۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
 دلار ۱۶ هزار تومانی و هزینه های سیاسی تولید مرکب ایرانی را گران کرد
۳ عامل گرانی خودروهای داخلی کدامند؟

دلار ۱۶ هزار تومانی و هزینه های سیاسی تولید مرکب ایرانی را گران کرد

با وجود گران شدن خودرو در بازار داخلی و مصوب شدن قیمت نهایی خودرو مبنی بر قیمت تمام شده خودرو به علاوه حداکثر ۵ درصد سود برخی کارشناسان و خودروسازان معتقدند که تولید کنندگان در هر صورت متضرر خواهند شد.

لیلا صنوبری؛ خبرگزاری بازار ـ  دو روز پیش مجوز گرانی خودرو صادر شد و حالا همه فعالان بازار چشم به ستاد تنظیم بازار دوخته اند تا قیمت های جدید اعلام شود. بر اساس آنچه اعلام شده، قیمت خودرو متناسب با قیمت تمام شده به اضافه ۵ درصد سود افزایش پیدا خواهد کرد.  با این وجودتولید کنندگان داخلی بازهم معتقدند که هزینه های سربار  آنها خیلی بیشتر از این حرف هاست و این حجم از افزایش قیمت نمی تواند زیان آنها را پوشش دهد. در آن طرف ماجرا کارشناسان هم بر این باورند که با توجه به افت قدرت خرید و بدتر شدن سطح معیشتی، توان مردم برای خرید خودرو کاهش پیدا کرده است.
افزایش قیمت  ۴۰ درصدی خودرو با هزینه های تولید  
بر این اساس محمد رضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص گرانی خودروهای داخلی  به بازار گفت:در سال جدید ما نزدیک به ۴۰ درصد افزایش هزینه پرسنلی داشته ایم.
به گفته وی دلار از ۱۱ به ۱۶ هزار تومان رسیده و افزایش ۴۰ درصدی هزینه تولید به وجود آمده است و این  انتظار می رفت که با توجه به شرایط موجود شاهد افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی خودرو در بازار داخل باشیم.
نجفی منش میگوید که بازار هوشمندانه عمل میکند و اگر حتی ما نخواهیم افزایش قیمت داشته باشیم  بازار به خودی خود افزایش قیمت خواهد داشت.   
به اعتقاد رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بدلیل اینکه فروش نفت ما دچار مشکل شده است ما راه دیگری جز تولید نداریم و باید تمام توان خودرا در راه تولید داخل به کار بگیریم.

مواد اولیه خودروسازان حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته که این سبب ضرر خودرو سازن می شود اگر اجازه می دادند که خودرو  در حاشیه بازار به فروش برسد سبب می شد تا  ۲ نرخی بودن بازار و فساد از بین برود


حقوق کارگر  کفاف خرید پراید را هم نمی دهد
حسین مقیسه کارشناس خودرو معتقد است که خودروهایی که برای عموم مردم مصرف می شود و جنبه لوکس و خاص ندارد معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد حداقل سودی است که میتواند برای خودورساز داشته باشد و این امر یک  استاندارد جهانی است و منطقی به نظر می رسد اما با توجه به شرایط موجود کشور و تحریم ها در مورد قدرت خرید مرد به بازار گفت: این درست است که خودروی ما گران است و استاندارد نیست اما ۵ درصد سود برای خودرو ساز منطقی است این در حالیست که همین میزان سود با استاندارد جهانی باز هم برای مردم  که همان مصرف کننده واقعی هستند، بسیار سنگین بوده وحقوق کارگر و شرایط معیشتی مردم حتی برای قیمت خودرویی مثل پراید کفاف نمی دهد.

اگر به خودروسازی که در شهرستان تولید میکند فشار مالی وارد می شود  این مابه التفاوت قیمت را نه خودرو ساز باید بپردازد و نه مردم بلکه کسانیکه میخواهند اشتغال زایی کنند باید هزینه  مواد اولیه ارزان تر بدهند


گرانی قیمت تمام شده خودرو محصول خرید مواد اولیه گران است
حسین مقیسه بر این باور است که خودورسازان مواد اولیه گران تر میخرند این در صورتیکه مواد اولیه ما در داخل تولید می شود اما با قیمت بالاتر به دست خودروساز می رسد و آن ها مجبور می شوند که گاهی قیمت تمام شده خودرو را به دلیل  خرید مواد اولیه گران  افزایش دهند.
به اعتقاد مقیسه  قیمت تمام شده استاندارد براساس سایت مرکزی تولید باید محاسبه شود و اگر به خودروسازی که در شهرستان تولید میکند فشار مالی وارد می شود  این مابه التفاوت قیمت را نه خودرو ساز باید بپردازد و نه مردم بلکه کسانیکه میخواهند اشتغال زایی کنند باید هزینه  مواد اولیه ارزان تر بدهند.

در سال جدید ما نزدیک به ۴۰ درصد افزایش هزینه پرسنلی داشته ایم و دلار از ۱۱ به ۱۶ هزار تومان رسیده و افزایش ۴۰ درصدی هزینه تولید به وجود آمده است و این  انتظار می رفت که با توجه به شرایط موجود شاهد افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی خودرو در بازار داخل باشیم


دولت می تواند با کمک به تولید کننده مصرف کننده واقعی را از زیر بار فشار اقتصادی نجات دهد
به گفته مقیسه با اعمال دلایل مختلف سیاسی،  هزینه های بسیاری بر خودروساز وارد می شود و با تحت فشار قرار دادن مدیر و خودروساز از او میخواهیم ارزان تولید کند. مسوولیت پرداخت این هزینه ها را باید کسی بپذیرد و هزینه های اضافی اعمال شده را به خودرو ساز پرداخت کنند.
پیشنهاد مقیسه این کارشناس خودرو برای دولت این است که با فراهم کردن  شرایط رساندن مواد اولیه ارزان قیمت به تولید کننده داخلی و تولید خودروی ارزان قیمت و رسیدن آن به دست مصرف کننده واقعی از متضرر شدن تولید کننده جلوگیری کرده و هم خودرو با قیمت منطقی به دست مصرف کننده واقعیی برسد.
به گفته ی وی منطقی است که با توجه به قیمت مواد اولیه؛  قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا کند چرا که در غیر اینصورت تولید کننده متضرر می شود اما از طرفی نیز مردم توان خرید قیمت فعلی خودرو که ما معتقدیم سبب ضرر تولید کننده میشود را هم ندارند و این شرایطی است که دولت باید وارد شود و راهکاری ارایه دهد تا نه تولیدکنندگان و نه مردم هیچ یک متضرر نشوند.

اعمال دلایل مختلف سیاسی،  هزینه های بسیاری بر خودروساز وارد می شود و با تحت فشار قرار دادن مدیر و خودروساز از او میخواهیم ارزان تولید کند. مسوولیت پرداخت این هزینه ها را باید کسی بپذیرد و هزینه های اضافی اعمال شده را به خودرو ساز پرداخت کنند


اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد
در این میان احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه موافق مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر قیمت تمام شده خودرو به علاوه حداکثر ۵ درصد سود است به خبرنگار ما گفت:در سال گذشته مواد اولیه خودروسازان حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته که این سبب ضرر خودرو سازن می شود اگر اجازه می دادند که خودرو  در حاشیه بازار به فروش برسد سبب می شد تا  ۲ نرخی بودن بازار و فساد از بین برود.
به گفته ی وی در حال حاضر قیمت های خودرو همان قیمت های ۱۴ ماه پیش است که اگر اینطور بماند به ضرر خودرو سازان تمام می شود.


 

کد خبر: ۱۸٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha