۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
بلوکه شدن سرمایه‌ها در کارگاه‌های بلوک‌زنی| تولید مقرون به صرفه نیست
یک تولید کننده در گفت‌وگو با بازار مطرح کرد؛

بلوکه شدن سرمایه‌ها در کارگاه‌های بلوک‌زنی| تولید مقرون به صرفه نیست

مشهد- گران شدن مصالح ساختمانی دست بسیاری از تولیدکنندگان بلوک را در پوست گردو گذاشته و لذا ادعا می‌کنند که افزایش هزینه‌ها منجر به رکود و تعدیل نیروها در کارگاه‌های تولیدی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: برخی مصالح ساختمانی نظیر بتن، ملات و بلوک سیمانی ارتباط مستقیمی باسیمان دارند و تحت تأثیر شدید نوسانات آن هستند. یعنی قیمت، کیفیت و موجودیت آن‌ها، وابسته به سیمان بوده و هست و لذا حالا که سیمان ۸۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است، قیمت مصالح وابسته نتوانسته این رشد را در پیش بگیرد و لذا تولیدکنندگان بلوکه های سیمانی مدعی هستند که ضرر می‌دهند.

«زهرا رستگار تیزآبی» متولد ۱۳۴۹ یکی از بانوان کارآفرینی است که برای ایجاد اشتغال خود و فرزندانش همت زیادی گمارده و افزون بر یک دهه به تولید بلوکه های سیمانی در شهرستان خواف اشتغال دارد.

برای بررسی مشکلاتی که این تولیدکننده در این حرفه و کارگاه تولیدی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند ساعتی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.

* چند سال است که درزمینهٔ تولید بلوکه های سیمانی فعالیت دارید؟

۱۲ سال است که این کار را شروع کردم. کار را به‌صورت خانوادگی آغاز کردیم اما در هنگام افزایش سفارش‌ها حدود ۱۰ نفر در این کار مشغول بکار هستیم و از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب برای تولید بلوک های سیمانی کار می کنیم.

* تولید بلوک سیمانی چقدر زمان می‌برد ؟

ما ابتدا ملاط مصالح را داخل دستگاه هم‌زمان مخلوط کرده و پس از آماده شدن آن‌ها را در دستگاه بلوکه زنی ریخته و سپس آن در قالب می‌ریزم و بلوکه ها ساخته می‌شود. روزی چند بار باید روی بلوکه ها آب ریخته شود و از روز چهارم آن‌ها آماده است و از روی زمین جمع‌آوری می‌شود .

بلوکه شدن سرمایه‌ها در کارگاه‌های بلوک‌زنی | تولید مقرون به صرفه نیست

* با چه مشکلاتی در این کارگاه روبرو هستید؟

عدم ثبات نرخ‌ها به‌ویژه قیمت مواد اولیه مانند نخودی شکسته، شن شسته و سیمان موجب شده تا بر روی فروش و سود این کار تأثیر بسزایی بگذارد و لذا تولید مقرون به صرفه نباشد.از آنجاکه سرمایه بسیاری از کارگاه‌ها مانند ما محدود است لذا نمی‌توانیم خریدهای کلی انجام داده و نسبت به تناژ بالا نسبت به ذخیره‌سازی سیمان اقدام کنیم لذا این موضوع ما را در بازار بی‌ثبات‌تر می‌سازد.

* هزینه‌ها چقدر افزایش داشته است؟

قبلاً سیمان کیسه‌ای ۳۶ هزار تومان بود اما در حال حاضر افزون بر ۷۵ هزار تومان است و این در حالی است که متأسفانه به دلیل افزایش نرخ هزینه حمل‌ونقل این موضوع نیز بر روی محصول تولیدی و قیمت مواد اولیه تاثیر گذاشته است.

‌برای مثال هزینه حمل‌ونقل از تربت تا محل کارگاه در شهرستان خواف برای مسیر دو ساعته تا پیش از این فقط ۶۰۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر این رقم به بیش از دو میلیون تومان رسیده است!

برای تهیه شن نیز آن را از شن شویی ها خریداری می‌کنیم‌ که در حال حاضر قیمت یک ماشین حامل شن شسته و نخودی به ۷۰۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که تا قبل از گرانی ها همین بار ۲۵۰ هزار تومان بیشتر قیمت نداشت.

* قیمت یک بلوکه سیمانی در حال حاضر چقدر است؟

در حال حاضر قیمت هر بلوکه تولیدی حدود دو تا ۲۵۰۰ و یا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان نسبت به افزایش و کاهش مصالح و هزینه‌های جانبی متغیر است.

* آیا افزایش قیمت بلوکه های تولیدی با گرانی سیمان تناسب دارد؟

بتن به‌اندازه خود سیمان، اصولاً افزایش قیمت را تجربه می‌کند و ملاط نیز نصف افزایش قیمت سیمان را می‌تواند ببیند اما در خصوص بلوک‌های سیمانی، مخصوصاً بلوک سبک سیمان این افزایش قیمت چندان زیاد نیست.

تولیدکنندگان بلوک، تا به امروز حدوداً ۳۰ درصد افزایش قیمت را توانسته‌اند اعمال کنند و از این بابت کلی متضرر شده‌اند و از همین رو تولید به صرفه نیست.

* با این شرایط چقدر باید قیمت بلوک افزایش می یافت؟

اگر قرار بود که قیمت بلوک متناسب با قیمت سیمان و حمل و نقل و حامل های انرژی افزایش پیدا کند باید بیش از ۷۰ درصد گران می شد اما متأسفانه این موضوع امکان‌پذیر نیست چون در این صورت دیگر خریدار حاضر به پرداخت چنین هزینه سنگینی برای بلوک سیمانی نخواهد شد و تولید متوقف خواهد شد.

متأسفانه سیمان حدود ۸۰ درصد گران شده است و دستمزد کارگر بنا به مصوبه‌های دولت، افزایش ۵۷ درصدی در سال ۱۴۰۱ داشته است و تجهیزات و لوازم فنی جانبی نیز ۱۰۰ درصد گران شده‌اند اما قیمت بلوکه های سیمانی چنین رشدی نداشته و کمتر از ۳۰ درصد گران شده است

متأسفانه سیمان حدود ۸۰ درصد گران شده است و دستمزد کارگر بنا به مصوبه‌های دولت، افزایش ۵۷ درصدی در سال ۱۴۰۱ داشته است و تجهیزات و لوازم فنی جانبی نیز ۱۰۰ درصد گران شده‌اند اما قیمت بلوکه های سیمانی چنین رشدی نداشته و کمتر از ۳۰ درصد گران شده است.

* با این تفاسیر چرا تولید را ادامه می‌دهید؟

با افزایش مصالح کار تولید برای ما و بسیاری از تولیدکنندگان خرد توجیه اقتصادی ندارد از طرفی نمی‌توان بیکار بود و کار را تعطیل کرد اما گاهی درآمدمان به‌اندازه یک حقوق کارگری است .

بلوکه شدن سرمایه‌ها در کارگاه‌های بلوک‌زنی | تولید مقرون به صرفه نیست

نمی‌توانیم کار را تعطیل کنیم چون درآمد خودمان و کارگران همین است و لذا به همین سود اندک به امید رونق گرفتن بازار ادامه می‌دهیم.

* آیا حمایتی از طرف دستگاه دولتی برخوردار شدید؟

متأسفانه ما مشکل نقدینگی داریم و این موضوع سبب می‌شود امکان خرید کلی و قیمت مناسب‌تر را نداشته باشیم .

تاکنون هیچ تسهیلات دولتی برای رفع مشکلات کارگاه تولیدی‌ به ما اعطا نشده است و این در حالی است که حتی تاکنون امتیاز وام هم به ما تعلق نگرفته است! متاسفانه آن‌قدر شرایط و قانون برای دریافت تسهیلات می‌گذارند که نمی‌توانیم از عهده آن بربیاییم زیرا برای گرفتن تسهیلات باید از هفت‌خان رستم گذشت و لذا تولیدکنندگان خرد مانند ما عملاً امکان تأمین خواسته‌های بانک‌ها را ندارند و لذا عطای دریافت تسهیلات را به لقایش بخشیده اند.

* روزانه چند بلوک تولید می‌کنید؟

روزانه حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ عدد بلوک در دست تولید داریم که در صورت ثبت سفارش خرید این رقم را افزایش می‌دهیم.تولید این تعداد بلوک در یک کارگاه با فضای ۷۰۰ متر در شهرک صنعتی «خرگرد» و با نام بلوکه زنی سپهر انجام می‌شود.

* در حال حاضر بازار فروش چگونه است؟

خریداران تولید ما بیشتر افرادی هستند که بلوکه ها را برای ساخت دیوارچینی خانه‌های ویلایی و باغشان نیاز دارند . همچنین در روستا نیز برای ساخت انبار علوفه و فضای نگهداری دام‌ها از بلوکه استفاده می‌کنند.

ویژگی بلوکه های سیمانی این است که نسبت به آجر باصرفه‌تر و سرعت ساخت‌وساز آن سریع تراست. عرض آجرها حدود ۵ سانتی‌متر اما عرض بلوکه ها ۲۰ سانتی‌متر است و به جهت استحکام سیمان مقاوم‌تر است و داخل حفره‌های آن نیز در هنگام دیوارچینی مجدداً از مصالح ملاط سیمان استفاده می‌شود که بسیار مستحکم و مقاوم‌تر می‌شود ازاین‌رو بلوک های سیمانی همیشه بازار دارد اما به دلیل سود اندک وبی ثباتی بازار درآمد چندانی متوجه کارگاه های تولید نمی کند.

کد خبر: ۱۷۹٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha