۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
خلأ اجرایی شدن برنامه‌ها در مسیر زرشک و عناب| مشکلات را می‌دانیم از اجرا خبری نیست
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

خلأ اجرایی شدن برنامه‌ها در مسیر زرشک و عناب| مشکلات را می‌دانیم از اجرا خبری نیست

بیرجند- مدیرعامل خوشه خشکبار خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون هم درد و هم درمان را در بخش محصولاتی مانند زرشک و عناب می‌دانیم، گفت: مشکلات و راهکارها کاملاً مشخص است و مسئله مهم اجرا شدن آن است.

سبحان مصطفایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اکنون می‌دانیم در بخش سرمایه‌گذاری، تجاری‌سازی و فروش مشکل داریم و برنامه‌هایی نیز ارائه شده است ولی در بخش اجرا کاری انجام نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ما رئیس انجمن مواد غذایی آسیا را به خراسان جنوبی آوردیم و او به صورت شفاف چندین نکته را برای معرفی زرشک و عناب در جهان بیان کرد ولی بعد از رفتن او این مسائل فراموش شد و حتی یک نمونه محصول هم ارسال نشد.

به گفتۀ وی وظیفه خوشه خشکبار هم اجرای این امور نبود و فقط کار را جلو می‌برد و سازمان متولی باید پیش ببرد، هر چه پیگیری در راستای اجرا انجام شد، راه به جایی نبرد.

مدیرعامل خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی اضافه کرد: سال گذشته نیز انجمن سازمان غذایی و گروه تاجران افغانستانی و مهمانانی از چین را آوردیم و جلسات متعددی نیز با آنها برگزار شد و مهمان چینی گفت می‌توانند دستگاه انجماد سریع را به استان بیاورد ولی پیگیری برای اجرای این موضوع وجود نداشت.

مصطفایی با اشاره به کانون ملی زرشک و عناب در خراسان جنوبی توصیه کرد: اگر اینگونه مسائل به این کانون ارائه شود می‌توان معادلات تجاری زرشک و عناب را تغییر دهند و پیگیری‌های لازم را برای اجرا داشته باشند.

خلأ اجرایی شدن برنامه‌ها در مسیر زرشک و عناب |مشکلات را می‌دانیم از اجرا خبری نیست

ضعف در معرفی داریم

مدیرعامل خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی عنوان کرد: زرشک و عناب جزو محصولات منحصر به فرد خراسان جنوبی است که خواص دارویی و غذایی فراوانی دارند ولی اطلاعات علمی درباره آنها نزدیک به صفر است.

مصطفایی تأکید کرد: اکنون هیج محتوایی علمی و موثقی نداریم که به شرکت‌های خارجی و داخلی و تاجران ارائه کنیم و این ضعف در معرفی است و تمام مسئولان هم این موضوع را می‌دانند.

وی بیان کرد: لازم است مطالعات از بازارهای داخلی و خارجی انجام شود تا ذائقه و نوع درخواست محصول را نیز داشته باشیم و بعد به سمت تولید محصولات با این خصایص از زرشک و عناب در دستور کار قرار گیرد.

به گفتۀ وی اخبار در حوزه زرشک و عناب فقط در فصول خاصی دیده می‌شود و بعد همه آن را بدون نتیجه تا سال بعد رها می‌کنند و این موضوعات باعث ناامیدی کشاورزان می‌شود.

مصطفایی تأکید کرد: جذب سرمایه‌گذار نیازمند معرفی محصول است که باید تولید محتوا داشته باشیم و نیازمند اصلی زیرساختی برای فرآوری و صادرات همین تولید محتوا است.

صادرات و فرآوری نزدیک به صفر است

مدیرعامل خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی درباره صادرات هم بیان کرد: صادرات نزدیک به صفر است چرا که نه بازار و گروه مشخصی وجود دارد و نه برند تجاری داریم.

مصطفایی خاطر نشان کرد: یک کارخانه بزرگ برای کنسانتره زرشک داشتیم که شاید فقط سال اول فروش داشت ولی اگر اکنون به سراغ آن بروید فروشی وجود ندارد چرا که نه بازار را شناخته‌اند و نه به الزامات بازار هدف توجه کردند و کاربری درستی نیز برای آن تعریف نشد.

وی بیان کرد: فرآوری هم به همینگونه است و کارهایی انجام می‌شود که بازار هدف ندارد و بدون مطالعه اجرا و به شکست می‌انجامد.

به گفتۀ وی اکنون مطالعات دقیقی در زمینه دارویی توسط کانون زرشک و عناب در حال اجرا است که باعث حضور یک سرمایه‌گذار کلان شده که با تکنولوژی دقیق می‌توان پودری تولید که پایه محصولات متنوع برای صادرات به کشورهای خارجی و استان‌های داخلی باشد.

مصطفایی تصریح کرد: حمایت‌هایی از این سرمایه‌گذار انجام شده که امیدواریم تا نقطه آخر اجرایی شود و این موضوع قدم اول است که نیاز به مطالعات بیشتری داریم.

خلأ اجرایی شدن برنامه‌ها در مسیر زرشک و عناب |مشکلات را می‌دانیم از اجرا خبری نیست

گردشگری کشاورزی نیازمند زیرساخت

مدیرعامل خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی در بخش گردشگری کشاورزی نیز اظهار کرد: گردشگری زرشک و عناب یکی از موضوعات مهم و جذاب است، چرا که گردشگری کشاورزی در دیگر کشورها اجرایی شده است.

مصطفایی تصریح کرد: حتی در داخل کشور نیز این چنین برنامه‌هایی وجود دارد مانند جشنواره گل محمدی که هر ساله گردشگران فراوانی را جذب می‌کند.

وی تأکید کرد: اما این موضوع نیز نیازمند زیرساخت‌هایی است که تمام این موارد اگر در کنار هم اجرایی شود، می‌تواند در آینده خروجی درستی داشته باشد.

به گفتۀ وی اکنون یک چرخه تکراری وجود دارد که نیازمند همکاری و نوع نگاه مثبت مسئولان متولی به این موضوعات است.

استفاده از روش‌های منسوخ برای دفع آفات

مدیرعامل خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی در زمینه مشکلات هم گفت: مشکلات بیشمار در بخش زرشک و عناب وجود دارد که از جمله این موارد به انتقال نهال آلوده و آفات اشاره کرد.

مصطفایی ادامه داد: راهکارهایی که اکنون برای رفع این آفات انجام می‌شود منسوخ شده است و روش‌های نوین ارائه شده که اجرایی نمی‌شود و به همین دلیل اکنون شاهد استفاده از سمومی هستیم که مورد پذیرش کشورهای خارجی نیست و در صادرات و فروش به مشکل برمی‌خوریم.

به گفتۀ وی این به دلیل فقر دانش است، خوشه خشکبار استان یک سال مبارزه با آفات را انجام داد و در سال بعد از سازمان‌های متولی درخواست اجرا را کردیم که کاری انجام نشد، در حالیکه اطلاعات به کشاورزان باید مستمر و به روز باشد.

مدیرعامل خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی بیان کرد: هنوز کشاورز ما نمی‌داند چگونه کمپوست تولید و برای مزارع خود استفاده کند که ساده‌ترین کار است و این به دلیل کمبود آموزش‌های درست است.

مصطفایی تصریح کرد: حتی اکنون اگر لکه‌گذاری دقیق مناطق آلوده زنگ زرشک یا آزمایش از منابع آب و خاک مزارع را بخواهیم ندارند یا برای چندین سال قبل است و در این موارد نیاز به نوع نگرش و توجه ویژه‌تری داریم.

وی اظهار کرد: در مهد زرشک و عناب برای نگهداری نیز مشکل داریم که به همین دلیل با آلایندگی بالا تولید می‌شود و این نشانه این است که در زیرساخت مشکلات فراوانی داریم که نیازمند نگاه بلندمدت مسئولان است.

خلأ اجرایی شدن برنامه‌ها در مسیر زرشک و عناب |مشکلات را می‌دانیم از اجرا خبری نیست

رفع مشکلات نیازمند برنامه بلندمدت با همکاری همه سازمان‌ها

مدیرعامل خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی گفت: نیاز است که برای رفع مشکلات یک برنامه 5 تا 10 ساله ریخته شود و نباید انتظار داشت در بازه زمانی 6 ماه یا یک سال برطرف شود.

مصطفایی بیان کرد: در رویدادهای مختلف نیاز است که برنامه مشخصی برای هر نهاد و سازمانی دیده شود که حداقل در بازه پنج ساله زیرساخت‌های لازم دیده شود.

وی تصریح کرد: زمانی که این زیرساخت‌ها تأمین شد آن زمان می‌توان در حوزه فرآوری و صادارات هم صحبت کنیم و می‌تواند استاندار به عنوان مسئول بالادستی ناظر اجرای برنامه‌های هر سازمان و نهاد برای تأمین زیرساخت‌ها باشد.

به گفتۀ وی خوشه خشکبار به این سمت در حرکت بود و حتی در برخی موارد به مرحله اجرا رسیده بود ولی با شیوع کرونا و تغییر مدیران در دولت جدید تمام برنامه‌ریزی‌ها ناتمام ماند و ناهماهنگی‌هایی ایجاد شد.

توجه به دعوت مهمانان داخلی و خارجی در بخش تجارت و صنعت

مدیرعامل خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی با بیان اینکه جشنواره زرشک اتفاق مثبتی است، گفت: خوشه خشکبار پایه‌گذار این نوع جشنواره بوده و برای اولین بار جشنواره زرشک را با همکاری بنیاد علوی در شهرستان درمیان و منطقه قهستان برگزار کرده است.

مصطفایی تصریح کرد: با توجه به اینکه اولین تجربه ما بود چندین مهمان داخلی و خارجی داشتیم که یکی از مهمانان خارجی رئیس انجمن مواد غذایی آسیا بود.

وی اظهار کرد: امسال هم سازمان متولی جهاد کشاورزی وارد عمل شد چرا که وظیفه ما حساس سازی در این زمینه بوده که انجام شده است.

به گفتۀ وی امیدواریم که برنامه‌ریزی‌های دیده شده براساس آنچه بر روی کاغذ آمده اجرا شود و با مشکلات بودجه‌ای و مسائل دیگر روبه‌رو نشوند و در قوی‌ترین شکل ممکن برگزار شود.

مصطفایی بیان کرد: جشنواره ملی زرشک بهترین فرصت برای معرفی محصولات زرشک و عناب در کنار هم است و ما توصیه می‌کنیم در سال‌های آینده جشنواره در دو محصول برگزار شود و سازمان‌های مختلف وظایف خود را بدانند و هر ساله بودجه اجرایی شدن آن را در نظر داشته باشند.

وی پیشنهاد داد: لازمه درست برگزار شدن این نوع جشنواره‌ها دعوت مهمانانی از حوزه‌های تجاری و صنعت داخلی و خارجی همچنین صنایع بخش غذایی ایران است تا بتوانند حمایت‌های کاربردی داشته باشند و در آینده پیگیری‌های لازم نیز انجام شود.

نقش کانون زرشک و عناب پر رنگ شود

مدیرعامل خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی با اشاره به کانون ملی زرشک و عناب عنوان کرد: این کانون مستقیماً تحت حمایت معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری است و از افراد علمی و تجاری در بدنه آن استفاده شده که تیم بسیار قوی است.

مصطفایی بیان کرد: اگر اکنون حالت منفعل دارند به دلیل این است که تاکنون عهده‌دار برخی وظایف نشده‌اند و سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند اینکار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: هر چند اکنون بخش علمی جشنواره با حضور برخی از افراد اصلی این کانون است ولی اگر با نام خود کانون برگزار می‌شد، فضای کاملاَ متفاوتی داشت.

به گفتۀ وی اگر این نوع مسائل با همکاری اصلی کانون باشد راهبری کل مسیر به صورت علمی و تجاری در پیش گرفته می‌شود و بسیاری از فعالیت‌ها را تسهیل می‌کند.

مصطفایی تأکید کرد: برای بهبود شرایط کنونی و رفع مشکلات و موانع به مسئولان توصیه می‌شود نقش کانون را پررنگ‌تر کنند و این کانون می‌تواند زیرمجموعه جهاد به امور رسیدگی کند.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha