۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
زنگ هشدار رشد ۳ برابری قیمت تمام شده تولید مسکن| شرایط صدور پروانه ساخت سخت تر شد
« بازار» گزارش می دهد

زنگ هشدار رشد ۳ برابری قیمت تمام شده تولید مسکن| شرایط صدور پروانه ساخت سخت تر شد

رشد چند برابری هزینه عوارض و صدور پروانه از یک سو و افزایش قیمت نهاده های تولید، قیمت تمام شده ساخت را دو تا سه برابر افزایش داده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد قیمت نهاده های تولید مسکن از یک سو و افزایش قیمت عوارض و صدور پروانه های ساختمانی از سوی دیگر باعث شده است تا این روزها سازندگان مسکن با تامل بیشتری وارد عرصه ساخت و ساز شوند.

فعالان و سازندگان مسکن بر این باور هستند که رفتن به سمت ساخت و ساز این روزها ریسک بالایی دارد چرا که پیش بینی هزینه های ساخت مسکن در هنگام استارت پروژه سخت و دشوار است. یعنی به عبارتی سازنده های مسکن نمی توانند پیش بینی دقیقی از اینکه چه میزان سرمایه برای تکمیل پروژه نیاز خواهند داشت داشته باشند.

زنگ هشدار رشد ۳ برابری قیمت تمام شده تولید مسکن| شرایط صدور پروانه ساخت سخت تر شد

ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده ساخت مسکن می گوید: یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت‌ و ساز مسکن ، نوسانات شدید قیمت مصالح ساختمانی است. چرا که از سال های دور اینگونه بوده است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب کاهش انگیزه ساخت و ساز و افزایش ریسک برای سرمایه گذار و سازنده شده‌ است.

عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده است چرا که مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده ساختمان و واحدهای مسکونی دارد. این درحالیست که دولت بارها وعده کنترل قیمت مصالح ساختمانی را داده است

وی افزود: در این شرایط می بینیم که انبوه‌سازان دیگر زیر بار ریسک‌های قابل پیش‌بینی نمی‌روند. عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده است چرا که مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده ساختمان و واحدهای مسکونی دارد. این درحالیست که دولت بارها وعده کنترل قیمت مصالح ساختمانی را داده است.

رهبر در پاسخ به این پرسش که مگر دولت وعده ثبات قیمت مصالح ساختمانی داده بود؟ می گوید: وعده دولت این بود که در راستای افزایش تولید مسکن، قیمت مصالح ساختمانی را کنترل و برای سازندگان مسکن تعدیل کند اما تا به امروز این وعده محقق نشده‌ است. قطعا هر چقدر که این نوسانات ادامه داشته باشد و انبوه ساز و سازنده های بخش خصوصی از آینده و میزان سرمایه گذاری خود اطمینان نداشته باشند به همان میزان نیز تولید مسکن کاهش خواهد داشت.

وعده دولت این بود که در راستای افزایش تولید مسکن، قیمت مصالح ساختمانی را کنترل و برای سازندگان مسکن تعدیل کند اما تا به امروز این وعده محقق نشده‌ است

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد:‌ فولاد و سیمان از مهم‌ترین اجزای ساخت و ساز هستند که قیمت این دو قلم در طول سال شاهد این بودیم که در طول هفته دچار نوسان و افزایش قیمت می شد. فقط یک مورد میلگرد قبل از سال جدید، با افزایش قیمت در هر کیلوگرم به ۱۴ هزار تومان رسید در حالیکه همین میلگرد در دو ماه ابتدایی سال جاری به ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم هم رسید.

رشد عوارض ساختمانی و هزینه های مربوط صدور پروانه نیز مشکلات تمام نشدنی سازندگان است.

او در این خصوص می گوید: شاید باور آن سخت باشد اما در برخی مناطق و شهرها صدور پروانه تا ۱۶ ماه هم به طول می انجامد. دیگر حریف شهرداری ها نمی شویم و معتقد هستیم رکود تولید مسکن در آینده به ضرر مصرف کننده و رشد شدید قیمت نهایی مسکن خواهد شد.

زنگ هشدار رشد ۳ برابری قیمت تمام شده تولید مسکن| شرایط صدور پروانه ساخت سخت تر شد

سید محسن ترابی مدیر عامل شرکت سازنده مسکن «ترابی» در گفتگو با خبرنگار «بازار» با اشاره به اینکه قیمت تمام شده ساخت مسکن دو تا سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است می گوید: رشد قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای امسال تاکنون به شکلی بوده است که اگر مقایسه ای با سال گذشته داشته باشیم متوجه خواهیم شد که هزینه تمام شده مسکن را دو تا سه برابر افزایش داده است و همین موضوع می تواند بر جهش قیمت مسکن در سال های آتی تاثیر گذار باشد. سازنده در ابتدای آغاز پروژه می خواهد بداند که اگر پروژه ای را آغاز می کند چه میزان هزینه نیاز است اما متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که از این پیش بینی ها عاجز است.

ترابی با بیان اینکه شرایط صدور پروانه سخت شده و مشکلات و سختگیریها به شکلی شده است که سازنده ها بی رغبت شده اند ادامه داد: برخی از سرمایه گذاران و سازنده هایی که با آنها سر و کار داریم عنوان می کنند که از ورود به پروژه جدید واهمه دارند بنابراین فعلا سرمایه خود را در بانک ها سپرده گذاری کرده اند تا در موعد مناسب وارد عرصه ساخت و ساز شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واقعیت دارد که میزان صدور پروانه ساختمانی در برخی شهرهای اطراف تهران به حداقل ممکن رسیده است گفت: آمارها نشان می دهد که در شهر کرج و در برخی مناطق آمار صدور پروانه حتی به هفته ای یک مورد نیز نمی رسد.

اگر به طور متوسط بخواهیم در نظر بگیریم، قیمت تمام شده ساخت مسکن دو تا سه برابر رشد کرده است و این می تواند برای آینده بازار مسکن با توجه به کمبود عرضه، خطرناک باشد

وی در پاسخ بخ این پرسش که رشد قیمت مصالح ساختمانی از سال گذشته تاکنون قیمت تمام شده ساخت را چند درصد افزایش داده است؟ گفت: به هر حال کیفیت ساخت و میزان هزینه ها در هر پروژه ای متفاوت است اما اگر به طور متوسط بخواهیم در نظر بگیریم، قیمت تمام شده ساخت مسکن دو تا سه برابر رشد کرده است و این می تواند برای آینده بازار مسکن با توجه به کمبود عرضه، خطرناک باشد.

مدیر عامل شرکت سازنده مسکن «ترابی» در پاسخ به این پرسش که مذاکرات برجام هم در ساخت و ساز و میزان استقبال سازنده ها از ساخت تاثیر داشته است؟ تاکید کرد: قطعا وقتی بازار مسکن راکد می شود بدون شک سازنده های مسکن نیز به دلیل عدم فروش واحدهای مسکونی خود دچار مشکلات مالی می شوند. چرا که برخی از سازنده ها منتظر می مانند تا پروژه هایی که ساخته اند به فروش برسد و سپس اقدام به شروع پروژه جدید کنند.

امیدوارم که اظهارات ما در بازار مسکن تاثیر نگذارد چرا که باید بگویم در آینده و یا سه سال دیگر باز هم شاهد جهش قیمت مسکن خواهیم بود

وی افزود: امیدوارم که اظهارات ما در بازار مسکن تاثیر نگذارد چرا که باید بگویم در آینده و یا سه سال دیگر باز هم شاهد جهش قیمت مسکن خواهیم بود. چرا که همین الان هم میان عرضه و تقاضای مسکن تعادل خوبی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار رسانه بازار به نظر می رسد رشد قیمت تمام شده مسکن را باید جدی گرفت و دولت که این روزها درصدد کمک به بخش مسکن بر آمده است نسبت به سال های گذشته موضوع کاهش هزینه های ساخت و صنعتی سازی را به طور جدی دنبال کند. چرا که رشد قیمت تمام شده مسکن مساوی با رشد نهایی قیمت مسکن خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۹٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha