۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
کمبود حتی یک قلم دارو زیاد است| تا پایان پاییز تامین دارو به حالت عادی بر می گردد
گفتگوی بازار با معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

کمبود حتی یک قلم دارو زیاد است| تا پایان پاییز تامین دارو به حالت عادی بر می گردد

دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو با تشبیه ارز ترجیحی به غده سرطانی گفت: ترمیم زخم ناشی از جراحی ارز ۴۲۰۰ تومانی شش ماه زمان می برد تا صنعت دارو به حالت طبیعی برگردد.

بازار؛ گروه صنعت: کمبودهای دارویی که این روزها بیماران را پشت صف های عریض و طویل داروخانه ها دولتی و در انتظار تایید برای عمل های جراحی در بیمارستان ها قرار داده، به چالشی بزرگ برای صنعت درمان تبدیل شده است. کمبودهایی که نه تنها در حوزه تامین داروهای کمک بیهوشی مورد نیاز اتاق عمل بیمارستان ها به وجود آمده، بلکه حتی به سرم خوراکی که از نظر داروسازان در گروه داروهای ساده قرار دارد نیز گسترش یافته است؛ مساله ای بیماران عادی و خاص را همگی با هم درگیر کرده است.

از این روز چندی پیش داروسازان به صورت تخمینی کمبودهای دارویی را در حدود ۱۵۰ قلم عنوان کردند. البته به دنبال این اطلاع رسانی، مسئولان بخشی از معضلات را رفع و کمبودها را به حدود ۹۰ قلم رساندند و وعده دادند به زودی همین تعداد هم کاهش می یابد. یکی از نکات حائز اهمیت در صنعت درمان این است که رفع کمبودهای دارویی فقط در گرو واردات و تامین از خارج نیست بلکه بیشتر این مشکل به درون شرکت های داروسازی کشور بر می گردد که با حذف ارز ترجیحی و افزایش نیاز به نقدینگی، نتوانستند نیاز مالی خود را برطرف کنند. کمبودهایی که بخش مهمی از آن ها به عدم همکاری بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات هر ساله، کاهش تعرفه های وارداتی و مالیات بر ارزش افزوده همچون صنایع حساس دیگر و در نهایت قیمت گذاری کمتر از هزینه تولید بر می گردد.

بنابراین عجیب نبود که برخی از کارشناسان این حوزه از توقف موقت بعضی از خطوط خبر دادند؛ خطوطی که با رفع بخشی از چالش ها دوباره فعال شدند و همین وقفه کوتاه مدت در کنار افزایش عمل های جراحی و نیاز به طیفی از داروهای مورد نیاز در اتاق عمل بیمارستان ها تا داروخانه ها منجر شد مردم بیش از گذشته کمبود دارویی را آن هم نه به واسطه تحریم ها بلکه به واسطه سیاست های داخلی لمس کنند.

ارز ترجیحی همچون غده سرطانی برای صنعت دارو

در این راستا بهرام دارایی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال اختصاصی خبرنگار بازار که سازمان غذا و دارو چه ساز و کاری در نظر دارد تا از ۹۰ قلم کمبود دارویی مانده از ۱۵۰ قلم دارو، دوباره این کمبودها کمتر شود؟ گفت: «در حال حاضر کمبودهای دارویی نسبت به هفته های گذشته خیلی کمتر شده، اما آن چیزی که برای سازمان غذا و دارو مهم هست، این است که حتی یک قلم دارو هم برای ما زیاد است.»

رئیس سازمان غذا و دارو با تشبیه ارز ترجیحی به غده سرطانی که باید جراحی و حذف می شد، افزود: «همچنان در حال انجام اصلاحاتی در صنعت درمان هستیم و می دانید که وقتی یک غده سرطانی را بر می دارید به هرحال زخم آن بر جای می ماند و باید به آن فرصت داد تا ترمیم شود.»

باید شش ماه از اجرای طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی بگذرد و یک فرایند تامین و تولید انجام بگیرد تا بتوانیم نتایج آن را مشاهده کنیم

دارایی با اشاره به حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح دارویار از تیر ماه سال جاری ادامه داد: «الان آن غده سرطانی برداشته شده و در مرحله ترمیم زخم هستیم. بنابراین زود است طرحی که انجام داده ایم را قضاوت کنیم و بگوییم نتایج آن چه بوده است؟»

وی در پاسخ به این سوال که چه مدت دیگر زمان می برد تا نتایج حذف ارز ترجیحی کامل شود؟ تاکید کرد: «باید شش ماه از اجرای طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی بگذرد و یک فرایند تامین و تولید انجام بگیرد تا بتوانیم نتایج آن را مشاهده کنیم. اما آنچه که طی این دو ماه از اجرای طرح دارویار از آمار به دست آمده به دست مان رسیده نشان دهنده نتایج مثبت و امیدوار کننده ای است.»

انتهای پاییز زمان پایان کمبودهای دارویی

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به نتایج اجرای طرح دارویار طی دو ماه گذشته گفت: «به لحاظ مصرف دارو و هم اینکه بتوانیم با منابعی که داریم کشور را به خوبی اداره کنیم و پوشش خوبی را برای مردم به لحاظ بیمه توانستیم ایجاد کنیم که این موضوع برای خیلی مهم است.»

با حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح دارویار از یک طرف هم صنعت دارو می تواند به سود عادلانه خود دست یابد و تولید را افزایش دهد و هم مردم هیچ نگرانی از بابت قیمت دارو و اجرای طرح دارویار نداشته باشند

دارایی با اشاره به اینکه اجرای طرح دارویار هم برای مردم و صنعت منفعت دارد، اضافه کرد: «با حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح دارویار از یک طرف هم صنعت دارو می تواند به سود عادلانه خود دست یابد و تولید را افزایش دهد و هم با ساز و کاری که سازمان غذا و دارو اندیشیده مردم هیچ نگرانی از بابت قیمت دارو و اجرای طرح دارویار نداشته باشند؛ چرا که در این طرح اصلاح الگوی مصرف، تجویز و مصرف منطقی مد نظر قرار گرفته شده است.»

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص زمان رفع کمبودهای دارویی به بازار تاکید کرد: «باید کمبودهای دارویی انتهای همین فصل پاییز به حدی کاهش یابد که عرضه دارو به حد طبیعی خود برسد. این حد طبیعی کمبودهای دارویی نیز در حدود ۵۰ تا ۶۰ قلم دارو است که چالش شدیدی برای صنعت درمان ایجاد نمی کند.»

مصرف بیش از اندازه سرم کنترل می شود

پیش تر برخی از کارشناسان صنعت دارویی کشور از کمبود سرم های خوراکی اظهار نگرانی می کردند؛ کمبودهایی که به اعتقاد دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو نه بخاطر کاهش تولید بلکه به خاطر افزایش عمل های غیرضروری همچون جراحی های زیبایی رخ داده است.

از این رو وی در بخشی از صحبت های خود به این نکته اشاره کرده که قابل قبول نیست که در یک درمانگاه ۷۰ نفر در نوبت تزریق سرم قرار گرفته باشند؛ یعنی برای آن ها سرم تجویز شده، از داروخانه دریافت کرده و درخواست تزریق آن را دارند.

دارایی معتقد است که در حال حاضر تامین دارو از داخل به صورت حداکثر و حتی از مسیر واردات انجام می شود. اما مشکل تولید نیست و این موضوع به عنوان کمبود تلقی نمی شود و مساله سرم ناشی از بیش مصرف است که باید کنترل شود. همچنین کمبودهای دیگر نیز ناشی از تحریم های ناعادلانه غرب علیه ایران است که بعضی از داروها به صورت مستقیم و برخی به واسطه تحریم های بانکی ایجاد شده است.

کد خبر: ۱۸۱٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha