۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
دوقلوهای نساجی برباد رفت| هبه زمین کارخانه به ماشین ساز
بازار گزارش می‌دهد؛

دوقلوهای نساجی برباد رفت| هبه زمین کارخانه به ماشین ساز

 ساری - سنگ اندازی ها و موانع فراروی طی دهه های گذشته چراغ کارخانه های دوقلو نساجی را در مازندران خاموش کرد واکنون فقط یک قل آن روی خط تولید است.

بازار؛ گروه استان ها: در گذشته های نه چندان دور سه کارخانه نساجی در مازندران فعال بود که تمامی فرایند تولید و فرآوری پارچه در آن واحدها صورت می گیرد و به تبع آن فروشگاه های زیادی در شهرهای استان با و کشور با برند نساجی مازندران فعال بود.

واردات بی رویه، کمبود نقدینگی و سوء مدیرت های چرخ نساجی مازندران را به مرور زمان از حرکت ایستاد و روزگاری که در آن بیش از سه هزار کارگر کار می کردند را اکنون دیگر رونق گذشته را ندارد. همچنین تقسم زمین نساجی مازندران بین مالکان و ورثه های آن از سوی دیگر چوب حراج برای پیکره قدیمی ترین و برندترین کارخانه مازندران زد و خصوصی سازی نیز تیر خلاص را برای آن وارد کرد.

دو کارخانه از سه گانه نساجی مازندران طی دهه های قبل با خاک یکسان شد و بخشی از اراضی آن برای شرکت خودروسازی به سایپا واگذار شد و با گذشت سال ها هنوز این شرکت اقدامی در آن انجام نداده است.

فروش ماشین آلات کهن و قدیمی و فروخته شدن متر متر اراضی کارخانه نساجی قایمشهر داغ مردمان شهر خسته و سوخته نساجی را بیشتر کرد، چرا که در هر خانه و خانواده ای یک یا دو نفر مدتی در آن مشغول به کار بودند دلشان از تجزیه و پاره پاره شدن کارخانه اندوهناک است.

سایپا زمین را گرفت اما نیامد

جواد مولایی فرماندار قائمشهر با بیان این که شرکت سایپا عملا کاری در اراضی واگذار شده کارخانه نساجی نکرده است، افزود: همچنین ۱۸ هزار متر از اراضی شهرک صنعتی نیز به این شرکت واگذارشد که راکد مانده است.

دوقلوهای نساجی برباد رفت| هبه زمین کارخانه به ماشین ساز

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم پیگیری تعیین تکلیف اراضی راکد صنعتی در شهرستان تاکید کرد و گفت: لازم است شعبه ای از شرکت سایپا در شهرستان فعال شود زیرا دو دهه از واگذاری زمین گذشت و هنوز اقدامی در آن نشده است.

وی با اشاره به این که قائمشهر به صنعت شناخته می شود، گفت: علاوه بر زمین چندهکتاری داخل شهر ۱۸ هزار متر زمین نیز در شهرک صنعتی واگذار شد.

هر چند مسئولان کارخانه سایپا وعده دادند که تاپایان سال نسبت به احداث شعبه ای از کارخانه در قائمشهر و اراضی نساجی اقدام کنند اما اجرای هیچ یک از این طرح ها نمی تواند جای نساجی و خاطراتش را برای مردمان قائمشهر بگیرد.

مالکیت نساجی مشخص نیست

کیوان مرادیان نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه و جویبار در مجلس با بیان این که شرکت سایپا وعده داد تا پایان سال نسبت به راه اندازی کارخانه در قائمشهر اقدام کند، مسئله مالکیت را از جمله مشکلات کارخانه نساجی ذکر کرد و گفت: با مشخص شدن مالک جدید، هزینه های صورت گرفته توسط هیئت حمایتی در کارخانه نساجی مازندران باید تسویه شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که در حال حاضر بانک ملی پذیرفته تا دادخواست فسخ واگذاری کارخانه نساجی از دست مالک کنونی را صادر کند، افزود: وزارت اقتصاد و بانک ملی باید در این زمینه ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: طبق قانون و دادگستری شرکت توسعه بانک ملی متولی اصلی کارخانه نساجی است و هیئت داوری نیز منتظر ارائه دادخواست برای فسخ قرارداد است تا بتوانیم کارخانه را به سرمایه گذار دارای اهلیت واگذار کند.

مرادیان یادآور شد:هیئت حمایت تا واگذاری کارخانه به سرمایه گذار جدید بایدتولیت کارخانه نساجی را داشته باشد و در آن سرمایه گذاری کند و با روشن شدن مالک جدید، هزینه ها را اخذ کند.

کارخانه نساجی از قدیمی ترین کارخانه های نساجی مازندران به شمار می رود که به دلایلی از جمله سوء مدیریت تا مدت ها تعطیل بود و با ورود هیئت حمایت از چهار ماه گذشته فعال شد و در حال حاضر ۴۰۰ کارگر در آن مشغول کار هستند.

دوقلوهای نساجی برباد رفت| هبه زمین کارخانه به ماشین ساز

همچنین با ورود دولت سیزدهم و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام کارخانه باقی مانده نساجی فعال شد و خط رنگرزی آن نیز به راه افتاده است و در حال حاضر خط تولید بافت آن نیز فعال است و با تکمیل طرح ها، ۱۰۰ کارگر دیگر در آن مشغول کار می شوند.

فعالیت سه شیفته تنها کارخانه بازمانده از نساجی

رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به فعالیت سه شیفته کارخانه نساجی گفت: پرداخت مطالبات این کارخانه به روز شده است.

کمال علیپور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که خط تولید به صورت سه شیفت در این کارخانه فعال است، افزود: اکنون بیشتر فعالیت به صورت کارمزدی انجام می شود.

وی با اشاره به طرح های توسعه کارخانه و راه اندازی واحد رنگرزی و تصفیه خانه شرکت گفت: راه اندازی خط رنگرزی در قالب فازبندی در دست اجرا است و ۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه درنظر گرفته شده و فاز اول آن فعال شده است.

وی با اشاره به ورود به سرمایه گذاری در نساجی مازندران گفت: سه ماه از حقوق توسط هیئت حمایتی پرداخت و حقوق ها به روز شده است.

علیپور یادآور شد: بخشی از مطالبات و بازنشستگی کارگران نیز در دست پرداخت است و بدهی به بخش های دولتی آب، برق و گاز نیز در حال به روزرسانی است.

با ورود دولت و حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام چرخ های تنها کارخانه بازمانده نساجی مازندران به حرکت درآمد اما تا روزهای اوج فاصله زیادی دارد.

کد خبر: ۱۸۱٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha