۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
اصرار بر اجرای سیاست های شکست خورده در بورس| خرید نماد توسط شرکت های سرمایه گذاری مصداق دستکاری است
بازار گزارش می دهد؛

اصرار بر اجرای سیاست های شکست خورده در بورس| خرید نماد توسط شرکت های سرمایه گذاری مصداق دستکاری است

حمایت دولت از بورس اگر خرید سهام توسط شرکت های سرمایه گذاری باشد به رشد بازار کمک نمیکند زیرا این شرکت ها دوباره همان سهم را عرضه می کنند تا حاشیه سود شرکت ها را بالا ببرند.

بازار؛ گروه بورس: به رغم اینکه سیکل نزولی بورس تکمیل شده و بسیاری از فعالان بازار انتظار دارند که بازار روندی صعودی آغاز کند، اما همچنان بازار نوسانی هست، هرچند شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه بازار از ابتدای آبان روندی صعودی آغاز می کند اما حجم معاملات و ارزش معاملات تاکنون این سیگنال را تایید نکرده است و این موضوع نشان می دهد که آینده بازار به اراده دولت و مسئولان درباره حمایت از بورس گره خورده است.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در بازارهای مالی چیزی به نام کف و سقف قیمتی وجود ندارد، گفت: ارزش نمادها در هر محدوده ای می تواند پایین تر برود یا بالاتر برود. بنابراین در شرایط کنونی چشم انداز سودسازی شرکت و ارزش هر واحد سود شرکت ها که توسط سرمایه گذاران خریداری می شود دو عامل موثر در رشد نمادها هستند.

سودسازی شرکت ها نسبت به سال های گذشته و با قیمت بالاتر جذاب تر شده اما نگرانی بازارهای جهانی همچنان وجود دارد و علاوه بر آن دولت هرجایی که سود می کند وارد عمل می شود تا حاشیه سود آن صنعت را بگیرد و حتی عواملی که به نفع بازار هست دولت در آن دخالت می کند

مهدی سوری با بیان اینکه سودسازی شرکت ها نسبت به سال های گذشته و با قیمت بالاتر جذاب تر شده اما نگرانی بازارهای جهانی همچنان وجود دارد، افزود: علاوه بر اینکه قیمت های بازار جهانی می تواند افت کند. از طرف دیگر دولت هرجایی که سود می کند وارد عمل می شود تا حاشیه سود آن صنعت را بگیرد و حتی عواملی که به نفع بازار هست دولت در آن دخالت می کند. برای نمونه تورم در بخش مسکن باعث افزایش سرمایه یک فرد شده و حالا دولت به دنبال گرفتن مالیات بر عایدی سرمایه است و این مسائل سیگنال منفی نگاه حاکمیتی بر سرمایه گذاری است.

نشانه های وضعیت وخیم اقتصاد

او با تاکید بر اینکه تمام مسئولان اعتراف کردند در حق سهامداران در سال ۹۹ اجحاف شده و به دنبال تامین بودجه مورد نیاز خود بوده است، تصریح کرد: در یک سال گذشته تنها دولت به برگزاری جلساتی و ارائه شعار و ... اکتفا کرده و مانند این است که کسی جیب شما را بزند و کسی هم اقدامی نکند و با در نظر گرفتن خروج سرمایه از بازار و حتی مهاجرت می توان به مشکلات رفتارهای اقتصادی دولت پی برد.

سوری با تاکید بر اینکه هر پدیده ای ناشناخته ای می تواند ریسک بازار را بالا برد، اظهار کرد: دولت برای هر مساله ای یک شبه تصمیم می گیرد و این مساله شامل تغییر فرمول قیمت گذاری در زنجیره آهن تا تغییر اینترنت است، به همین دلیل سرمایه گذاران هیچ پیش بینی نمی تواند درباره آینده اقتصاد ایران داشته باشند به همین دلیل سرمایه گذار همواره ریسک بالایی بر بازار مالی در نظر می گیرد زیرا علاوه بر اینکه تعداد تصمیم گیری های دولت زیاد است بسیاری از این تصمیم گیری ها غیرکارشناسی اتخاذ می شود.

