۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵
مکانیزاسیون و ارتقای بهره‌وری کشاورزی | مزارع یکپارچه شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مکانیزاسیون و ارتقای بهره‌وری کشاورزی | مزارع یکپارچه شود

گرگان- توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی مهم‌ترین رکن در بهره وری تولید به شمار می‌رود با اینحال در ایران و به صورت خاص در گلستان کمتر به این حوزه توجه شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ورود مکانیزاسیون و تکنولوژی در اراضی کشاوزری اثرات مثبتی چون سرعت بخشیدن به کارها، تسریع در عملیات کشاورزی و کاهش هزینه ها را به دنبال دارد که در نهایت همه این موارد منجر به افزایش کیفیت کار و درآمد مزرعه می شود با این حال هنوز در بسیاری از مناطق از تکنولوژی روز برای صنعت کشاورزی استفاده نمی شود.

به اعتقاد کارشناسان علت اصلی اینکه بسیاری از کشاورزان در ایران همواره به کشاورزی سنتی ادامه می دهند، گرانی ادوات و عدم نقدینگی کشاورز است که بخش اعظمی از این مشکل از فقدان توان مالی زارعان و عدم ثبات قیمت بازار ادوات کشاورزی ناشی می شود.

تداوم شرایط نامناسب اقتصادی کشاورزان در کنار حذف تسهیلات کم بهره با تنفس یکساله باعث شد تا زارعان میلی به نوسازی ناوگان کشاورزی نداشته باشند، روندی که به تولیدکنندگان این حوزه آسیب وارد کرده است. موضوعی که «رمضان بهرامی» رئیس خانه صنعت و معدن گلستان هم از آن به عنوان مشکل یاد می کند و معتقد است برای اینکه بتوانیم راندمان تولید را در کشور بالا ببریم باید توان مالی کشاورز برای خرید ادوات و ماشین آلات کشاورزی افزایش یابد.

* علت عدم توسعه مکانیزاسیون در مزارع کشاورزی چیست؟

افزایش قیمت ماشن آلات کشاورزی، عدم اعطاء تسهیلات کافی برای این بخش و پائین بودن درآمد کشاورزان برای خرید ماشین آلات مدرن سبب شده در ابتدای مسیر توسعه مکانیزاسیون اراضی کشاورزی درجا بزنیم. دیگر علل بازدارنده توسعه مکانیزاسیون کشاورزی معیشتی بودن تولید است یعنی کشاورز تولید می کند تا بتواند معیشت زندگی خود را بگذارند و حضور دلالان باعث شده تا سهم کشاورزان از تولید حداقل باشد.

مکانیزه کردن منجر به افزایش کیفیت کار و درآمد مزرعه می شود

کنار تمام مشکلاتی که در حوزه کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون آن وجود دارد، فقدان حمایت جامع از کشاورز مشهود است که دولت باید اقدامی سازنده در این رابطه انجام دهد از طرفی باید کشاورز را توجیه کنیم که ادوات کشاورزی برای سهولت فعالیت و افزایش میزان تولید است که درنهایت منجر به حمایت مالی زارعان می شود.

مکانیزاسیون و ارتقای بهره‌وری کشاورزی | مزارع یکپارچه شود

* تجزیه اراضی کشاورزی چه تاثیری بر خرید ادوات دارد؟

یکپارچگی و مکانیزه کردن اراضی کشاورزی یکی از راهکارهایی است که کشورهای توسعه یافته با بهرمندی ازآن بیشترین سهم تولید را در محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده اند. با اینحال در سال های اخیر بسیاری از زمین های کشاورزی در استان به دلایلی از جمله تقسیم ارث خُرد شدند، موضوعی که منجر به موانع بسیار جدی برای تحقق توسعه پایدار کشور و کاهش راندمان تولید می شود از سویی تاثیر خرده مالکی بر معیشت کشاورز را نیز نمی توان نادیده گرفت چراکه امکان بهره وری لازم را از کشاورز می گیرد.

اگر بخواهیم مکانیزاسیون را به مفهوم واقعی در بخش کشاورزی پیاده کنیم، لازم است کشاورزی را علمی تر از وضع موجود دنبال کنیم؛ هرچند نمی توان این نکته را نادیده گرفت که وجود خرده مالکی، تولید محصولات کشاورزی را از حالت اقتصادی خارج کرده و به حالت معیشتی درآورده و موانع بسیار زیادی در راه توسعه کشاورزی ایجاد کرده است.

* همکاری بانک‌ها در حوزه تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی چگونه بوده است؟

برای اینکه کشاورز بتواند راندمان تولید را افزایش بدهد باید مزارع خود را مکانیزه کند اما عدم توان مالی زارعین مانعی برای این کار است و جای خالی حمایت بانک های توسعه ای مانند کشاورزی در این حوزه به طور کامل مشهود است.

افزایش قیمت ماشن آلات کشاورزی، عدم اعطاء تسهیلات کافی برای این بخش و پائین بودن درآمد کشاورزان برای خرید ماشین آلات مدرن سبب شده در ابتدای مسیر توسعه مکانیزاسیون اراضی کشاورزی درجا بزنیم

کشاورزی سنتی با ضایعات زیادی همراه است اما مدرنیزه کردن مزارع از هدر رفت تولید جلوگیری می کند و لازمه ورود مکانیزاسیون به اراضی کشاورزی بالابردن توان مالی کشاورز است که در این راستا بانک ها باید وارد میدان شوند و به این ترتیب وزرات جهادکشاورزی و بانک کشاورزی باید تسهیلات مناسب، درازمدت و کم بهره برای خرید ادوات و ماشین آلات کشاورزی در اختیار زارعان قراربدهد.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha