۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
حذف ۴ صفر از پول ملی؛ تسهیل کسب و کارهای مردمی
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

حذف ۴ صفر از پول ملی؛ تسهیل کسب و کارهای مردمی

رضیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان می تواند منجر به تقویت پول ملی، افزایش ارزش اسمی، سهولت در مبادلات و نگهداری ساده‌­تر حساب‌ها شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالله رضیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در یادداشتی، تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان، را اقدام به موقع و ارزشمندی دانست.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

موافقت مجلس با «لایحه اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور» از دو منظر اهمیت دارد؛ نخست آنکه در حال حاضر به دلیل کاهش ارزش پول ملی که در پی تورم مزمن دهه‌های اخیر اتفاق افتاده، ریال و اضافش دینار در کشور کاربردی نداشت و مورد استفاده قرار نمی گرفت در واقع پیش از موافقت مجلس با تغییر واحد پول ملی، پول رایج کشور تومان تبدیل شده بود.

هزینه‌های چاپ اسکناس و ضرب مسکوکات یکی دیگر از الزامات تغییر واحد پول ملی است زیرا فرسودگی‌ اسکناس‌ها، هزینه امحاء و همچنین هزینه خروج اسکناس‌ها از گردونه معاملات، برای کشور هزینه‌ی بسیاری در بردارد که باید برای آن فکری شود، در حال حاضر سالی حدود یک میلیارد اسکناس امحاء می شود که هزینه سنگین ۴۰۰ میلیارد تومانی را به کشور تحمیل می‌کند.

عدم کارایی مسکوکات فعلی در مبادلات روزمره و خروج عملی آن­ها از نظام های پرداخت، نامطلوب بودن میزان سرانه اسکناس در کشور در قیاس با استانداردهای جهانی- ایران ۱۰۶ برگ و میانگین کشورهای توسعه یافته ۱۶ برگ- و ذوب مسکوکات رایج توسط اشخاص سودجو با توجه به ارزش بالای فلزات بکار رفته در آن­ها از جمله دلایل نمایندگان برای موافقت با لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی بود.

در شرایط کنونی باید به اُفت حیثیت ملی پول کشور توجه ویژه ای شود چراکه در حال حاضر رابطه ریال با ارز خارجی ۰.۰۰۰۰۰۶ است که در هیچ کشوری رابطه پول ملی با دلار اینگونه نیست. از سوی دیگر سرانه اسکناس در ایران بین سایر کشورها با رتبه ۱۰۲، بالاترین است این در حالی است کشور ما از نظر استفاده از مسکوکات در رتبه ۲۶ قرار دارد.

براساس گفته کارشناسان تقویت پول ملی و افزایش ارزش اسمی، سهولت در مبادلات و نگهداری ساده‌­تر حساب‌ها، ارقام و ترازنامه ها و تنظیم و تحلیل حساب­‌های مالی، اشغال فضای کمتر آمار و اطلاعات مالی در دفاتر مالی، کاهش قابل ملاحظه حجم اسکناس در گردش و چک­‌های بانکی و افزایش بکارگیری مسکوکات در مبادلات روزمره، شکیل­‌تر شدن ظاهر اسکناس‌­ها و صرفه جویی چشمگیر در هزینه­‌های چاپ اسکناس نیز به دنبال صفرزدایی از پول ملی منتهی می شود.

حذف ۴ صفر منجر به کاهش نرخ تورم نمی‌شود زیرا زمینه افزایش یا کاهش نرخ تورم را باید در رابطه با تحولات سیاست پولی و متغیرهایی نظیر رشد نقدینگی و نرخ ارز جستجو کرد اما از نظر روانی موجب آرامش در جامعه می شود

کد خبر: ۱۸٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha