۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
شرایط بد اقتصادی پشت درهای بی تدبیری؛ ماندن در بورس با حصول دو شرط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد

شرایط بد اقتصادی پشت درهای بی تدبیری؛ ماندن در بورس با حصول دو شرط

امیرشاهکرمی کارشناس بازار سرمایه گفت: حمایت از تولید به شکل واقعی، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و نیز همت مسئولان در جهت تقویت زیربنای بازار بورس، شروط لازم جهت ماندن در بازار هستند.

سمیه شوریابی؛ بازار: سعید امیرشاهکرمی کارشناس و مدرس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار بورس اظهار داشت: بورس تهران در هفته‌های اخیر شرایط مناسبی را تجربه نکرده است، بازاری کم رمق با ارزش معاملات پایین که نه توان صعود و نه دلیلی برای سقوط بیشتر دارد.

امیرشاهکرمی افزود: در شرایطی که کشور از نظر اقتصادی روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و دچار یک تورم رکودی شده است نمی توان از بورس نیز به عنوان دماسنج اقتصادی، توقعی بیش از این داشت.

دخالت های بیش از حد دولت و کاهش سودسازی شرکت های تولیدکننده

این مدرس بازار سرمایه در ادامه ابراز داشت: متأسفانه دخالت‌های بیش از حد دولت در قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید و همچنین دستوری بودن نرخ فروش کالاهای نهایی منجر به آن شده است که از سود تولیدکننده ها کاسته شده و قیمت تمام شده کالاهای نهایی تولید کنندگان در نزدیکی نقطه سر به سر یا حتی کمتر از آن قیمت قرار گیرد، گواه این موضوع وضعیت حال حاضر صنایع تولید کننده لاستیک و همچنین مواد شیمیایی و شوینده ها است.

اگر مسئولین واقعاً به دنبال حمایت از تولید کنندگان داخلی هستند بهتر است به جای آنکه در قیمت‌گذاری ها دخالت کنند از آنها حمایت کنند و در عوض از تولیدکنندگان بخواهند استانداردهای معتبر جهانی را برای محصولاتشان بگیرند و کیفیت تولیداتشان را ارتقاء دهند

امیرشاهکرمی با اشاره به روند کاهشی حاشیه سود شرکت‌های تولیدکننده شوینده تأکید کرد: متأسفانه شرکت‌های تولیدکننده شوینده در سال اخیر نتوانستند روند سودسازی خوبی را تجربه کنند و حاشیه سود این شرکت‌ها در روند کاهشی قرار گرفته است، در شرایطی که قیمت نهاده‌های تولید در این صنعت افزایش یافته است لیکن دولت اجازه افزایش قیمت تولیدات نهایی را به این شرکت‌ها نداده است.

شرایط بد اقتصادی پشت درهای بی تدبیری؛ ماندن در بورس با حصول دو شرط

امیرشاهکرمی شرکت‌های پتروشیمی بخصوص متانول سازها را نیز صنعت دیگری دانست که بواسطه افزایش نرخ خوراک و نرخ یوتیلیتی ها به شدت مورد آسیب جدی قرار گرفته اند.

او می گوید: پتروشیمی زاگرس به عنوان چهارمین متانول ساز بزرگ جهان در شرایطی که در ۹ ماهه سال گذشته موفق شده بود حدود دو هزار تومان به ازای هر سهم سود بسازد به علت جهش قیمت نرخ یوتیلیتی و نرخ گاز و همچنین کاهش نرخ جهانی متانول در سه ماهه چهارم ۱۴۰۰ در عین ناباوری به ازای هر سهم یک هزار تومان زیان شناسایی کرد و در نهایت در پایان سال مالی ۱۴۰۰ تنها توانست ۱۲۷۶۴ ریال سود به ازای هر سهم محقق کند، یعنی کاهش ۱۰۰ درصدی سودسازی نسبت به سال ۱۳۹۹ که در این سال به ازای هر سهم ۲۴۱۲۸ ریال سود شناسایی کرده بود.

عوامل نارضایتی تولیدکننده از شرایط موجود

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پتروشیمی زاگرس تنها نمونه ای از چندین شرکتی است که از بی‌تدبیری های اقتصادی متضرر شده است، در ادامه عوامل نامساعد بودن اوضاع تولید کننده را عنوان کرد و افزود: قیمت‌گذاری دستوری و دخالت های بی جای دولت، قطعی برق صنایع در تابستان، محدودیت‌های گازی صنایع در زمستان، سیاست‌های عجیب مالیاتی، محدودیت‌های صادراتی و... از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند حال تولیدکننده خوب نباشد، تولیدکننده ای که قرار بود مورد حمایت قرار گیرد تا چرخ‌های اقتصادی کشور رو به جلو حرکت کند و نیز تولیدکننده ای که قرار بوده است با حمایت مسئولین نشان دهد در شرایط سخت تحریم‌ها هم می‌توان رشد مثبت اقتصادی را تجربه کرد.

تناقض در حرف و عمل، حمایت لازم است

امیرشاهکرمی با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت نشان داد خیلی خوب حرف می‌زند اما پای عمل که می‌آید همه چیز فراموش می‌شود، اگر مسئولان واقعاً به دنبال حمایت از تولید کنندگان داخلی هستند بهتر است به جای آنکه در قیمت‌گذاری ها دخالت کنند از آنها حمایت کنند و در عوض از تولیدکنندگان بخواهند استانداردهای معتبر جهانی را برای محصولاتشان بگیرند و کیفیت تولیداتشان را ارتقاء دهند.

شروط لازم برای ماندن در بازار

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد: اگر چه بازار بورس با یک خبر خوب رشد می‌کند اما نمی‌تواند این رشد را ادامه دهد، به عبارتی پول‌های قدرتمند قانع نمی‌شوند که با این اخبار در بورس باقی بمانند و تنها به یک نوسان کوتاه مدت اکتفا می‌کنند، در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت نقدینگی به سمت بازار بورس حرکت کند، باید شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذار مجاب شود ماندن در آن بیش از نوسانگیری مفید است، این اتفاق نیازمند محقق شدن شروط مهمی چون حمایت از تولید به شکل واقعی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور و نیز همت مسئولین در جهت تقویت زیربنای بازار بورس تهران است.

کد خبر: ۱۷۹٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha