۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مزیت گردشگری استان سمنان روی ریل راه آهن| زیرساخت حمل و نقل تقویت شد
بازار گزارش می‌دهد؛

مزیت گردشگری استان سمنان روی ریل راه آهن| زیرساخت حمل و نقل تقویت شد

شاهرود- ارتقای ظرفیت حمل و نقل ریلی یکی از اقدامات دولت در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان سمنان است، اقدامی که با راه اندازی مجدد قطار محلی محقق می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: گردشگری به واسطه قرارگیری استان سمنان در کریدور و شاه راه شمال شرق کشور و همچنین همسایگی با هفت استان مهم شامل تهران، خراسان رضوی، اصفهان و ... مزیت ویژه‌ای محسوب می‌شود.مزیتی که شرایط جغرافیایی استان یعنی همسایگی با کویر از جنوب و همچنین قرارگیری در یال جنوبی البرز از شمال، آن را تقویت هم کرده است.

مزیت گردشگری اما به تنهایی فایده ای ندارد مگر اینکه دو اتفاق مهم در استان سمنان رخ دهد نخست زیرساخت ها برای بهره برداری از این ظرفیت آماده شود و دوم ظرفیت‌های گردشگری احصا و برای آنها برنامه ریزی شود. در بخش اول اقدامات خوبی در استان سمنان صورت گرفته اما اغلب مشکلات در بهره‌برداری از مزیت گردشگری، مرتبط با بخش دوم یعنی برنامه‌ریزی و احصای مزیت‌ها است که در گزارش‌های مرتبط با گردشگری استان بعضاً به آن پرداختیم.

یکی از ظرفیت‌هایی که استان سمنان به خوبی از آن بهره‌گیری کرده و می‌تواند در ترویج مزیت‌های گردشگری به خوبی به کار بیاید، مقوله حمل و نقل است. سال گذشته طرح مطرح کردن گرمسار به مثابه «هاب» حمل و نقل کشور کلید خورد و توانست بازخورد های خوبی را نیز به همراه داشته باشد اما در کنار این ظرفیت‌ها، مزیت بزرگ راه آهن شمال‌شرق(۱) دیگر داشته استان محسوب می‌شود.

مزیت گردشگری استان سمنان روی ریل راه آهن | زیرساخت حمل و نقل تقویت شد

تردد ۹۶ رام قطار

خط راه آهن استان سمنان، خط ریلی مهمی است که روزانه ۹۶ رام قطار از آن تردد می‌کند از ایستگاه یاتری گرمسار تا بعد از سبزوار را پوشش می‌دهد. خط راه آهنی که به دو دلیل اهمیت دارد نخست اینکه حرم تا حرم یا به عبارت دیگر مرکز را به شرق متصل می سازد و دوم اتصال آن در آینده به اینچه برون می‌تواند بندرعباس را به کشورهای آسیای میانه وصل کند که در حوزه تجاری و اقتصادی یک گشایش عظیم اقتصادی برای کشور خواهد بود.

یکی از ظرفیت‌هایی که استان سمنان به خوبی از آن بهره‌گیری کرده و می تواند در ترویج مزیت‌های گردشگری به خوبی به کار بیاید، مقوله حمل و نقل است

گردشگری و ارتباط آن با خط ریلی اما چالش‌هایی را هم داشت برای مثال فقدان قطار محلی، عدم توقف همه قطارها در ایستگاه های مهمی مانند دامغان و جوین و ... سبب شده بود تا مشکلات زیادی برای گردشگران و زائران رضوی بومی استان پدید بیاید حالا اما آنطور که استاندار سمنان به بازار می‌گوید: امکان تردد قطار محلی استان دوباره بعد از مدتی وقفه، فراهم شده است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه خطی ریلی می‌تواند مزیت و ظرفیت بسیار خوبی را به استان از بابت گردشگری، مسافری و زائران رضوی و همچنین حمل و نقل بار بدهد، بیان کرد: ریل همچنین در زمینه حمل و نقل محصولات تولیدی استان به ویژه مقوله معدنی، اهمیت ویژه ای دارد.

تسهیل آمد و شد ریلی

فرشاد زادخور مدیرکل راه آهن شمال شرق (۱) در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در راستای تسهیل شرایط حمل و نقل، بار دیگر قطار ویژه سمنان - مشهد راه اندازی شده است، گفت: این قطار در واقع ویژه رفاه حال گردشگران و مسافران استان سمنان، دانشجویان، اساتید دانشگاه و همچنین زائران شهرهای مجاور تا خراسان رضوی ایجاد شده است.

زادخور با بیان اینکه نخستین قطار محلی سمنان بعد از مدت ها وقفه روز ۲۸ مهرماه سال‌جاری فعالیت کاری خویش را آغاز خواهد کرد، تاکید داشت: پیش فروش بلیط این قطار از ۲۵ مهرماه سال جاری از طریق سامانه و آژانس‌های استان سمنان امکان پذیر است همچنین ساعت حرکت این قطار براساس برنامه‌ریزی انجام شده همه روزه از ساعت ۱۰:۳۵ صبح از سمنان و ۲۳:۴۰ از مشهد خواهد بود.

این قطار همه روزه ساعت ۱۰:۳۵ از سمنان، ۱۲ از دامغان و ۱۳:۱۰ از شاهرود حرکت خواهد کرد و بلیط آن قابل تهیه برای عموم است از سوی دیگر کارشناسان اعتقاد دارند که راه اندازی دوباره این قطار می تواند در ایجاد رغبت بین سرمایه گذاران هم برای حضور در استان سمنان موثر واقع شود.

مزیت گردشگری استان سمنان روی ریل راه آهن | زیرساخت حمل و نقل تقویت شد

اتصال به آسیای میانه

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راه اندازی قطار و ناوگان ریلی در کنار مقوله مهم گردشگری، کم کم می تواند زمینه ساز اتصال راه آهن شاهرود به اینچه برون و سپس طبس و در نهایت بندرعباس شود، گفت: اتصال کریدور اصلی شمال به جنوب کشور به کشورهای آسیای میانه از یک سو و خلیج فارس از سوی دیگر، می تواند بزرگترین تحول اقتصادی یک سده اخیر در استان سمنان لقب بگیرد زیرا هجم عظیمی از اشتغال زایی و کارخانه ها و شرکت های حمل و نقل و ... را به این استان سرازیر خواهد کرد.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه گردشگری خوب است اما باید افق دید مسئولان ما جذب گردشگران خارجی نیز باشد، ابراز کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به واسطه تلاطم های ارزی، سفر خارجی ها به ایران اسلامی با صرفه است لذا باید از این فرصت استفاده کرد تا با اتصال ناوگان خطوط ریلی ما به خارج از کشور، گردشگران آسیای میانه، چین و ... را به سمت ایران اسلامی سوق داد و بهره اقتصادی آن را برای این آب و خاک شاهد بود.

خط راه آهن استان سمنان، خط ریلی مهمی است که روزانه ۹۶ رام قطار از آن تردد می کند از ایستگاه یاتری گرمسار تا بعد از سبزوار را پوشش می دهد

وی با بیان اینکه دومین افق دید مسئولان ما باید راه اندازی قطارهای گردشگری و تعیین مسیرها و مزیت های گردشگری استان سمنان باشد، بیان کرد: ناوگان ریلی به واسطه صرفه اقتصادی و امنیتی که دارد، از مهمترین راهکارهای جذب گردشگری در استان محسوب می‌شود لذا باید افق دید مان را جذب گردشگران به صورت هدفمند و مبتنی بر مزیت های اقتصادی و گردشگری استان قرار دهیم تا بتوانیم در ایجاد اشتغال و جذب گردشگران موفق تر عمل کنیم.

برنامه‌ریزی نیاز است

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که گام بعدی که استان سمنان باید در زمینه گردشگری ریلی بردارد، همکاری با شرکت های خصوصی در بخش گردشگری و سرازیر کردن گردشگران است. ناوگان ریلی به این استان در شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی و به خصوص مزیت گردشگری کمک شایانی می کند و باید این مزیت را غینمت شمارد.

از یک سو مسئولان استان سمنان شعار مقصد گردشگری را سال‌ها است که بیان می‌کنند از سوی دیگر باید زیرساخت‌های مرتبط با برنامه ریزی اقتصادی مزیت گردشگری را نیز در دستور کار قرار داد. در این بین اما مردم امیدوار هستند که قدم به قدم، بتوانیم شاهد اقدامات بهینه در زمینه توسعه گردشگری استان سمنان باشیم. مزیتی که می‌تواند با توجه به تردد سالانه ۱۵ الی ۲۰ میلیون زائر رضوی، یک ظرفیت مهم برای دیار قومس محسوب شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha