۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
تیغ زرشک بر دل کشاورزان| چشم امید یاقوت کاران به نسخه شفا بخش مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

تیغ زرشک بر دل کشاورزان| چشم امید یاقوت کاران به نسخه شفا بخش مسئولان

بیرجند- در شرایطی که تکرار هر ساله مشکلات زرشک کاران با روح و روانشان گلاویز شده، کشاورزان به نسخه شفابخش مسئولان به نام «جشنواره زرشک» امید بسته‌اند.

بازار، گروه استان‌ها: خراسان جنوبی با داشتن هزاران روستا و آبادی کوچک و بزرگ، گنجینه‌ای از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها را داراست که در صورت توجه مسئولان، می‌تواند پایه محکمی برای رونق اقتصاد استان باشد.

زرشک از جمله پتانسیل‌های منحصر به فرد در خراسان جنوبی بوده که آوازه‌ای جهانی به این دیار داده است. در حال حاضر این استان تولیدکننده ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان است و سالانه کشاورزان زیادی از محل تولید و فروش این محصول ارتزاق می‌کنند.

اگرچه تاکنون اقدامات زیادی در راستای برندسازی و فرآوری این محصول در استان انجام شده اما نقص برخی برنامه‌ها باعث شده تا دسترنج کشاورزان به جیب دلالان رفته و عوائد هنگفتش نصیب شهرها و حتی کشورهای همسایه شود.

گذشته از شبیخون آفات در برخی مزارع زرشک، نبود صنایع فرآوری مناسب و جای خالی این یاقوت سرخ در سبد مصرفی خانوارها، دپوی زرشک در انبارها از یک سو و دست درازی دلالان از سویی دیگر امید کشاورزان را تاراج کرده و سال به سال چشم انتظار نسخه شفابخش مسئولان هستند.

هرچند تکرار هر ساله مشکلات زرشک کاران خراسان جنوبی، بر روح و روان آنها چنگ انداخته اما این بار متولیان مسیری دیگر برای رفع دغدغه‌هایشان در پیش گرفته‌اند. «جشنواره زرشک» برنامه جدید مسئولان بوده که برای درمان دردهای چندین ساله زرشک کاران نسخه شده و امید است نوش دارویی مؤثر در زخم تیغ مشکلات باشد.

تیغ زرشک بر دل کشاورزان| چشم امید یاقوت کاران به نسخه شفا بخش مسئولان

جشنواره زرشک راه برون رفت از مشکلات

یکی از زرشک کاران خراسان جنوبی که نقش بسزایی در تولید زرشک استان دارد، بیان کرد: متأسفانه سال گذشته زرشک بازار خوبی نداشت و حتی از پارسال زرشک بسیاری از کشاورزان روی دستشان مانده است.

عباس غلامی در گفتگو با بازار با بیان اینکه هر ساله دلالان در سایه نبود مشتری، یکه تازی می‌کنند، افزود: عدم معرفی و شناخت زرشک در کشور باعث شده تا این محصول حتی در سبد مصرفی خانوارها جایگاه مطلوبی نداشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره زرشک در استان بیان کرد: انتظار می‌رود در برگزاری این جشنواره از پیشنهادها و نظرات کشاورزان استفاده شود تا خروجی مطلوبی داشته باشد.

غلامی گفت: به یقین برگزاری این قبیل برنامه‌ها تأثیر بسزایی در معرفی محصولات به مردم داشته و راه برون رفت از مشکلات خواهد بود، امیدواریم با برگزاری این جشنواره، کشاورزان حداقل دغدغه‌ای برای فروش محصولاتشان نداشته باشند.

وی با بیان اینکه کشاورزان از ترس خراب شدن محصول مجبور به فروش زرشک می‌شوند و این‌گونه سود دسترنج کشاورز به جیب دلال می‌رود، گفت: قیمت‌گذاری فعلی زرشک پاسخگوی هزینه‌های زرشک کار نیست و می‌طلبد دولت چاره‌ای اساسی برای مشکلاتمان بیاندیشد.

بکارگیری ظرفیت کشاورزان در برگزاری جشنواره

یکی دیگر از کشاورزان قاینی هم در گفتگو با بازار با بیان اینکه باید زرشک و خواص آن در کشور و دنیا معرفی شود، افزود: با وجود سازگاری منطقه با کشت محصول کم آب بر زرشک، با شرایط پیش رو بسیاری از کشاورزان از ادامه فعالیت پشیمان می‌شوند.

محسن شورابی افزود: باید برای محصول زرشک هم مانند دیگر محصولات کشاورزی، انجمن تشکیل و موضوعات مختلف پیگیری شود، با توجه به افزایش سطح زیر کشت محصول، اگر بر روی صادرات، فرآوری و صنایع تکمیلی با تکنولوژی‌های روز اروپا کار نشود، به مشکل برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره زرشک در استان بیان کرد: بدون شک این جشنواره می‌تواند بسیاری از مشکلات زرشک کاران را رفع کند مشروط به اینکه به نقش مؤثر کشاورزان در برگزاری این برنامه توجه شود.

شورابی مطرح شدن زرشک را مهم‌ترین خروجی این جشنواره دانست و گفت: حضور مهمانان داخلی و خارجی و برگزاری برنامه‌های جانبی نه تنها منتقل کننده خواص زرشک به جهان بوده بلکه می‌تواند شاه کلیدی برای رفع مشکلات کشاورزان باشد.

تیغ زرشک بر دل کشاورزان| چشم امید یاقوت کاران به نسخه شفا بخش مسئولان

لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جشنواره

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با اشاره به برگزاری جشنواره زرشک بیان کرد: این جشنواره ۲۱ مهرماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه، در روستای افین افتتاح، می‌شود.

مهدی جعفری در گفتگو با بازار با بیان اینکه در مدت جشنواره در پنج شهرستان پروژه‌های بسیار خوبی کلنگ زنی می‌شود که زنجیره تولید زرشک را کامل خواهد کرد، افزود: با توجه به اهمیت بالای جشنواره، نیاز است در اجرای برنامه‌ها در کنار ظرفیت دولت، از ظرفیت‌های مردمی هم استفاده شود.

وی افزود: جشنواره زرشک در قالب ۹ کمیته استانی و پنج کمیته شهرستانی ذیل شورای سیاستگذاری جشنواره با ریاست استاندار و دبیری سازمان جهاد کشاورزی آغاز به کار کرده است.

ظرفیت گردشگری کشاورزی مغفول مانده است

جعفری با بیان اینکه ۳۸ هزار خانوار در استان به صورت مستقیم تولید کننده زرشک بوده و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیر مستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند، گفت: با وجود اینکه بزرگترین باغ خاورمیانه در استان است اما در این زمینه به خوبی گفتمان سازی نشده و ظرفیت گردشگری کشاورزی هم مغفول مانده است.

بنا به گفته دبیر جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی، معرفی زرشک، افزایش تقاضا و قیمت این محصول و کمک به معیشت کشاورزان، ایجاد دغدغه بین مسئولان به منظور حمایت از این محصول ارزشمند از جمله اهداف برگزاری جشنواره زرشک است.

جعفری با بیان اینکه امروز زرشک یک هویت برای استان است که در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، محیط زیست و فرهنگ اثرگذار است، گفت: ۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار سطح زیر کشت این محصول، امسال ۸۴ هزار تن زرشک تر بهره‌برداری خواهد شد.

تیغ زرشک بر دل کشاورزان| چشم امید یاقوت کاران به نسخه شفا بخش مسئولان

ضرورت معرفی زرشک در سطح فراملی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم چندی پیش در آئین رونمایی از پوستر و تیزر جشنواره ملی زرشک، بیان کرد: یکی از اهداف این جشنواره معرفی زرشک به عنوان یک محصول استراتژیک در سطح ملی و فراملی است.

جواد اشرفی با تاکید بر اینکه باید زرشک در عرصه‌های ملی و بین المللی به درستی معرفی شود، اظهار کرد: در حوزه عناب، زعفران و زرشک به عنوان محصولات هویت دار بخش کشاورزی خراسان جنوبی، برنامه‌های خوبی در دست اقدام بوده که امیدواریم با اجرای آن شاهد تحول شگرفی در حوزه اقتصاد و معیشت مردم استان باشیم.

وی تاکید کرد: باید با فرآوری این محصول در زمینه‌های مختلف به خصوص در زمینه صنعت غذایی و دارویی ارزش افزوده خوبی را برای کشاورزان استان ایجاد کرد.

اشرفی خواستار همکاری هر چه بیشتر رسانه‌ها در اطلاع رسانی جشنواره شد و گفت: اگر در امر اطلاع رسانی جشنواره ملی زرشک هدفمند و برنامه ریزی شده، اقدام نشود، ممکن است نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد.

آنچه مسلم است برگزاری جشنواره زرشک نه تنها معرف یاقوت سرخ کویر به سطح گسترده ای از جامعه خواهد بود بلکه می‌تواند مشکل گشای بسیاری از دغدغه‌های کشاورزان باشد که می‌طلبد برنامه‌های پیش بینی شده برای این برنامه با تعامل، همفکری و هم افزایی هرچه بیشتر از سوی متولیان کیفی سازی شود.

کد خبر: ۱۷۹٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha