برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، باید شاخص‌های کسب‌وکار بهبود یابند
رئیس اتاق بازرگانی کاشان:

برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، باید شاخص‌های کسب‌وکار بهبود یابند

تولایی، رئیس اتاق کاشان معتقد است: برای دست‌یابی به رشد ۸ درصدی اقتصاد و تک‌رقمی شدن نرخ تورم طی برنامه هفتم توسعه، باید دست‌کم شاخص‌های کسب‌وکار ۴۰ درصد بهبود یابند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محمود تولایی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه و تعیین چشم‌انداز رشد ۸ درصدی اقتصاد، ثبات نرخ ارز و تک‌رقمی شدن نرخ تورم در طول ۵ سال گفت: این قبیل برنامه‌های توسعه هر ۵ سال نوشته و به اجرا گذاشته می‌شوند. اما اقتضائات عملیاتی شدن آن بسیار گسترده است. به اعتقاد من تحقق این چشم‌انداز دست‌کم نیازمند بهبود ۴۰ درصدی در شاخص‌های کسب‌وکار است.

محمود تولایی تأکید کرد: اگرچه داشتن چشم‌انداز بلندپروازانه چندان هم بد نیست اما بر این باورم که بهتر است برنامه‌های توسعه‌ای عملیاتی‌تر و مبتنی بر داده‌های واقعی نوشته شوند تا دست‌کم بتوان امید داشت ۷۰ درصد آن محقق شود. اما در حال حاضر ظاهراً تنها برنامه‌هایی که کامل محقق می‌شوند، برنامه‌های مالیاتی هستند.

او برای تحقق دست‌کم ۳۰ درصدی چشم‌اندازهای در نظر گرفته‌شده در برنامه هفتم توسعه گفت: برای تحقق این امر دست‌کم لازم است رتبه‌های ما در تمام شاخص‌های کسب‌وکار حداقل ۴۰ درصد بهبود یابد. یعنی رتبه‌های شروع کسب‌وکار، دسترسی به منابع، فرآیندهای تولید و منابع بانکی و ... همه ابزارهایی هستند که وقتی بهبود یابند وضعیت اقتصادی ما هم بهبود یابد. نکته مهم اینکه باید مشخص کنیم چقدر می‌توانیم منابع خارجی جذب کنیم. جذب منابع خارجی نیاز به ارتباطات بین‌المللی تسهیلات داخلی، معافیت‌های مالیاتی، پذیرش دانش فنی و ... نیاز دارد. ما باید همه این‌ها را باهم بپذیریم.

رئیس اتاق کاشان تاکید کرد: نوآوری صنایع دسترسی به بازارهای جهانی نیاز دارد. بعد برای گرم شدن بازار صادراتی نیاز به روابط دیپلماتیک و روابط بانکی و حمل‌ونقل روان‌تر مؤثر داریم. این فاکتورها همه باید با هم اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۱۷۹٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha