۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
 هشدار «جی بیست» درباره محدودیت قیمت نفت روسیه

هشدار «جی بیست» درباره محدودیت قیمت نفت روسیه

وزیر دارایی اندونزی گفت: تلاش‌های آمریکا برای اعمال محدودیت‌های قیمت، اوپک پلاس را به کاهش تولید سوق داد.

به گزارش بازار، وزیر دارایی اندونزی، سری مولیانی ایندراواتی، روز سه شنبه گفت: فشار واشنگتن برای اعمال سقف قیمتی برای صادرات نفت روسیه می‌تواند با تشدید اضطراب اقتصادی جهانی، بازار سایر کالاها را تحت تاثیر قرار دهد. وی گفت: وقتی ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی را اعمال می‌کند نه تنها برای اندونزی، بلکه برای همه کشورهای دیگر بی‌ثباتی ایجاد می‌کند.

ایندراواتی گفت که تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، تلاش‌های واشنگتن برای کاهش قیمت جهانی انرژی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای را از مسیر خود خارج کرد و اشاره کرد که این اقدام عربستان سعودی و اوپک پلاس تا حدی ناشی از تلاش‌های آمریکا برای اعمال سقف قیمت بوده است.

ایندراواتی گفت: پاسخ عربستان و اوپک به این موضوع، دقیقاً به همین دلیل است. وزیر دارایی اندونزی آشکار کرد که طی صحبت با مقامات سعودی به وی گفته شده زمانی که سقف قیمت، برای اهداف ژئوپلیتیکی اعمال شود، هیچ کس نمی‌داند کدام کشور، می‌تواند گزینه بعدی باشد.

اندونزی در سال ۲۰۱۶ کارتل اوپک را ترک کرد و به واردکننده نفت تبدیل شد، اما همچنان صادرکننده عمده کالاهایی مانند گاز طبیعی، زغال سنگ، نیکل و روغن پالم است. به گفته وزیر دارایی، هرگونه محدودیت قیمتی، ثبات اقتصادی اندونزی را تهدید می‌کند.

تلاش واشنگتن برای تعیین سقف قیمتی نفت روسیه به منظور محروم کردن مسکو از درآمد انرژی، مورد حمایت کشورهای جی هفت قرار گرفت. اما واردکنندگان بزرگی مانند هند و چین به همراه بسیاری از کشورهای در حال توسعه به آن‌ها نپیوستند.

هفته گذشته اوپک پلاس کاهش تولید نفت خود را دو میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر اعلام کرد. این کاهش که بزرگ‌ترین کاهش تولید از اوایل سال ۲۰۲۰ است، علی رغم فشار ایالات متحده برای تولید بیشتر به تصویب رسید.

کاهش تولید بر اساس سهمیه‌های توافق اوپک پلاس از ماه آگوست ۲۰۲۲ توزیع خواهد شد. هدف کاهش تولید، تثبیت بازار جهانی نفت در آستانه کاهش فصلی تقاضای سوخت و فضای ترس از رکود جهانی بود.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha