۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
تلفن همراه ارزان می‌شود؛ مراقب گوشی‌های مسافری باشید
گزارش بازار از خراسان رضوی؛

تلفن همراه ارزان می‌شود؛ مراقب گوشی‌های مسافری باشید

مشهد - کرونا که در تمامی اصناف موجب رکود و بی‌رونقی بازار شد اما ظاهراً در بازار گوشی‌های همراه و تقاضا برای خرید آن به گونه دیگری جلوه کرد زیرا مشاهدات نشان از افزایش تقاضا برای خرید و البته قیمت گوشی در خراسان رضوی دارد.

خبرگزاری بازار؛ گذری با بازارهای اصلی مشهد در خیابان احمدآباد و هم‌چنین بازار موبایل مدرس حاکی از ازدحام و تقاضا برای خرید گوشی تلفن همراه است.

در این راستا بسیاری از شهروندان از اینکه قیمت گوشی در یک ماه گذشته به‌ویژه درگوشی‌های مدل بالا، رشد قیمت زیادی داشته است، اظهار می‌کنند: متأسفانه در طی ماه گذشته قیمت گوشی همراه به‌صورت لحظه‌ای و تا مرز یک‌میلیون تومان افزایش‌یافته است.

هنگامی‌که از مغازه‌دارها و فروشندگان علت را جویا می‌شویم عده‌ای این افزایش تقاضا را به دلیل اعطای تسهیلات یک‌میلیونی دولت عنوان کرده و عده‌ای نیز می‌گویند گوشی برای عرضه نسبت به تقاضا کم شده است، عده‌ای نیز افزایش قیمت دلار را عامل این گرانی لجام‌گسیخته دانسته و عده‌ای نیز بیماری کرونا را مقصر می‌دانند.

در همین راستا عده‌ای هم از خریداران دلالان را مقصر می‌دانند و می‌گویند قیمت دلار قبل از عید تاکنون تغییر چندانی ندارد لذا افزایش یک‌میلیون تومانی منطقی نیست.

بنا بر گفته خریداران این روزها قیمت گارانتی نیز در بسیاری از موبایل فروشی‌ها با یکدیگر در رقابت است.

برخی از خریداران در این راستا اظهار می‌کنند: گارانتی موبایل که دیگر در زمره اجناس وارداتی و یا ساختنی نیست لذا باید این گرانی‌ها توجیه منطقی داشته باشد.

کرونا ریشه گرانی

 رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار را شیوع کرونا دانسته و می‌گوید: از ۱۵ اسفندماه و با اوج‌گیری شیوع کرونا در ایران، امارات که اصلی‌ترین تأمین‌کننده  بازار موبایل ایران است پروازهای باری و مسافری خود را به ایران قطع کرد و از این تاریخ به بعد کالایی وارد کشور نشد.

عرضه کالاها به نفع تولیدکنندگان است تا بتوانند پس از فروش، کالاهای جدید را جایگزین کنند و در حال حاضر جنسی در بازار نیست و با کمبود کالا در بازار گوشی‌های همراه مواجه هستیم

افشین اکبری با اشاره به اینکه بنا بر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی اصناف از ابتدای فروردین‌ماه سال جاری تعطیل شدند، تصریح کرد: باوجود بازگشایی اصناف، امارات خود درگیر کرونا شد و تا اواسط هفته پیش بازارهای این کشور تعطیل بود و ورودی جدید نداشتیم.

وی افزود: با شکل‌گیری آموزش مجازی و نرم‌افزار شاد، بسیاری از خانواده‌ها به فکر تأمین گوشی برای فرزندان خود افتادند که این موضوع باعث افزایش تقاضا در بازار شد و  عدم موجودی در بازار و همخوانی نداشتن تقاضا و عرضه باعث افزایش کاذب قیمت گوشی‌ها شد.

احتکار به ضرر فروشندگان است

رئیس اتحادیه موبایل فروشان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشی‌ها را عدم اختصاص ارز توسط بانک مرکزی عنوان کرد و اظهار داشت: این موضوع منجر به عدم ورودی جدید در بازار شد و ارزهای موجود برای واردات مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گرفت.

اکبری در خصوص شایعه احتکار گوشی‌های تلفن همراه به‌منظور افزایش قیمت آن‌ها در بازار تصریح کرد: با توجه به اینکه هرروز مدل‌های جدیدی از گوشی‌های تلفن همراه تولید و در بازار جهانی عرضه می‌شود عرضه کالاها به نفع تولیدکنندگان است تا بتوانند پس از فروش، کالاهای جدید را جایگزین کنند و در حال حاضر جنسی در بازار نیست و با کمبود کالا در بازار گوشی‌های همراه مواجه هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد گوشی‌های همراه موجود در بازار، گارانتی و کد شناسایی دارند.

طی یکی دو هفته آینده با  تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، قیمت این کالاها ۲۰ الی۳۰ درصد ارزان‌تر خواهد شد

رئیس اتحادیه موبایل فروشان گفت: توصیه ما به خریداران این است که تا حد امکان گوشی بدون گارانتی نخرند و در برخی گوشی‌های آیفون که به‌صورت مسافری وارد کشور می‌شود حتماً در هنگام خرید، کد فعال‌سازی را از فروشنده دریافت کنند.

اکبری تصریح کرد: در صورت عدم دریافت کد، مدتی بعد در حدود یک ماه ، گوشی از سوی سامانه حتماً به‌صورت خودکار قطع خواهد شد.

وی در خصوص راه‌های تشخیص کالای اصلی از قاچاق افزود: خریداران می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری *۷۷۷۷# و ارسال کد شناسایی درج‌شده بر روی جعبه تلفن همراه از اصالت کالای خود، اطمینان حاصل نمایند

قیمت‌ها ارزان می‌شود

رئیس اتحادیه موبایل فروشان به  افرادی که قصد خرید گوشی‌های تلفن همراه را دارند وعده داد طی یکی دو هفته آینده با تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، قیمت این کالاها ۲۰ الی۳۰ درصد ارزان‌تر خواهد شد.

اکبری در خصوص گارانتی‌های ارائه‌شده برای تلفن‌های همراه نیز گفت: درزمان استعلام صحت و اصالت کالا، نام شرکت و مدت‌زمان گارانتی توسط سامانه همتا برای خریدار ارسال می شود.

وی افزود: در حال حاضر۱۵۰ شرکت ارائه‌کننده خدمات گارانتی داریم اما برخی شرکت‌ها در مشهد نمایندگی مشخصی ندارند که در این موارد، فروشندگان کالا ملزم به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان هستند البته این در شرایطی است که در هنگام خرید، فاکتور معتبر توسط خریدار دریافت شود.

وی یادآور شد: شهروندان گوشی و کالای مدنظر خود را از نمایندگی‌های معتبر تهیه کنند زیرا سایت‌هایی مانند دیوار تنها رابط فروشنده و خریدار هستند و به علت عدم نظارت، در صورت بروز مشکل، امکان پیگیری و شکایت از کالا توسط خریدار وجود ندارد.

کد خبر: ۱۸٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Ali IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      5 0
      کشور که تولید موبایل نداره چرا اجازه واردات نمی دند که بدون انتقال ارز گوشی وارد بشه
    • محمد IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      3 0
      تو این کشور هر چیزی که مردم بیشتر برن بخرنش قیمتش هم میره بالاتر فقط به فکر سود بیشتر هستن یه خورده هم به فکر مردم باشید