۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
جایگاه نوزدهم ایران در تولید و صادرات سیب زمینی| ارزش ۶۱میلیارد دلاری بازار جهانی سیب زمینی منجمد
بازار گزارش می دهد؛

جایگاه نوزدهم ایران در تولید و صادرات سیب زمینی| ارزش ۶۱میلیارد دلاری بازار جهانی سیب زمینی منجمد

در حالی که به گفته نیازی سخنگوی انجمن سیب زمینی سالانه حدود ۵میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود، فائو می گوید: ایران با رقم زدن صادراتی به میزان ۱۳۳ هزار تن در جایگاه نوزدهم دنیا قرار دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید سیب زمینی همچون محصولات دیگری از جمله برنج و گندم ارتباط مستقیمی با تامین امنیت غذایی دارد و لذا کشت آن معمولا روندی در حال توسعه در سراسر جهان دارد.

بلژیک، هلند و کانادا؛ ۳ صادر کننده برتر سیب زمینی منجمد

با این وجود محصول سیب زمینی با اشکال و انواع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از فرم های متداول آن به صورت منجد است که بازاری پویا نیز دارد. به طوری که بر اساس داده های منتشر شده از سوی موسسه Fact.Mr در سال مالی ۲۰۲۱ بازار سیب زمینی منجمد به ارزش ۵۷.۸ میلیارد دلار رسید و انتظار می رود پس از رقم زدن رشدی به میزان ۵.۰ درصدی تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۶۱.۲۷ میلیارد دلار نیز برسد. این در شرایطی است که بر اساس آنچه سازمان فائو منتشر کرده است در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشورهای بلژیک، هلند و کانادا بزرگترین صادر کننده های سیب زمینی منجمد شده دنیا هستند.

از سوی دیگر این موسسه آماری-تحلیلی اعلام کرده است انتظار می رود در یک دوره ارزیابی ۱۰ ساله یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ بازار سیب زمینی منجمد به میزان ۶ درصد رشد کند و در پایان سال ۲۰۳۲ به بیش از ۱۰۹ میلیارد دلار برسد.

بر اساس این گزارش، سیب زمینی منجمد در سال های اخیر به دلیل معرفی طعم های جدید و همچنین محصولات جدید، محبوبیت زیادی پیدا کرده است که منجر به افزایش تقاضا برای سیب زمینی منجمد شده است. از سوی دیگر با توجه به رشد سریع تقاضای داخلی و بین المللی برای محصولات سیب زمینی منجمد، باعث افزایش تقاضا برای سیب زمینی منجمد در سطح جهانی توسط رستوران های فست فود می شود.

از سوی دیگر طبق گزارش اخیر Fact.MR، صنعت محصولات سیب زمینی منجمد هند تا پایان سال ۲۰۲۱ از یک میلیارد دلار فراتر رفته است و انتظار می رود در دوره پیش بینی ۲۰۲۲-۲۰۳۲ حدود ۶ درصد رشد کند.

علاوه بر این بر اساس این گزارش، آلمان نیز جزو کشورهایی است که انتظار می رود رشد قابل توجهی در این بخش به ثبت برساند. به طوری که طبق گزارش انجمن کشاورزی آلمان (DlG)، این کشور سالانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن سیب زمینی تولید می کند که این کشور را به بزرگترین تولید کننده در سراسر اتحادیه اروپا تبدیل می کند.

تولید ۴ میلیون و ۴۷۰هزار تنی و جایگاه نوزدهم ایران در تولید سیب زمینی

گفتنی است بر اساس گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۲۲ مانند سال های پیشین چین در جایگاه اول تولید سیب زمینی قرار دارد به طوری که در مدت نامبرده این کشور حدود ۹۲ میلیون تن سیب زمینی تولید کرده است. بر این اساس اگرچه بخش قابل توجهی از محصول تولید شده توسط مردم خود مصرف می شود اما با هم نام چین در بین صادرکنندگان محصول سیب زمینی دیده می شود.

از سوی دیگر هند و روسیه نیز جرو تولید کننده های برتر این محصول قرار دارند به طوری که در مدت نامبرده هند بیش از ۵۰ میلیون تن و روسیه نیز حدود ۲۲ میلیون تن سیب زمینی تولید کرده است و به این ترتیب در بحث قاره ای، آسیا در جایگاه اول تولید سیب زمینی جای گرفته است.

تولید جهانی سیب زمینی در حال روند رو به رشدی را در پیش گرفته است که بر اساس داده های آماری منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ چین بیش از ۷۸ میلیون تن تولید داشته است و هند نیز با تولیدی به میزان ۵۱ میلیون تن در جایگاه دوم جای داشته است. فائو همچنین می گوید در این مدت کشور اوکراین نیز تولیدی حدود ۲۱ میلیون تن داشته و سومین تولید کننده در این بخش بوده و پس از آن نیز روسیه با تولیدی بالغ بر ۱۹ میلیون و ۶۰۰هزار تن چهارمین کشور است و پس از آن نیز ایالات متحده و آلمان قرار دارد.

در حالی که محمد رحیم نیازی سخنگوی انجمن سیب زمینی ایران به بازار می گوید: سالانه حدود ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود، گزارش منتشر شده از سوی سازمان فائو نیز نشان می دهد: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران با تولید ۴ میلیون و ۴۷۰هزار تن در جایگاه نوزدهم تولیدی این محصول قرار دارد.

گفتنی است آمارهای فائو همچنین حاکی از جایگاه نوزدهم ایران در صادرات سیب زمینی دارد. در واقع داده های فائو نشان می دهد در مدت نامبرده حدود ۱۳۳ هزار تن سیب زمینی از ایران به دیگر کشورها ارسال شده است.

کد خبر: ۱۸۱٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha