۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۱
رفع مشکلات صنعت داروی کشور تا پایان ۱۴۰۱| لایحه حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده روی میز مجلس
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد

رفع مشکلات صنعت داروی کشور تا پایان ۱۴۰۱| لایحه حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده روی میز مجلس

شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به هر قیمتی که شده باید تا پایان سال جاری مشکلات صنعت دارو و نوسازی ماشین آلات کارخانه ها را مرتفع سازیم.

بازار؛ گروه صنعت: حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست خبری هفتمین دوره از برگزاری نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته «ایران فارما» گفت: یکی از دغدغه های جدی کمیسیون بهداشت و درمان در دو سال گذشته، مشکل دارویی در کشور بوده است. به همین دلیل جلسات بسیاری را در کمیسیون و با کلیه کسانی که دست اندر کار هستند برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: در تمام جلسات ستاد ملی کرونا، یکی از مسائلی که به طور جد مطرح شده مشکل دارویی کشور است. در این راستا ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز بارها در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرده که در زمینه دارو نباید مشکل داشته باشیم و به طور جد باید این موضوع پیگیری شود. حتی وقتی مطرح می شود که این مشکل تا یک ماه دیگر حل می شود، رئیس جمهور تاکید کرده که دارو مساله یک روز و دو روز نیست و نیاز به دارو باید برطرف شود.

شهریاری با اشاره به پیگیری های بیشمار برای رفع مشکلات دارویی ادامه داد: هیچ کدام از سازمان های بیمه تا قبل از دارویار پول داروخانه ها را نمی دادند و یکسال عقب بودند. دیروز مجدد بررسی شد که بیمه سلامت در داروخانه ها توانسته پرداختی های به روزی داشته باشد، بیمه نیروهای مسلح هم همینطور اما بیمه تامین اجتماعی مشکل دارد که در حال پیگیری هستیم. همچنین بیمه دی هم همچون تامین اجتماعی عمل کرده است.

رای مجلس به کاهش تعرفه گمرکی تجهیزات نوسازی صنعت

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در راستای بررسی و رفع مشکلات پرداختی های شرکت های بیمه گر، هفته گذشته با ریاست بیمه مرکزی ایران جلسه ای داشتیم که مشکلات بیمه دی را مطرح و قول مساعد داده شد که پیگیری را انجام دهند. ما هم پیگیر این موضوع هستیم. همچنین در رابطه با واردات تجهیزات و امکاناتی که مخصوصا برای صنعت دارو است دولت یک لایحه ای داده بود که تعرفه گمرکی از ۴ درصد به یک درصد کاهش دهد. خوشبختانه دیروز در مجلس شورای اسلامی این موضوع رای آورد که خود کمک بسیار بزرگی در جهت واردات تجهیزات و نوسازی صنعت دارویی کشور است.

شهریاری با اشاره کمک بزرگ شرکت های دانش بنیان برای رفع چالش های علمی در حوزه دارو اضافه کرد: باید از شرکت های دانش بنیان و جوانان تشکر کنیم که امروز توانایی این را داریم که هر نوع دارو که نیاز کشور نه تنها برای تولید داخل را برطرف می کند بلکه می توان با ظرفیت های موجود صادرات هم داشته باشیم.

دولت بالاخره موضوع کاهش مالیات بر ارزش افزوده صنعت دارو را به اطلاع مجلس رساند و روز گذشته نیز کلیات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب و به کمیته داده شد و امیدواریم این طرح به صحن علنی مجلس بیاید و به تصویب برسد

وی ادامه داد: البته این صادرات فقط به کشورهای همسایه محدود نمی شود و می توانیم به کشورهای اروپایی نیز ارسال دارو داشته باشیم. بعضی از داروهای «های تک» ایران می تواند به خیلی از کشور ها صادر شود. در رابطه با یک درصد ارزش افزوده که ۹ درصد برای صنعت دارو بوده، دولت شهریور ماه این موضوع را به مجلس ارسال کرد. این درحالی است که ابتدا باید این اقدام می شد که وقتی نیازهای دیگر کشور به یک درصد کاهش یابد، ‌ مالیات بر ارزش افزوده نیز باید همان زمان انجام می شد که نشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به هرحال دولت بالاخره موضوع کاهش مالیات بر ارزش افزوده صنعت دارو را به اطلاع مجلس رساند و روز گذشته نیز کلیات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب و به کمیته داده شد و امیدواریم این طرح به صحن علنی مجلس بیاید و به تصویب برسد.

وی ادامه داد: این موضوع همینطور که دغدغه فعالان صنعت دارو است، ‌ دغدغه مجلس هم هست؛ چون قبل از اینکه مردم با مسئولان در ارتباط باشند با نمایندگان در ارتباط هستند. از این رو همیشه پیگیر مطالبات مردم هستیم. بنابراین به هر قیمتی شده باید مشکلات دارویی کشور را تا آخر امسال از نظر نوسازی صنعت و غیره حل کنیم. البته از مردم و فعالان صنعت می خواهم که مشکلات را به صورت مکتوب به مجلس اطلاع بدهند.

پیگیری وصول ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات بانک مرکزی

شهریاری گفت: الان قانون برنامه هفتم در دست دولت و قرار است به مجلس داده شود. همچنین به زودی لایحه بودجه نیز به مجلس می آید. بنابراین وقت آن رسیده که دولت تمام این مسائلی که خواسته به جای صنایع است را در لایحه بیاورد؛ چرا که مجلس نمی تواند در لایحه دولت خیلی دخل و تصرف کند. تجربه این را داشته ایم که در مجلس نهم تغییرات زیادی در بودجه انجام دادیم که شورای نگهبان آن را برگرداند و اعلام کردند لایحه را بهم ریخته اید. البته مسائل جزئی را می توانیم برطرف کنیم اما نیاز به توجه بیشتر دولت در این زمینه است. الان هم مساله کاهش مالیات بر ارزش افزوده به یک درصد را پیگیری می کنیم اما خواهش این است که به موقع مشکلات را مطرح کنند.

وی با اشاره به مشکلات شرکت های تولید کننده واکسن کرونا در مورد عدم دریافت مطالباتشان از دولت افزود: افتخارمان این بود که در مورد واکسن کرونا نه تنها خودکفا شدیم بلکه می توانیم به همت شرکت های دانش بنیان صادرات داشته باشیم. با این حال در رابطه با پرداخت این شرکت ها چندین ماه طول کشید تا توانستیم نصف هزینه هایی که کردند را از دولت دریافت کنیم. آن هم با تذکراتی که در تمام جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا خدمت رئیس جمهور مطرح شد که واکسن خریده اید چرا پول نمی دهید؟

چالش تولید و کمبود داروهای آنتی بیوتیک تزریقی و خوراکی با اصلاح قیمت گذاری مرتفع شد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم رئیس جمهور در مورد مساله دارو حساس است و به کرات گفته که نباید مردم در رابطه با دارو مشکل داشته باشند. در این راستا در برحه ای زمان در قیمت داروهای آنتی بیوتیک تزریقی و خوراکی مشکل داشتیم و جلساتی گذاشته شد و خوشبختانه مدتی قبل قیمت گذاری انجام شد و در مورد آنتی بیوتیک های خوراکی و تزریقی با چالش کمبود تولید برطرف شد. بنابراین ممکن است بخشی دیگر از دارو ها هم نیاز به قیمت گذاری داشته باشد. این ها کارهای کوچکی است که باقی مانده و امید است به زودی برطرف شود.

وی اضافه کرد: درباره پرداخت تسهیلات توسط بانک ها چون سرمایه در گردش تولیدکننده ها و وارد کننده های مواد اولیه دچار مشکل شده، با اینکه در قانون هم پیش بینی شده بود اما آن طور که باید و شاید بانک ها همکاری ندارند و این موضوع را از بانک مرکزی پیگیری خواهیم کرد. البته بانک مرکزی هنوز در رابطه با ارز مشکل دارد و در خدمت رئیس جمهور نیز این مساله مطرح شد که ۵۰۰ میلیون دلاری که قرار بود بانک مرکزی بدهد را پیگیر هستیم.

شهریاری تاکید کرد: همچنین در مورد قانون یک درصد ارزش افزوده نیز به کمیسیون اقتصادی اطلاع دادیم که اگر تصویب نشود دو ماه دیگر اتهام کمبود دارو به مجلس بر می گردد که خوشبختانه کلیات آن روز گذشته در کمیسیون اقتصادی هم تصویب شد و امیدواریم طی دو هفته آینده این لایحه در مجلس تصویب شود و این نگرانی ۹ درصد ارزش افزوده نیز برطرف شود.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha