۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
معاملات منفی سهام پشت زدوبندهای داخلی شرکت ها| امسال رشد معاملات بورس با نرخ رشد محقق می شود
یک اقتصاددان در گفتگو با بازار تشریح کرد؛

معاملات منفی سهام پشت زدوبندهای داخلی شرکت ها| امسال رشد معاملات بورس با نرخ رشد محقق می شود

شاه ویسی گفت: رفتارهای هیجانی سهامدار روی برخی سیاستها تاثیر گذار است، برای نمونه افزایش دامنه نوسان متوقف شده و از طرف دیگر واگذاری سهام خودروسازان و... به دلیل ایجاد زدوبندها به مشکلات بازار افزود.

بازار؛ گروه بورس: یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه بر مبنای گزارش های سال های گذشته سودی که بازار سرمایه دارد قابل مقایسه با بازار مسکن و دلار و ... نیست، گفت: در حال حاضر قانونی تعریف شده و معاملاتی که موازی با بورس و ... انجام شود مشمول مالیات خواهند بود و همین مساله از طرف دیگر باعث شده دولت درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد به طوری که در شش ماهه نخست امسال حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد از بخش مالیات کسب کند که بیش از نیمی از تکلیف بودجه در سال ۱۴۰۱ است.

ساسان شاه ویسی با بیان اینکه بخشی از بازار سرمایه صنعت خودرو، کالاهای پایه و ... هستند، گفت: هر کدام از این صنعت ها تحت تاثیر تغییر قیمت جهانی هستند و در هفته های اخیر با وجود اینکه قیمت نفت بالا رفته است اما تغییری ما در نمادهای وابسته به این بخش نمی بینیم و این مساله ناشی از سیاست های تولیدی است برای نمونه بخشی از پالایشگاه از فرایند تولید خارج شود دیگر ان نماد در بورس مثبت نخواهد شد.

وقتی مجلس اجبار کرده که دولت باید دو خودروساز را واگذار کند و از طرف دیگر دامنه چهار ماهه برای واگذاری شرکت های زیر مجموعه خودروسازی ها اعلام کرده تا با واگذاری این شرکت امکان اصلاح ساختاری و واگذاری دو شرکت خودروسازی دولتی ممکن باشد، در چنین شرایطی برخی بازارسازها قیمت های زیرمجموعه را می شکنند تا راحت تر بتوانند بلوک مدیریتی در شرکت های خودروسازی را در اختیار بگیرند

او با تاکید بر اینکه برخی سیاست های ضرب العجلی هم بر افزایش عرضه های بازار تاثیر دارد، افزود: وقتی مجلس اجبار کرده که دولت باید دو خودروساز را واگذار کند و از طرف دیگر دامنه چهار ماهه برای واگذاری شرکت های زیر مجموعه خودروسازی ها اعلام کرده تا با واگذاری این شرکت امکان اصلاح ساختاری و واگذاری دو شرکت خودروسازی دولتی ممکن باشد، در چنین شرایطی برخی بازارسازها قیمت های زیرمجموعه را می شکنند تا راحت تر بتوانند بلوک مدیریتی در شرکت های خودروسازی را در اختیار بگیرند به همین دلیل شاهد عرضه زیاد سهام در گروه های خودرویی هستیم.

ارزش دارایی شرکت های بازار سرمایه بالا است

ساسان شاه ویسی با بیان اینکه در مقطع کنونی ارزش دارایی شرکت های بازار سرمایه بالا است، افزود: با این حال رکود اقتصادی باعث افت همه بازارهای سرمایه شده و این مساله تحت تاثیر سیاست های اقتصادی داخلی فقط نیست، از طرف دیگر سیاست گذاری ها هم روی بازار بی تاثیر نیست، برای نمونه تغییر در فروش خودروهای رسوبی و ... اقدامی در جهت عرضه محصول برای آماده سازی برای واگذاری است و اقدامی برای سهامداران خرد نبوده در حالی که بسیاری از سهامداران تصورشان بر این بوده که روند تولید خودروسازی ها در حال افزایش است و این مساله روی سودسازی سالانه شرکت تاثیر دارد در شرایطی که این اتفاق موقتی بوده و عملا نمی تواند مطابق با تحلیل های سهامداران خرد منطبق باشد.

او با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با رکود مواجه شده است اظهار کرد: گفته شده سود سنواتی سهام عدالت دو و نیم برابر شده و آیا ارزش بازار این شرکت ها هم دو برابر شده است؟ جواب ساده است، خیر. بنابراین در مقطع کنونی بازار سرمایه نیازمند اصلاحاتی است و بعد در یک شرایط رقابتی باید بازار را ارزیابی کنیم.

او با بیان اینکه در یک هفته گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شده است، گفت: از طرف دیگر تعلیق هایی هم در اقتصاد کشور بروز کرده و این مساله روی بازار تاثیر گذاشته است.

او افزود : مثلا به کسب و کار برخی آسیب وارد شده و این موضوع روی حاشیه سود شرکت ها تاثیر گذاشته است به همین دلیل نباید نسبت به افت تقاضا برای برخی نمادها متعجب بود.

رابطه رشد اقتصادی و ارزش سهام

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر رشد اقتصادی را با همین روند حفظ کنیم یکی از مهمترین بازارها که تحت تاثیر قرار می گیرد بازار سرمایه است، گفت: به طور قطع سیاست گذاری ها در اقتصاد کلان باید در بازار سرمایه نمایان شود و ابزارهای مالی متنوع تر شوند و از این طریق دسترسی شرکت ها به منابع بهبود می یابد.

به طور قطع امسال در گزارش های دوازده ماه شرایط متفاوتی را از شرکت ها خواهیم دید، زیرا معافیت های مالیاتی ۵ درصدی برای شرکت ها در نظر گرفته شده و از طرف دیگر بانک ها را مقید به حمایت از بازار سرمایه کرده اند و محدودیت ایجاد شده که منابع بانک ها هم نباید وارد هر بازاری شود

او با تاکید بر اینکه مانع تراشی برای عرضه محصولات در بورس کالا روی بازار اثر منفی دارد، تصریح کرد: به طور قطع امسال در گزارش های دوازده ماه شرایط متفاوتی را از شرکت ها خواهیم دید، زیرا معافیت های مالیاتی ۵ درصدی برای شرکت ها در نظر گرفته شده و از طرف دیگر بانک ها را مقید به حمایت از بازار سرمایه کرده اند و محدودیت ایجاد شده که منابع بانک ها هم نباید وارد هر بازاری شود و همین مساله نشان می دهد که دولت در سال نخست عملکرد خوبی در این بخش داشته و اگر این برنامه ها اجرا نمی شد الان بازار سرمایه زیر شاخص یک میلیون واحد بود.

شاه ویسی با بیان اینکه در نمادهای مانند کیسون معاملات و زدو بندهای داخلی اتفاق افتاده و مدیران تسویه هایی با سهام انجام می دهند و سهام را پایین می آورند تا عده ای سهام را ارزان بخرند و از این طریق سودهای کلانی ببرند، گفت: رویکرد نمادهایی که زد و بند در معاملات دارند نمی تواند مبنای معاملات در بازار سرمایه در نظر گرفته شود از این رو باید شاخص حاکمیتی شرکتی ارتقا پیدا کند و حقوق سهامداران حفظ شود و دولت هم بر این مسائل تاکید دارد اما این مساله تاکنون اتفاق نیفتاده است.

او با تاکید بر اینکه نقش ناکارآمد بانک ها در بازار سرمایه هم باید اصلاح شود، گفت: هرچند بخشی از رفتارهای هیجانی در بازار اثرگذار است و همواره سهامداران خرد زیان می بینند اما در این شرایط سواد مالی اهمیت بالایی دارد و اگر اجرایی نشود حکایت سهام عدالت تکرار می شود و همانطور که عده ای سهام عدالت را روانه بازار می کردند و یک نوع فشار فروش ایجاد می کرد، در مقطع کنونی هم برخی با کوچکترین فشار سهام خود را به بازار عرضه می کنند.

بخشی از معاملات در بورس بر مبنای اطلاعات نهانی یا نهایی است، به همین دلیل باید شفافیت آن افزایش یابد از این رو در حال حاضر باید جرایم تخلفات از بورس افزایش یابد تا دوباره اعتماد به بورس بر گردد تا نشانگر بورس سالم نمایان شود

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه رفتارهای هیجانی روی برخی سیاست های دولت هم تاثیر گذار است، اظهار کرد: برای نمونه برای افزایش دامنه نوسان با همین عرضه های هیجانی متوقف شده، زیرا قرار بود دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش یابد اما این افت بازار باعث شده این برنامه متوقف شود و همچنین صندوق تثبیت تعرف شده و قرار بوده در دولت هم پول این صندوق به صورت خرد خرد واریز شود تا از این طریق امکان تضمین سرمایه گذاری در بورس هم وجود داشته باشد، اما این طرح قبلا اصلا اجرایی نشده بود و حالا کم کم این پول ها در حال ورود به صندوق و بازار هستند.

او با تاکید بر اینکه صدور یا ابطال صندوق های سرمایه گذاری هم می تواند موثر باشد، گفت: اقدامات موثری در بازار می توان انجام داد تا مانع از ورود و خروج سرمایه های هیجانی شود، اما فعلا این اتفاق نیفتاده است.

شاه ویسی با اشاره به اینکه بخشی از معاملات در بورس بر مبنای اطلاعات نهانی یا نهایی است، به همین دلیل باید شفافیت آن افزایش یابد، گفت: در حال حاضر باید جرایم تخلفات از بورس افزایش یابد تا دوباره اعتماد به بورس بر گردد تا نشانگر بورس سالم نمایان شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به طور قطع رشد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ بسیار بیشتر از سال ۱۴۰۰ خواهد بود و با توجه به رشد اقتصادی ۴ درصدی که در کشور اتفاق افتاده، همین میزان بر ارزش معاملات بازار سرمایه اضافه می شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha