۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
حال وخیم «آق امام» پس از رانش زمین؛ ۲ هزار هکتار محصول از بین رفت
بارندگی خسارت‌بار در گلستان؛

حال وخیم «آق امام» پس از رانش زمین؛ ۲ هزار هکتار محصول از بین رفت

مراوه تپه - بارش‌های سنگین بهاری در گلستان باعث شده حدود ۹۰ خانوار روستای «آق امام» مراوه تپه بی‌خانمان شوند و محصول دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی آن‌ها از بین برود.

خبرگزاری بازار- بارش‌های ابتدای سال جاری خسارت شدیدی به نقاط مختلف استان گلستان زد. این بارندگی ها در شرق استان رانش به همراه داشت و به بخش کشاورزی و دامپروری، ابنیه و راه‌ها و خانه‌های روستایی خسارت زده است.

فرماندار مراوه تپه در خصوص بارش‌های اخیر و خسارت‌های آن به خبرنگار بازار گفت: بارش باران و تگرگ فروردین ماه به حدود دو هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گندم و کلزا شهرستان خسارت زد و ۳۸۳ رأس دام یک خانوار عشایر تلف شد.

امانگلدی ضمیر توضیح داد: سیلاب فرودین ماه سبب قطع راه دسترسی سه روستا (پارچیقلی گوگلان، آلتی آغاچ و آقلر)، رانش زمین در روستای آق امام، تخریب چهار دهنه پل بین روستایی و بین محله‌ای در عرب قاری حاجی و گوندر و قطع برق چهار روستا شد.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر در مراوه تپه سبب رانش زمین در دو محله سعدآباد و احمدآباد روستای آق امام شده است، افزود: رانش ۱۱ فروردین ۲۵ منزل مسکونی محله سعدآباد و رانش هشت اردیبهشت ۳۹ خانه محله احمدآباد را تخریب کرد.

گرچه پیگیری از اهالی روستا نشان می‌دهد تعداد واحدهای خسارت دیده از رانش بیشتر از ۶۴ واحد است. به گفته یکی از اهالی، بارندی فروردین ماه سال جاری ۲۵ واحد مسکونی در محله سعدآباد را تخریب کرد و ۲۷ واحد دیگر هم به گونه‌ای دچار خسارت شدند که امکان اسکان در آن‌ها وجود ندارد.

دولت برای جبران خسارت بخش کشاورزی کمک بلاعوض نمی‌دهد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار به خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های امسال اشاره و اظهار کرد: رانش اخیر در گلستان خسارت وارد نکرده است اما آبگرفتگی و سرما از ابتدای سال تاکنون ۳۱ میلیارد تومان به بهره‌برداران رامیان، کلاله و مراوه تپه خسارت زده است.

آمنه جمشیدی رودباری با بیان اینکه جبران خسارت‌های بخش کشاورزی تنها از طریق بیمه انجام می‌شود و دولت کمک بلاعوض در این حوزه ندارد، توضیح داد: دستورالعمل بیمه محصولات کشاورزی امسال به جد در گلستان پیگیری و اطلاع‌رسانی شد؛ مشوق‌های خوبی در نظر گرفته شده بود؛ در زمان کشت به کشاورزان تأکید کردیم به بیمه محصولات اقدام کنند تا دچار مشکل نشوند.

خسارت ۹ میلیارد تومانی به راه‌ها

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گلستان به خبرنگار بازار گفت: بارش‌های اخیر حدود ۹ میلیارد تومان به ۱۶۵ کیلومتر از محورهای اصلی، فرعی و روستایی شهرستان‌های مراوه تپه و کلاله خسارت زده است.

خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در خسارت به واحدهای مسکونی و بخش کشاورزی خلاصه نمی‌شود

غلامرضا بیکی به جزییات بیشتر از این خسارت‌ها اشاره و تصریح کرد: بر اثر بارش‌ها ۱۳۰ کیلومتر و ۲۳ فقره ابنیه فنی و پل از محورهای اصلی، فرعی و روستایی مراوه تپه و ۳۵ کیلومتر و ۲۵ دستگاه ابنیه فنی و تابلو، علائم و تجهیزات ایمنی راه‌های اصلی، فرعی و روستایی کلاله خسارت وارد شده است.

۱۰ میلیارد تومان ثبت خسارت در بخش مسکن انجام شد

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار، وضعیت واحدهای مسکونی خسارت دیده و اقدامات انجام شده در جبران خسارت‌ها را تشریح کرد و گفت: بارش باران شدید در ۱۱ فروردین رانش بخشی از روستای آق امام را رقم زد و ارزیابی از واحدهای خسارت دیده به سرعت انجام شد.

در رانش نخست ۲۵ منزل مسکونی روستا ۱۰۰ درصد تخریب شدند و برآورد خسارت ۲.۵ میلیارد تومانی آن به سازمان مدیریت بحران و استانداری اعلام شد

سید محمد حسینی به نتیجه ارزیابی انجام شده اشاره و بیان کرد: در رانش نخست ۲۵ منزل مسکونی روستا ۱۰۰ درصد تخریب شدند و برآورد خسارت ۲.۵ میلیارد تومانی آن به سازمان مدیریت بحران و استانداری اعلام شد.

وی افزود: در بارش دوم ۳۹ واحد مسکونی در محله احمدآباد ترک خوردند و خسارت جزیی دیدند اما به دلیل حرکت زمین این خانه‌ها قابل سکونت نیستند.

ثبت خسارت ۱۰ میلیارد تومانی در بخش مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان از برآورد اولیه و ثبت خسارت ۱۰ میلیارد تومانی در بخش مسکن و تأمین اعتبار ایمن‌سازی روستای آق امام خبر داد و خاطرنشان کرد: مطالعات زمین شناسی در دو نقطه پیشنهادی در حال انجام است و ظرف یک هفته آینده با اتمام مطالعات و مشخص شدن مکان جدید، کار نقشه‌برداری، تفکیک، عملیات اجرایی زیرسازی و عملیات روبنایی را آغاز می‌کنیم.

وی توضیح داد: ۶۴ واحد ثبت خسارت شده باید به مکان جدید منتقل شوند و پروژه ایمن‌سازی و پایدارسازی برای مابقی روستا انجام می‌شود.

حسینی تصریح کرد: خاک مراوه تپه و کلاله مقاوم نیست و باید شبکه فاضلاب در آن اجرا شود؛ لذا می‌ابیست دولت حمایت کرده و اعتبارات تأمین شود و این مهم در دستور کار قرار می‌گیرد.

بارش‌های اخیر ۹۰ خانوار روستای آق امام را بی‌خانمان کرده و محصول دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی را از بین برده است؛ حالا چشم امید مردم و مسئولان برای جبران خسارت به اعتبارات دولتی است.

کد خبر: ۱۷٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha