۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱
آینده بخش کشاورزی در گرو دختران روستایی و عشایری است
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

آینده بخش کشاورزی در گرو دختران روستایی و عشایری است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون باید ارتقای سطح آموزش دختران روستایی را در دستور کار داشته باشیم، زیرا آینده بخش کشاورزی کشور در گرو دختران روستایی و عشایری است.

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام نکویی امروز در همایش روز جهانی زن روستایی و ششمین همایش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار که در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: در حال حاضر ۱۲ درصد از کل جمعیت کشور را زنان روستایی و عشایری تشکیل می دهند که ۶۰ درصد آنان جمعیت فعال بالای ۱۸ سال هستند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: اولویت درجه یک کشور امنیت غذایی است، بنابراین زنان روستایی و عشایری نقش آفرین در این عرصه هستند؛ یعنی ما یک سرمایه ۶ میلیونی نیروی انسانی فعال در حوزه بخش کشاورزی داریم که سرمایه بی بدیلی است که بخشی وظایف وزارت جهاد کشاورزی و بخش دیگر وظیفه دولت و سایر قوا است که بتوانند به شکل ویژه هدایت کنند.

وی اظهار داشت: در جهان ۴۰ درصد از نیروی کار در بخش کشاورزی فعال است که این رقم در کشور ما بیش از ۵۲ درصد وبیانگر نقش زنان در این حوزه است.

خیام نکویی با بیان اینکه کشاورزی را شغل قلمداد نمی کنند، ادامه‌داد: اگر کشاورزی را شغل بدانیم برای مردان و زنان روستایی مقدمه یک‌سری تحولات در بخش کشاورزی است.

وی گفت: برای آینده بخش کشاورزی بهره برداران ۵۲.۸ سال میانگین سنی دارند، با توجه به وجود ۴.۹ میلیون نفر بهره بردار از هم اکنون باید به فکر تربیت کشاورزان باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان‌داشت: بیش از ۸۰ درصد نظام بهره برداری کشاورزی کشورمان خرد و کمتر از ۲۰ درصد آن کلان است، این بدان معناست که جمعیت زنان روستایی ما در ۸۰ درصد نظام های بهره برداری دخیل هستند و در کشاورزی خانوادگی نقش آفرینی دارند، بر این اساس ما نه فقط باید برای آینده نیروهای جایگزین داشته باشیم بلکه باید به فکر آینده بخش کشاورزی نیز باشیم.

وی اضافه‌کرد: در دو هفته گذشته ۴۲ هنرستان کشاورزی در سراسر کشور راه‌اندازی شد که ۶ مورد آنها مربوط به دختران است و به نظر می رسد باید این هنرستان ها را گسترش بدهیم که این امر نیازمند حمایت دولت سیزدهم است.

این مقام مسوول گفت: برای مردان و زنان روستایی و عشایری علاوه بر آموزش، باید توانمندسازی و مهارت آموزی را در این بخش دنبال کنیم.

کد خبر: ۱۸۱٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha