۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
خودرو ارزان قیمت در دستور کار وزارت صمت| حل مشکلات خودروسازان مشروط بر عدم دخالت دولت است
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور مطرح کرد:

خودرو ارزان قیمت در دستور کار وزارت صمت| حل مشکلات خودروسازان مشروط بر عدم دخالت دولت است

نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به «بازار» گفت: وزارت صمت در حال آغاز برنامه تولید و تامین خودروی ارزان قیمت برای طبقاتی که درآمد متوسط دارند، است.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو کشور به دلیل عدم وجود راهبرد و استراتژی در صنعت خودرو هر روز با التهاب بیشتری مواجه می شود. کارشناسان معتقد هستند که بازار خودرو کشور سالانه نیازمند یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است. این در حالی است که براساس آمار منتشر شده، طی پنج ماهه نخست سال جاری صنعت خودرو فقط ۳۶۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع خودرو سواری تولید کرده است. اواخر سال گذشته وزیر صمت وعده داد که در سال جاری صنعت خودرو کشور یک و نیم میلیون دستگاه انواع خودرو تولید خواهد کرد. اما آمار منتشر شده گویایی تیراژ کمتر از ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو انواع خودرو طی پنج ماهه نخست سال بوده و بنابراین شاید وعده وزیر صمت تعلیق به محال تصور شود.

زیرا در حال حاضر دو واحد بزرگ خودروسازی در کشور با زیان انباشت ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است. تولید خودرو نیز مشروط بر تامین قطعات به موقع آن توسط زنجیره تامین است، محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، به تازگی در گفت و گو با «بازار» اظهار داشت؛ «علیرغم دستور افزایش تیراژ به خودروسازان، موضوع افزایش تولید در جلسه ستاد ملی بررسی شد که بانک مرکزی اعلام کرد منابع مالی برای اجرای آن نداریم.»

با تمام این تفاصیل وزیر صمت، اعلام کرده بود که در سال جاری خودرو اقتصادی با قیمت کمتر از شش هزار دلار و با تیراژ ۳۰۰ هزار دستگاهی تولید خواهد شد.

خودرو ارزان قیمت در دستور کار وزارت صمت| حل مشکلات خودروسازان مشروط بر عدم دخالت دولت است

تولید خودرو اقتصادی در دستور کار

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در خصوص تولید خودرو اقتصادی به «بازار» گفت: «وزارت صمت برنامه تولید و تامین خودرو ارزان قیمت برای طبقاتی که در آمد متوسط را دارند، در دستور کار قرار داده است.»

وزارت صمت در حال آغاز پروژه تولید خودرو اقتصادی است، اگر تولید این محصول سریعتر انجام شود می تواند پاسخگو نیاز جامعه ای که درآمد بالایی ندارند، باشد

محمد رضا نجفی منش در خصوص برنامه تولید این خودرو توسط وزارت صمت به «بازار» توضیح داد: «وزارت صمت در حال آغاز این پروژه است، اگر تولید این محصول سریعتر انجام شود می تواند پاسخگو نیاز جامعه ای که درآمد بالایی ندارند، باشد.»

در نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در شهریور ماه سال جاری برگزار شد، محصولی مشترک از گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت و منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقلی وزارت صمت رونمایی شد. گفته می شد، این خودرو همان محصول اقتصادی وعده داده شده وزیر صمت است که قرار بود در سال جاری تولید و راهی بازار شود.

خودرو ارزان قیمت در دستور کار وزارت صمت| حل مشکلات خودروسازان مشروط بر عدم دخالت دولت است

افزایش تیراژ تولید محقق خواهد شد؟

رییس انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، در خصوص تامین منبع مالی برای افزایش تیراژ خودرو براساس دستور رییس جمهور، به «بازار» پاسخ داد: «همچنان در حال پیگیری از خودروسازان هستیم که بتوانند منابع مالی را جهت تحقق این مهم تامین کنند.»

نجفی منش در خصوص وظیفه بانک مرکزی برای تحقق افزایش تیراژ خودروسازان براساس دستور هیات دولت، بیان کرد؛ بانک مرکزی حاضر به تامین نقدینگی برای صنعت خودرو در راستای افزایش ضریب تیراژ نیست.

صنعت خودرو در کشور مشروط بر اجرای دو موضوع از مشکلات فعلی رها خواهد شد؛ نخست اینکه دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد. دوم اینکه، عدم دخالت دولت در مدیریت می تواند منجربه رشد و ترقی واحدهای خودروسازی شود

این فعال قطعه سازی با اشاره به موضوع چالش نقدینگی در صنعت خودرو به خبرنگار «بازار» توضیح داد: «صنعت خودرو در کشور مشروط بر اجرای دو موضوع از مشکلات فعلی رها خواهد شد؛ نخست اینکه دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد. دوم اینکه، عدم دخالت دولت در مدیریت می تواند منجربه رشد و ترقی واحدهای خودروسازی شود.»

رییس انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، در پایان اظهار داشت؛ «قطعه سازان از نظر نقدینگی به شدت در فشار هستند، این موضوع می تواند منجربه ایجاد چالش در تولید و عرضه محصولات آن ها شود.»

کد خبر: ۱۸۰٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha