۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
سرعت فضایی دوچرخه سوارها در عرصه فناوری
۶ فناوری که چینی ها در آن ممتاز شده اند

سرعت فضایی دوچرخه سوارها در عرصه فناوری

محرک اصلی جنگ تجاری کنونی میان آمریکا و چین رقابت آنها جهت تسلط بر عرصه فن آوری در جهان است زیرا در حال حاضر چین پیشتاز در عرصه فناوری بوده و در برخی زمینه ها از ایالات متحده امریکا پیشی گرفته است.

به گزارش خبرنگار بازار، این روزها چین در زمینه فناوری پیشرفت‌های بسیاری داشته است و شرکت‌های چینی در زمره موفق‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا به شمار می‌روند. 

برای نمونه تلفن هوشمند شما از کشور چین است - کشوری که «تجارت تلفنی» از طریق یک برنامه پیام رسان، برای مردم آن امری عادی است. چین خانه شرکت هایی مانند  هواوی ، علی بابا ، بایدو ، تنسنت و شیائومی بوده و سرمایه گذاری های گسترده ای در شبکه های اینترنت ۵G ، اتومبیل های خودران، روباتیک، وسایل نقلیه برقی و حتی مأموریت های مریخ انجام داده است.

در اینجا فقط چند فناوری که چین در آنها از بقیه جهان پیشی گرفته است ذکر می شود:

۱.برنامه های پیام رسان

کشور چین ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت دارد. در سطح جهانی، فیس بوک ۲.۴ میلیارد و واتس اپ ۳۰۰ میلیون کاربر دارند، این در حالی است که در چین حدود ۱.۱ میلیارد نفر از پیام رسان وی چت استفاده می کنند. این سرویس پیام رسان متعلق به غول فناوری تنسنت ( پنجمین شرکت بزرگ جهان) بوده و به عنوان روش پرداخت آنلاین بومی در کشور چین نیز مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع یک نوع کیف پول الکترونیکی به حساب می آید. از این سرویس می توان برای رزرو پرواز و هتل ها، خرید مواد غذایی از سوپر مارکت ها یا حتی فروشندگان خیابان استفاده کرد. وی چت اکنون روش اصلی پرداخت و دریافت پول در چین است.

این برنامه یک رقیب قوی به نام علی بابا و علی پی دارد ، اما با نفوذ ۷۹٪ درصدی خود در بازار چین، وی چت « نیروی حیات دیجیتالی» چین نامیده می شود. به نظر می رسد که بعد از فیس بوک ، یوتیوب ، واتس اپ و مسنجر فیس بوک،  وی چت پنجمین برنامه پرکاربرد جهان باشد.

۲.سرعت ساخت و ساز و حمل و نقل در چین

چین سریع حرکت می کند. همه ما داستانهایی را در مورد ساخت و سازهای سریع چین شنیده ایم، برای مثال در سال ۲۰۱۵ در این کشور، یک آسمان خراش ۵۷ طبقه در طی ۱۹ روز کاری ساخته شد. اما چین پروژه های بزرگ فناوری دیگری نیز دارد. قطارهای گلوله آن را در نظر بگیرید. هنوز هم بسیاری فکر می کنند ژاپن پیشتاز قطارهای  گلوله ای است اما باید گفت طی ۱۵ سال گذشته راه آهن سریع السریع چین شبکه گسترده ای ایجاد نموده و قطارهای گلوله ای نوع Fuxing خود را می سازد. اکنون در طولانی ترین شبکه راه آهن پر سرعت جهان ، قطارهای گلوله ای چین بین ۱۵۵-۲۱۷ مایل در ساعت حرکت می کنند. قطار مگلو شانگهای در سال ۲۰۰۴ در مسافت ۳۰٫۵ کیلومتر از فرودگاه پودونگ تا شهر شانگهای افتتاح شد. قطارهای مگلو گونه‌ای از قطارها هستند که برای حرکت خود از نیروی الکترومغناطیسی بهره می‌گیرند و بطور نظری مگلوها می‌توانند به سرعت‌هایی قابل مقایسه با سرعت توربوپراپ و هواپیمای جت - ۵۰۰ تا ۵۸۰ کیلومتر در ساعت - دست یابند.

چین بسیاری از پروژه های بزرگ فناوری دیگر را نیز دارد. سد سه‌دره‌ی چین، بزرگ‌ترین سد و نیروگاه دنیا و نمونه‌ای استثنائی از بهره‌گیری توأمان از شاخه‌های مختلف مهندسی در کنار یکدیگر است.

پروژه دیگر پل معلق آیژا است که بر فراز دره «دهانگ» در ارتفاع یک هزار و ۱۰۲ پایی و به طول ۱۲۰۰ متر احداث شده است و دو تونل در یک منطقه کوهستانی را به یکدیگر متصل می کند. برج شانگهای نیز آسمان‌خراش ۱۲۱ طبقه به ارتفاع ۵۵۶٫۷ متر، با کاربری اداری-تجاری است، که در شهر شانگهای مستقر می‌باشد. این ساختمان هم‌اکنون بلندترین ساختمان چین و دومین ساختمان بلند جهان به‌شمار می‌آید.

ابتکار عمل یک کمربند، یک جاده در چین با سرمایه گذاری ۶ تریلیون دلار یکی از پروژه های بزرگ این کشور می باشد که در سال ۲۰۱۳ ارائه شده‌است. پشتوانه این طرح قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایه‌گذاری آن است. این طرح می‌تواند به همراه قدرت نظامی چین، به هژمونی این کشور در آسیای شرقی ختم شود. همچنین این طرح می‌تواند قدرت بین‌المللی ایالات متحده بخصوص در حوزه تجاری را کاهش دهد.

۳. شبکه اینترنت ۵G و هوش مصنوعی

جای تعجب نیست که چین یکی از بزرگترین شبکه های اینترنت جهان ( ۵G ) را راه اندازی نموده و این شبکه در حال حاضر در ۵۰ شهر چین در دسترس است. از این گذشته، چین دو سوم سرمایه گذاری جهانی برای هوش مصنوعی را دارد که اخیراً جایگزین ایالات متحده امریکا شده است. وقتی صحبت از فناوری پیشرفته می شود، همه چیز به چین ختم می شود.

۴.سامانه دوچرخه اشتراکی

سیستم دوچرخه اشتراکی سرویسی است که در آن دوچرخه به صورت رایگان یا در مقابل وجهی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در بسیاری از سیستم‌ها افراد دوچرخه را از یک ایستگاه تحویل گرفته به به ایستگاهی دیگر در همان سیستم تحویل می‌دهند. این ایستگاه‌ها شامل جایگاهی برای دوچرخه است که دوچرخه در آن توسط یک سیستم کامپیوتری قفل و باز می‌شود. دوچرخه اشتراکی در طول این دو دهه بشدت رشد کرده‌اند. ۱۵ شرکت بزرگ دنیا این سیستم را ارائه می‌دهند که ۱۳ عدد از آن‌ها چینی هستند. گسترش شبکه ۵G  به طرح هایی این چنینی کمک می کند.

۵- وسایل نقلیه برقی

هیچ کس نمی گوید چین کشوری دوستدار محیط زیست است. این کشور به آلوده کردن هوا مشهور بوده زیرا نیمی از بتن جهان در این کشور استفاده می شود. با این حال در حال حاضر بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان در چین بوده و این کشور بزرگترین تولید کننده و خریدار وسایل نقلیه برقی است. چین تقریباً تمام اتوبوس های برقی دنیا را می سازد. احتمالاً اولین ماشین برقی شما  ساخت چین خواهد بود.

۶. برنامه های فضایی بلند پروازانه

چین هرسال تعداد بیشتری موشک نسبت به کشورهای دیگر به فضا پرتاب می کند، گرچه رسانه های غربی آنرا کم اهمیت جلوه می دهند. در حال حاضر اداره ملی فضایی چین - ناسا چین - به طور حتم مکان هایی در فضا را برای کاوش های علمی و سفر فضایی مد نظر دارند. این سازمان بودجه ناسا را ندارد اما ماموریت چانگ‌ای ۴ چین که در اوایل سال ۲۰۱۹ در نیمه پنهان ماه فرود آمد یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی سال ۲۰۱۹ بود. حتی ناسا نمی تواند این کار را انجام دهد. سازمان فضایی چین قصد دارد در سال ۲۰۲۰ در ماموریت چانگ‌ای ۵ برای اولین بار از سطح ماه نمونه‌برداری کند و نمونه‌ها را به زمین بازگرداند. سپس ایستگاه فضایی کاملاً جدید را راه اندازی می کند.

چین همچنین ماموریتی را در سال ۲۰۲۰ به مریخ اعزام خواهد کرد. در این ماموریت یک مدارگرد و یک مریخ‌نورد به سمت مریخ پرتاب خواهند شد. همه این کارها با موشک های عظیم فضایی انجام می شود که فقط در چین طراحی و ساخته شده اند.

چرا چین در عرصه فناوری پیشتاز است؟

طی دهه‌های اخیر یکی از برنامه‌های مهم چین برای پیشرفت اقتصادی، تقویت و بومی‌سازی فناوری بوده است. این موضوع چنان برای حاکمان چینی اهمیت داشت که بخش مهمی از منابع دولتی را صرف برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری کردند.برخی بر این باورند که تحول فن آوری چین در اثر سرقت های علمی و بسط و توسعه آنها  بوده و در مقابل اما برخی دیگر بر این باورند که  حضور این کشور در عرصه‌ی بین‌المللی و جهانی حضوری کاملاً هوشمندانه، برنامه‌ریزی‌شده و به‌موقع بوده است که  چین را برای نزدیک به ۳ دهه بزرگترین کشور جذب کننده سرمایه خارجی بدل و در زمان حاضر  به یکی از بزرگترین کشورهای سرمایه گذار تبدیل کرده است.

کد خبر: ۱٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha