با رویه فعلی، چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه محقق نخواهد شد
رئیس اتاق قم:

با رویه فعلی، چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه محقق نخواهد شد

خاکی، رئیس اتاق قم معتقد است اگر زمینه رفع تحریم‌ها و برقراری روابط بانکی با دنیا فراهم نشود نمی‌توان به تحقق سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه امیدوار بود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ابوالفضل خاکی رئیس اتاق قم با اشاره به تعیین رشد اقتصادی ۸ درصدی و تک نرخی شدن تورم طی ۵ سال برنامه هفتم توسعه گفت: تعیین چنین هدفگذاری در صورتی مفید است که قابلیت اجرایی داشته باشد؛ در غیر این صورت چه فایده‌ای دارد که چشم‌انداز را رشد اقتصادی ۸ درصد در نظر بگیریم اما چند سال پیاپی رشد اقتصادی ما منفی باشد.

خاکی ادامه داد: با بلاتکلیف بودن برجام و پابرجا بودن تحریم‌ها نمی‌توان به چشم‌انداز تعیین شده برای برنامه هفتم توسعه نزدیک شد. از اولین الزامات اجرایی شدن این چشم‌انداز برداشتن این موانع است.

او تاکید کرد: باید ارتباطات ما با بانک‌های خارجی برقرار شود و در این مسیر چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت اجرایی کردن FATF برویم. در حال حاضر اعتبارات ما در بانک‌های خارجی صفر است. در حالی که پیش از این برای واردات ماشین آلات نوین با تکنولوژی بالا می‌توانستیم به صورت ۷ ساله و فاینانس، آن‌ها و خط تولیدهای جدیدی وارد کشور کنیم. اما الان ۵ سال است که همه چیز متوقف است.

خاکی ادامه داد: برای خرید مواد اولیه می‌توانستیم به صورت یوزانس مواد اولیه مورد نیاز تولید کنیم را با سود سالی ۴ درصد وارد کنیم. اما الان همه این امکانات با مانع مواجه است. گویی دست و پای بخش خصوصی را بسته و می گویند در دوی ماراتن شرکت کنید. در حالی که ما اصلاً نمی‌توانیم حرکت کنیم چه رسد که بخواهیم بدویم و مسابقه بدهیم. بنابراین اگر این موانع برطرف شود بخش خصوصی می‌تواند همراه و در کنار دولت تلاش کند که چشم‌انداز در نظر گرفته شده برای برنامه هفتم محقق شود.

او گفت: این وظیفه بخش دولتی است که تعاملات خود با فضای بین المللی را به گونه‌ای تنظیم کند که بخش خصوصی از آن راستای افزایش تولید و رشد اقتصادی بهره مند شود. اگر بخواهیم با همین فرمان فعلی جلو برویم قطعاً این برنامه و اهداف آن اجرایی نخواهد شد.

خاکی با بیان اینکه اگرچه سیاست‌های کلی برنامه هفتم بسیار ایده آل است اما مهم این است که دولت بتواند آن را اجرا کند ادامه داد: پیش از این هم سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تدوین شد و در آن قرار بود در ۱۴۰۱ کشور اول منطقه در بحث صادرات و تولید ناخالص داخلی باشیم. اما ببینید که جایگاه امروز ما کجاست.

کد خبر: ۱۸۰٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha