۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
۶محصول فراوری شده از زرشک چشم انتظار ورود سرمایه گذار
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی خبر داد؛

۶محصول فراوری شده از زرشک چشم انتظار ورود سرمایه گذار

بیرجند- مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: ۶محصول فراوری شده از زرشک چشم انتظار برای ورود سرمایه گذاران است.

محسن پویان در گفتگو با بازار با بیان اینکه تا کارخانه ای احداث نشود فرآوری و ارزش افزوده ای هم انجام نخواهد شد،افزود: مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی، دانش فنی ۶ محصول فراوری شده مانند قرص جوشان زرشک، آب نبات فرا سودمند زرشک و... تهیه کرده که برای ورود به بازار و تولید نیاز به سرمایه گذاری دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی افزود :تا این محصولات ساخته و صادر نشود این ایده های دانشگاهی بی ارزش خواهد بود. وی اذعان داشت :از ریشه زرشک ۵مکمل فرآوری غذایی و دارویی و از برگ آن برای درمان بیماری هایی مثل زخم روده و از بین بردن غم و غصه و....، از آب زرشک برای کنترل فشار خون، کلسترول خون، اوره خون، ترمیم نارسایی ریوی، جوش صورت و... استفاده می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰مکمل دارویی برای زرشک می توان تعریف کرد ادامه داد:با این وجود جایگاه مطلوبی در کشور نداریم.وی با انتقاد از ضعف در تبلیغات محصولاتی مانند زرشک گفت :کشوری مثل چین از فضای ماهواره برای معرفی محصولات دارویی و گیاهی خود به خوبی استفاده می کند ولی در کشور ما در این زمینه هیچ کاری نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش افزوده برای تولید کننده زرشک بیشتر از طریق فرآوری ایجاد می شود، اذعان داشت : دانش فنی فرآوری زرشک در استان وجود دارد ولی در زمینه عملیاتی کردن این ایده ها و دانش فنی مشکل داریم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی با بیان اینکه زرشک بی دانه محصول انحصاری خراسان جنوبی در ایران و جهان بشمار می رود، گفت : زرشک هر چند به عقیده عده ای جزو محصولات استراتژیک و خاص بشمار نمی رود اما یک محصول بسیار مهم برای خراسان جنوبی است که در پروسه اقتصاد خانوار نقش بسزایی دارد.

دکتر پویان به قدمت ۲۵۰ ساله گیاه زرشک در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به محدویت اقلیمی و کمبود آب در استان امکان گسترش سطح زیر کشت زرشک وجود ندارد و ما باید روی افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره زرشک کار کنیم.ارزش افزوده زرشک با فراوی محقق می شود.

وی ادامه داد:باید روی بازار و محصولات مورد پسند مشتری، فرآوری، بسته بندی، میکروب شناسی و روش خشک کردن زرشک بیشتر کار شود چرا که سالهاست این مشکلات گریبان گیر استان است.

به گفته پویان برگزاری جشنواره زرشک کاری ارزنده است که می تواند محصول زرشک را به ایران معرفی کند چرا که در برخی کشورها حتی برای محصولات بی ارزش هم جشنواره برگزار می کنند.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha