۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
گردشگری ارزان با پایان گران؛ تور کلاهبرداران در فضای مجازی پهن است
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

گردشگری ارزان با پایان گران؛ تور کلاهبرداران در فضای مجازی پهن است

مشهد- گرانی سفر و افزایش هزینه‌ها موجب شد تا برای همخوانی دخل‌وخرج سفر بسیاری از افراد به تورهای گروهی ارزان روی بیاورند که برخی از این تورها خود به دامی برای کلاه‌برداری تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: آزادسازی یارانه ها این روزها بر روی تمامی ابعاد زندگی ازجمله سفر تأثیر گذاشته است و لذا بسیاری از زائران مشهد مقدس را در دوراهی قرار داده است که آیا با سفر به این شهر می‌توانند از پس مخارج سفر بربیایند یا خیر؟

در این میان بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند تا با استفاده از تورهای مسافرتی قبل سفر دخل‌وخرج زیارت را محاسبه و برای آن برنامه‌ریزی کنند اما فعالیت غیرمجاز بسیاری از افراد در قالب برپایی تورهای غیرمجاز متأسفانه مشکلات بسیار ناگواری را رقم می‌زند.

در این راستا کارشناسان گردشگری معتقدند برخی گردشگران داخلی بدون توجه به غیرقابل‌اعتماد بودن تورهای گردشگری که در شبکه‌های اجتماعی و بدون مشارکت آژانس‌های مسافرتی برگزار می‌شوند راهی سفر می‌شوند که این امر در برخی موارد به بهای تجربه وقایع ناگوار و اتفاق‌های ناخوشایندی مانند از دست دادن جان مسافران مانند تابستان امسال و غرق شدن زائران عرب‌زبان در خراسان رضوی را رقم می‌زند.

چرا تور ارزان؟

صادق رضوی متصدی یکی از دفاتر خدمات مسافرتی در مشهد در این رابطه به بازار می‌گوید: بخشی از این آگهی‌های اغواکننده باقیمت‌های باورنکردنی متعلق به کلاه‌بردارانی است که تصمیم دارند تا حساب‌های مردم را با استفاده از درگاه‌های اینترنتی جعلی خالی کنند.

وی اذعان می‌کند: کلاه‌برداران با سوءاستفاده از سفر به‌ویژه در ایام تعطیلات مذهبی و یا عید نوروز اقدام به فریب مسافران و گردشگران می‌کنند که کاربران باید با دقت بیشتری نسبت به خرید بلیت‌های خود اقدام کنند.

وی ابراز می‌کند: یکی از شگردهای کلاه‌برداران انتشار آگهی جعلی رزرو اماکن اقامتی یا هتل، تهیه بلیت، تورهای ارزان و ارسال پیامک‌های جعلی حاوی لینک مخرب، ارسال اپلیکیشن های جعلی در شبکه اجتماعی است که اقدام به سرقت اطلاعات کاربران است.

گردشگری ارزان با پایان گران؛ تور کلاهبرداران در فضای مجازی پهن است

این فعال حوزه گردشگری می‌گوید: افراد سودجو با استفاده از ترفند آگهی‌های کاذب و تبلیغات جذاب تلاش می‌کنند کاربران خود را افزایش داده تا بتوانند به اهداف مجرمانه خود دست یابند.

وی خاطرنشان می‌کند: در چنین شرایطی کلاه‌بردار با تبلیغات ارزان‌قیمت و اغواکننده کاربران را فریب داده و برای پرداخت مبلغ آن‌ها را به صفحات جعلی درگاه‌های اینترنتی (فیشینگ) هدایت می‌کند و پس از واردکردن اطلاعات بانکی در صفحه جعلی درگاه بانکی که توسط کلاه‌بردار طراحی‌شده است اطلاعات حساب بانکی به می‌رود.

رضوی یکی دیگر از دلایل استقبال مردم از تورهای غیرقانونی را ارائه آزادی‌های غیرمجاز در برخی از این تورها عنوان می کند و می گوید: به‌طور کلی نرخ تمام شده تورها برای افرادی که به طور انفرادی و بدون مجوز آنها را برگزار می‌کنند، پایین‌تر است.

وی بیان می کند: این مزیت رقابتی مهم به سود مجریان تورهای غیرمجاز تمام می‌شود و برای قشرهای متوسط رو به پایین جامعه مهم است و عده‌ای به جای بررسی استانداردهای سفر تنها نرخ تمام شده آن را بررسی می‌کنند. اگر مسافران به کیفیت نیز توجه کرده و تنها به نرخ اهمیت ندهند لذا کمتر شاهد مشکلات در این زمینه هستیم.

تناقض وعده ها با امکانات

ابراهیم حسینی یکی از راهنمایان تورهای محلی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که همواره زائران هنگام عزیمت به مشهد با برگزارکنندگان تور به تناقض برمی‌خورند نوع امکانات ارائه‌شده به زائر است.

این فعال گردشگری می‌افزاید: بخشی از تورهای آگهی شده غیرقانونی در فضای مجازی شاید که در واقعیت نسبت به برپایی تور اقدام کنند اما متأسفانه وقتی مسافر پایش به مشهد می‌رسد با اقامتگاهی روبرو می‌شود که حتی تصورش را نمی‌کند.

وی در این رابطه می‌گوید: اگرچه متصدیان برگزارکننده تور در آگهی خود وعده هتل‌های ۳ ستاره را می‌دهند اما در عمل مشاهده می‌شود که از مسافرخانه‌ها و یا هتل آپارتمان‌ها با امکانات بسیار ابتدایی برای اسکان مسافر استفاده می‌شود.

حسینی توصیه می‌کند حتماً گردشگران و زائرانی که قصد دارند به مشهد مقدس سفر کنند از دفاتر گردشگری مجاز نسبت به تهیه بلیت و تورهای گروهی اقدام کنند تا در صورت هرگونه کم و کاستی یا مغایرت با وعده‌های داده‌شده این موضوعات از طریق میراث فرهنگی قابل‌پیگیری باشد.

وی در این راستا اظهار می‌کند: بسیاری از گردشگران از تورهای غیرقانونی که بدون مجوز رسمی برگزار می‌شود، استفاده می‌کنند و بدون بررسی‌های لازم تنها با در نظر گرفتن نرخ ارزان این تورها، آن‌ها را انتخاب می‌کنند لذا باید در این میان به کوتاهی خود نیز توجه داشته باشند.

گردشگری ارزان با پایان گران؛ تور کلاهبرداران در فضای مجازی پهن است

وی ابراز می‌کند: متأسفانه تعداد تورهای بسیاری در خراسان رضوی برگزار می‌شود که مجریان تورهای غیرمجاز آموزش‌های لازم را ندیده‌اند، تخصص‌های موردنیاز را ندارند و تورها را به‌طور غیراستاندارد برگزار می‌کنند.

این فعال گردشگری ابراز می‌کند: این درحالی‌که است که وظیفه سازمان میراث، صنایع‌دستی و گردشگری و نیروی انتظامی است که به‌طورجدی و پیگیرانه از فعالیت تورهای غیرقانونی جلوگیری کند.

جولان سودجویان در فضای مجازی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی خراسان نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: درج آگهی در سایت‌های آگهی اینترنتی و اختصاص بخشی از بلیت هواپیماها به اتباع خارجی را از مشکلات آژانس‌های مسافرتی برشمرد و بیان کرد: یکی از چالش‌های ما تورهای ثبت‌شده در سایت‌های مختلف و حتی به‌اصطلاح معتبر است که افراد بدون این‌که احراز هویت شوند، آگهی‌های اغواکننده‌ای را ثبت می‌کنند و باعث بروز مشکلات می‌شوند.

سعید ولی زاده اظهار می‌کند: صنعت گردشگری خصوصاً در مشهد مقدس به دلیل هم‌جواری با حرم مطهر رضوی، پتانسیل بسیار زیادی برای درآمدزایی و اشتغال‌زایی دارد و لذا از آن‌طرف افراد سود جوی بسیاری را نیز برای سوءاستفاده از این فضا ترغیب کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این استان بیش از ۵۰۰ آژانس مسافرتی وجود دارد که در این زمینه پس از تهران دومین مقام را در کشور داراست می‌افزاید: باوجود تأمین نیازهای مخاطبان و مسافران برای بهره‌مندی از خدمات مسافرتی اما سایت‌های بسیاری در این راستا به‌صورت غیرمجاز فعالیت دارد که باید با جدیت بیشتری برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها اقدام کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی خراسان اذعان کرد: وی هویت کاربران در این سایت‌ها باید احراز شود و هنگام درج آگهی، مجوزهای آن‌ها از اداره کل میراث فرهنگی و تأییدیه‌های سازمان‌های مربوطه موردبررسی قرار گیرد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون اقدامی برای جلوگیری از فعالیت این افراد در فضای مجازی صورت گرفته یا خیر به ما می‌گوید: درخواست خود در این زمینه به دادستان اطلاع داده‌ایم.

در ایام خاص و مناسبتی برخی شرکت‌های هواپیمایی، بخشی از بلیت خود را با نرخ‌های بالاتر به اتباع خارجی اختصاص دادند تا به این شیوه مسافران داخلی را مجبور کنند که از سهمیه اتباع خارجی و با نرخ‌های بالاتری بلیت خریداری کنند

ولی زاده با اشاره به اینکه دولت باید به حمایت از صنعت گردشگری خصوصاً در خراسان بپردازد و نسبت به تسهیل در رفت‌وآمد زائران به مشهد اقدامات لازم را انجام دهد می‌گوید: از فعالیت‌های غیرمجاز در فضای مجازی که بگذریم متأسفانه شاهد برخی فعالیت‌های غیرحرفه‌ای و سودجویانه توسط شرکت‌های مجاز هستیم که به تضییع حقوق زائران و مسافران منجر شده است.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: به‌طور مثال در ایام خاص گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی، بخشی از بلیت خود را با نرخ‌های بالاتر به اتباع خارجی اختصاص دادند تا به این شیوه مسافران داخلی را مجبور کنند که از سهمیه اتباع خارجی و با نرخ‌های بالاتری استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی ایام خاص که باسیل زائران به سمت مشهد مقدس روبرو هستیم از شیوه‌هایی برای گرانی و سودجویی استفاده می‌شود که مورد تائید هیچ سازمان و یا دستگاهی نیست و باید با آن به‌طورجدی برخورد شود.

وی با اشاره به این موضوع که در دوران کرونا، بیشترین بحران موجود در جامعه به صنعت گردشگری خراسان تحمیل شد ادامه می‌دهد: در حال حاضر نیز گرانی سفر اجازه بازگشت به رونق گذشته را نداده است بااین‌حال فعالیت غیرمجاز ها در فضای مجازی بر مشکلات دفاتر مسافرتی دامن خواهد زد.

وی هم‌چنین ابراز امیدواری کرد با رفع چالش‌های موجود و تسریع و تسهیل روند سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری شاهد جذب دوباره فعالان و سرمایه‌گذاران به این حوزه باشیم.

کد خبر: ۱۷۹٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha