۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
ارزآوری ۲ میلیون دلاری برکت از صادرات دارو به عراق| صادرات اولین محموله داروهای انکولوژی به عراق
مدیرعامل برکت الصحه در گفتگو با بازار مطرح کرد

ارزآوری ۲ میلیون دلاری برکت از صادرات دارو به عراق| صادرات اولین محموله داروهای انکولوژی به عراق

پرسا، مدیرعامل برکت الصحه با اشاره به صادرات ۲ میلیون دلاری گروه دارویی برکت به عراق گفت: به زودی اولین محموله داروهای انکولوژی این گروه نیز روانه بازار دارویی عراق می شود.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت داروی ایران طی سال های اخیر از جهات مختلفی آسیب دید؛ یک بار این صنعت به واسطه تحریم های بین المللی و عدم همکاری بانک ها برای جا به جایی ارز مورد فشار قرار گرفت و باری دیگر به واسطه سیاست های داخلی همچون تخصیص ارز دولتی نتوانست به جایگاه خود در منطقه برسد و منزوی شد.

البته در این زمان شرکت های بیشماری سعی بر ادامه صادرات و ارز آوری داشتند اما هر چقدر هم تلاش می کردند در رقابت ناعادلانه مجموعه های رسمی با کسانی که از ارزانی بازار دارویی ایران به واسطه تولید با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی سو استفاده می کردند و بازار اطراف را با داروهای قاچاق پر کرده بودند مثمر ثمر نبود. از همین رو حالا که ارز دولتی دارو حذف شده و یارانه دولتی به طرح دارویار تزریق می شود انتظار می رود که صادرات دارو به کشورهای اطراف با افزایش قابل توجهی مواجه شود و اقتدار و کیفیت این صنعت بیش از پیش در منطقه به نمایش گذاشته شود.

در این راستا به سراغ هانی پرسا، مدیرعامل شرکت برکت الصحه از زیر مجموعه های گروه دارویی برکت رفتیم که به رغم دست اندازهای فراوان در مسیر صادرات دارو همچنان دست از کار نکشیدند و صادرات به کشورهای منطقه را ادامه دادند، گفت و گوی بازار با او را در ادامه خواهید خواند.

* چندی پیش گفته شد که صنعت داروی ایران فقط با نیمی از ظرفیت خود، دارو تولید می کند و صادرات قابل توجهی هم به کشورهای اطراف نداریم. به عنوان مدیرعامل برکت الصحه که در راستای صادرات دارو به کشورهای اطراف ظرفیت شناسی و برنامه ریزی می کنید، به نظرتان چه موانعی در مسیر ارز آوری از دارو دست انداز ایجاد کرده است و برای رفع آن ها باید چه کرد؟

بخشی از مشکلات صنعت دارو مانند بقیه بخش ها عمومی است و بخش دیگری از آن اختصاصی و مربوط به صنعت دارو است اما به طور کل در چند سال اخیر روند صادرات دارو رو به رشد بوده است. هر چند حجم صادرات سالانه دارو در حد نام کشور ایران و شرکت های بزرگ دارویی نیست اما طی سال های اخیر در مسیر رشد قرار گرفته است؛ به خصوص که کشور های همسایه از داروی ایرانی استقبال می کنند و به آن نیاز دارند.

خیلی از داروهای تولید ایران در گذشته به خارج از مرزهای کشور قاچاق می شد که با حذف ارز ترجیحی معضل مربوط به قاچاق دارو به خارج از کشور در حال رفع است

با این حال اگر بخواهیم مشکلات این صنعت را دسته بندی کنیم بخش عمده آن ناشی از قاچاق دارو به خارج از کشور است، خیلی از داروهای تولید ایران در گذشته به خارج از مرزهای کشور قاچاق می شد؛ چرا که دارو با ارز ترجیحی برای مردم خودمان ارزان تولید می شد و عده ای سودجو از این فرصت برای قاچاق و درآمد زایی استفاده می کردند. از این رو نه تنها به تامین داروی داخلی لطمه وارد می شد بلکه شرکت هایی که در راستای صادرات دارو تلاش می کردند هم نمی توانستند در رقابت ناعادلانه با قاچاقچیان موفق شوند.

خوشبختانه اکنون با حذف ارز ترجیحی معضل مربوط به قاچاق دارو به خارج از کشور در حال رفع است، منتهی قیمت ها افزایش یافته و ارز مواد اولیه نیمایی است و دیگر دولتی نیست، بنابراین در این مقطع باید تلاش کنیم که محصولاتمان را با قیمت جدید در بازار پایدار عرضه کنیم.

هرچند مشکلات در حال رفع است اما به نظر بنده همکاری با کشورهایی که با ایران پیوند و قرابت فرهنگی، قومی و اعتقادی دارند باید از طریق تولید در محل دنبال شود؛ یعنی با آن‌ها سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم و بتوانیم محصولاتی که نیاز دارند را در کشور خودشان تولید کنیم. البته این مسیر هم چندان ساده نیست و مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی را به همراه دارد که باعث کندی آن می شود.


* در حال حاضر شرکت برکت الصحه در چه وضعیتی قرار دارد و با توجه به اینکه وزیر صمت و رئیس سازمان غذا و دارو وعده تسهیل صادرات دارو به کشورهای اطراف را داده اند چه چشم اندازی را برای خود متصور هستید؟

فعالیت برکت الصحه در کشور عراق کماکان ادامه دارد و امسال موفق شدیم داروهای حوزه انکولوژی را وارد بازار عراق کنیم. در چند سال گذشته داروهای سبحان دارو و البرز دارو بازار شناخته شده ای در کشور عراق یافتند و اکنون نیز کم کم داروهای انکولوژی و ضد سرطان را وارد بازار عراق می کنیم.

طی یک سال گذشته موفق شدیم سه محصول انکولوژی را در عراق ثبت کنیم و اولین محموله صادراتی نیز به زودی برای وزارت بهداشت عراق صادر می شود

بر این اساس طی یک سال گذشته موفق شدیم سه محصول انکولوژی را در عراق ثبت کنیم در مناقصات دولتی این محصولات در عراق برنده شویم و اولین محموله صادراتی نیز به زودی برای وزارت بهداشت عراق صادر می شود. البته چند محموله صادراتی دیگر هم داریم که تا پایان امسال و سال آینده ارسال می شوند.

همچنین یک سری محصولات را هم در عراق ثبت کردیم که برای آن ها هم در بازار خصوصی سفارش گرفتیم و به بازار خصوصی عراق صادر می کنیم و خوب است. بر این اساس همچنان در تلاش هستیم که چراغ صادرات داروی ایران به کشورهای اطراف روشن باشد و امیدواریم تمام شرکت های دارویی بتوانند کار صادرات را بهتر پیش ببرند.

* در حال حاضر حجم ارز آوری سالانه شرکت برکت الصحه از صادرات دارو به کشورهای همسایه چقدر است؟

اکنون در تلاش هستیم که تولید را در منطقه هدف سامان دهیم. اگر تولید در منطقه هدف سامان بگیرد حجم صادرات ایران با رشد قابل توجهی مواجه می شود.

همچنین در صدد این هستیم که داروهایی با فن آوری بالا همچون داروهای ضد سرطان و داروهای حوزه بایو تکنولوزی را وارد بازار عراق و کشور های همسایه کنیم که میزان ارز آوری را بالاتر می برند. با این حال به طور میانگین فقط گروه دارویی برکت سالانه حدود ۲ میلیون دلار توسط شرکت برکت الصحه صادرات دارد.


* چه حجم از بازار دارویی عراق هنوز خالی است و می توان به آن ورود کرد؟

اطلاع دقیقی از ظرفیت بازار عراق وجود ندارد و نمی توان گفت چقدر از ظرفیت بازار این کشور خالی مانده است؛ چرا که آمار و اطلاعات فقط از طریق نیازی که از بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی عراق جمع آوری می شود به دست می آید. بنابراین نمی توان عدد دقیقی را مشخص کرد اما به طور کلی در چند سال اخیر چندین کارخانه در عراق به بهره برداری رسیده و نسبت به سال ۲۰۱۵ که برکت الصحه به این کشور ورود کرد چند کارخانه جدید به بهره برداری رسیده است.

بر اساس قوانین عراق، به محصولی که تولید مشابه داخلی دارد مجوز واردات داده نمی شود؛ به همین خاطر برکت الصحه هم به دنبال مشارکت و تولید در منطقه هدف است

همانطور که می دانید بر اساس قوانین عراق به محصولی که تولید مشابه داخلی دارد مجوز واردات داده نمی شود؛ به همین خاطر برکت الصحه هم به دنبال مشارکت و تولید در منطقه هدف است تا بتوانیم برای محصولات مان بازار پایداری داشته باشیم.

کد خبر: ۱۸۱٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      لنگ ی دونه سرم معمولی هستیم حالا داروهای نمیدونم چی برای کشورهای دیگه