در هیچ جای دنیا عرضه سهام عمومی مانند سهام عدالت در بورس موفقیت آمیز نبوده، اما در ایران فاجعه ای مانند سهام عدالت اتفاق می افتد، در حالی که در بلوک شرق یکبار کوپن سهام اجرا شد و بعد شکست خورد اما متاسفانه مسئولان دوباره به دنبال تکرار همان اشتباه ۱۵ ساله اقدام کردند و به راحتی از جاماندگان سهام عدالت حرف می زنند

سوری با نگاهی به دیگر مشکلات بازار مالی و اقتصاد ایران گفت: دولت با قیمت گذاری دستوری و تعزیری به دنبال کنترل تورم است در حالی که قیمت ها عامل تورم نیستند، بلکه افزایش قیمت ها محصول تورم هستند اظهار کرد: این نگاه دستوری مسئولان برای کنترل عواملی که کنترل پذیر نیستند نوعی تفکر اشتباه است. برای نمونه کنترل فضای مجازی که مهمترین ابزار توسعه در عصر ارتباطات است اثرات منفی بر جامعه دارد و هزینه های زیادی را بر کسب و کارها هم ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه قرار بود ایران اسناد بالادستی داشته باشد که بتوان براساس آن مسیر حرکت ۵ ساله آینده اقتصاد مشخص شود، گفت: اهداف اقتصاد اینقدر رویایی بوده اند نتوانسته به برنامه های بودجه کشور کمک کند و در شرایط کنونی بودجه به عنوان یک برنامه ای برای دولت تبدیل شده که بتواند هزینه های خود را تامین کند T در حالی که ما نباید نگران بودجه باشیم. سرمایه گذار باید برنامه خود را بر مبنای یک اصول ثابت پیش ببرد اما می بینیم که در بودجه «بندهایی» وجود دارد که می تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد، از طرف دیگر پایبندی بودجه در کشور در حداقل ممکن بوده و مسئولان هم نشان داده اند تنها به دنبال اجرای سیاست های خود هستند.

دولت مدعی حمایت باید الان وارد عمل شود

همچنین یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دولت در شرایط کنونی باید از بازار حمایت کند اما کاملا منفعل رفتار می کندف گفت: شاید در چند سال گذشته مهمترین عامل افت بازار سیاست های دستوری و دخالت دولت در اقتصاد منجر به افت بازار شد اما در همان زمان مدعی حمایت از بورس بود ولی در عمل نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه هرازچندگاهی سیاست های جدیدی را وضع می کند که تبعات آن چیزی جز روند نزولی ارزش سهام نبوده است.

در ماه های اخیر خروج پول از بورس تشدید شده و این موضوع به معنای این است که بخشی از سرمایه مردم وارد بازارهای سوداگری شده و این نااطمینانی در اقتصاد کشور را نشان می دهد و تا زمانی که این روند وجود دارد نمی توان به رشد بازار سرمایه امیدوار بود

مهدی دلبری با بیان اینکه هر اقدامی از سوی دولت که حاشیه سود شرکت ها را تهدید کند نه تنها به بازار مالی آسیب می زند باعث رکود اقتصادی و حتی مشکلات اشتغالی نیز در کشورر می شود، تصریح کرد: در ماه های اخیر خروج پول از بورس تشدید شده و این موضوع به معنای این است که بخشی از سرمایه مردم وارد بازارهای سوداگری شده و این نااطمینانی در اقتصاد کشور را نشان می دهد و تا زمانی که این روند وجود دارد نمی توان با رشد بازار سرمایه امیدوار بود.

او درباره احتمال آغاز روند صعودی بورس در آینده ای نزدیک گفت: در شرایط کنونی با توجه به وضعیت معاملات بازار نمی توان ادعا کرد که بورس رشد قابل توجهی خواهد داشت زیرا انگیزه ای برای خرید سهام در بازار نمانده است و بسیاری از کسانی که در بورس مانده اند به دنبال این هستند که مابقی سهام خود را در بازار عرضه کنند و به طور کاملا نقد شده و بعد از بورس خارج شود و این همان تاثیر منفی سیاست های دولت بر اقتصاد کشور است که دامن جامعه را گرفته است.

کد خبر: ۱۸۰٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha