واگذاری بخشی از اموال دولتی این امر تا حدودی محقق می شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: ما معتقدیم دولت باید برای جبران کسری های خود بخشی از اموال غیر قابل استفاده را در معرض فروش قرار دهد، در حالی که امروز می بینیم برای بازگرداندن زمینی از کشاورزی که سالها روی آن کار کرده تلاش های فراوان انجام می شود که سودی اقتصادی و اجتماعی برای دول و مردم ندارد.

سیاهکالی گفت: قرار نیست نگاه دولتی موجود در ادارات و دستگاه ها حق مردم را ضایع کند و ما نباید به خود اجازه دهیم فرآیند تولید محصول، اشتغال و تامین معیشت افرادی را متوقف گردانیم.

کد خبر: ۱۸٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha