۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
بازار آهن در ثبات و سکون

بازار آهن در ثبات و سکون

با پایان هفته ثبات و رکود سنگین‌تری در بازار آهن و فولاد مشاهده شد و غالب حوزه‌ها بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه ‌کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با پایان هفته ثبات و رکود سنگین‌تری در بازار آهن و فولاد مشاهده شد و غالب حوزه‌ها بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه ‌کردند.

بازار ارز هم در همان کانال ۳۲ هزار تومانی در نوسان بود و تا پایان روز حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافت، به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۲ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن
اگرچه نوسانات پراکنده‌ای در قیمت میلگرد مشهود بود اما اغلب کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند در این میان چند کارخانه نیز مانند میلگرد راد همدان و فولاد زاگرس حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

همچنین انواع ورق‌ها تقریبا روی ریل ثبات بودند به طوری که قیمت ورق سیاه تقریبا در همه کارخانه‌ها ثابت بود و قیمت ورق گالوانیزه و ورق رنگی نیز بدون تغییر قیمت بود اما ورق روغنی افزایش قیمت داشت.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز بدون تغییر قیمت بود؛ همچنین لوله داربستی، صنعتی، گازی و ... نیز به تبعیت از جو غالب بازار با ثبات قیمت همراه بود؛ اما قیمت تیرآهن غالبا با کاهش قیمت عرضه می‌شد که حدود ۱۰ الی ۱۳۰ هزار تومان برآورد شد اگرچه در این میان چند کارخانه مانند ظفربناب و ماهان تغییر قیمت نداشتند.

قیمت قوطی آهن روز گذشته نوسانات پراکنده‌ای داشت به طوری که در چند کارخانه مانند پروفیل نیکان و پایا اصفهان کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و در کارخانه یاران ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده شد و در عین حال سایر کارخانه‌ها مانند تهران شرق، صدرا و صابری تغییر قیمت نداشتند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که حدود ۲۴۰ هزار و ۱۰۸ تن محصول فولادی از حدود ۴۴۲ تن در بورس راه یافت که معادل ۵۴/۳ درصد برآورد شد. از این میزان ۲۹۴ هزار و ۱۶۰ تن به میلگرد آجدار اختصاص داشت که نرخ پایه آن ۱۴ هزار و ۴۳۱ تومان در نظر گرفته شده بود.

از کل میلگرد عرضه شده حدود ۶/۶ درصد به فروش رسید که معادل ۱۹ هزار و ۷۹۴ تن است؛ همچنین از ۱۷ هزار و ۷۹۴ تن تیرآهن عرضه شده حدود ۰/۲ درصد معامله شد که معادل ۱۵ هزار و ۸۵۰ تن برآورد شد.

با توجه به اینکه در آخرین عرضه حدود ۴۴ درصد از شمش و حدود ۷ درصد از میلگرد مورد معامله قرار گرفت، براساس آخرین دستورالعمل قیمتگذاری در بورس، احتمالا نرخ پایه شمش و میلگرد در عرضه بعدی، میانیگن موزون معاملات این هفته در نظر گرفته می‌شود و معاملات دو هفته گذشته لحاظ نخواهد شد.

با توجه به اینکه از عرضه‌های هفته جاری استقبال چندانی نشد، در عرضه بعدی دامنه منفی ۳ درصد زیر نرخ میانگین موزون معاملاتی هفته جاری اعمال می‌شود که احتمالا به کاهش میانگین وزنی قیمت پایه عرضه‌های بعدی منجر خواهد شد.

به عنوان مثال میانگین نرخ معاملاتی شمش در دو عرضه گذشته حدود ۱۳ هزار و ۵۹ تومان برآورد شده است در واقع دامنه نرخ پایه عرضه شمش بلوم در بورس کالا در هفته آتی نسبت به این هفته، افزایش قیمتی حول کیلویی ۱۵۰ تا ۱۶۰ تومان خواهد داشت.

اما با توجه به حجم معاملات ۴۴ درصدی از حجم عرضه این هفته شمش و عدم استقبال از عرضه برخی مبادی؛ براساس دستورالعمل فعلی بورس کالا؛ مبادی که عرضه آنها این هفته فروش نرفته، هفته آینده شمش با نرخ دامنه منفی ۳ درصد یعنی ۱۲هزار و ۶۶۷ تومان عرضه می‌شود که این موضوع می‌تواند میانگین وزنی نرخ پایه شمش در عرضه بعدی را پایین‌تر نشان دهد.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha