۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
جلسه شورای عالی مسکن فردا با حضور «مخبر»؛ بررسی بی محلی بانکها و دلایل کُندی سرعت نهضت ملی
«بازار» گزارش می دهد

جلسه شورای عالی مسکن فردا با حضور «مخبر»؛ بررسی بی محلی بانکها و دلایل کُندی سرعت نهضت ملی

جلسه شورای عالی مسکن در حالی قرار است فردا ۱۶ مهر به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شود که موضوع مهم و اصلی این جلسه کُندی طرح نهضت ملی مسکن و عدم تامین اعتبار از سوی بانک ها خواهد بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: جلسه شورای عالی مسکن فردا به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور و برخی وزراء برگزار خواهد شد و آنطور که از خبرها بر می آید قرار است موضوع عدم سرعت کافی طرح نهضت ملی مسکن در راس موضوع این شورا قرار بگیرد.

تاکید رییس جمهور مبنی بر تعیین تکلیف تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نشان می دهد که این طرح به شدت مورد توجه دولت و وزارت راه و شهرسازی است اما متاسفانه سرعت کُند این طرح باعث شده تا برخی از نمایندگان نیز نسبت به عدم سرعت کافی این پروژه اظهار نگرانی کنند.

جلسه شورای عالی مسکن فردا با حضور «مخبر»؛ بررسی بی محلی بانکها و دلایل کُندی سرعت نهضت ملی

آرا شاوردیان عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده در خصوص وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن، بخش عمده ای از اراضی مورد نیاز برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده است اما متاسفانه کماکان دولت با مشکل عدم تامین منابع مالی برای اجرایی پروژه ها مواجه هست.

به نظر می رسد عدم تعادل عرضه و تقاضا در حوزه مسکن موجب نگرانی بیش از پیش دولت قرار گرفته به همین دلیل است که رئیس جمهور و اعضای شورای عالی مسکن بر طرح نهضت ملی مسکن و سرعت دادن به آن اصرار ویژه ای داشته باشند.
کارشناسان بر این باور هستند که بی تعادلی میان عرضه و تقاضا عامل بروز بحران و گرانی‌های افسارگسیخته شده و انفعال دولت در این حوزه موجب شده تا قیمت مسکن و اجاره بها بیش از پیش افزایش داشته باشد.

عدم تامین اعتبار از سوی بانک ها و عدم تامین زمین از سوی سازمان های دولتی و عودت آن به وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا طرح نهضت ملی مسکن فاصله زیادی با برنامه های تدوین شده جهت ساخت خانه های طرح نهضت ملی مسکن ایجاد شود.

شاوردیان عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه مسکن یکی از نیازهای اساسی خانواده ها بوده که تسهیل در تامین آن تاثیر بسیار زیادی بر آرامش خانواده ها و در نهایت جامعه دارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت اجرای قانون جهش تولید مسکن و اجرای برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، کمیسیون عمران همواره بر اجرای این قانون نظارت داشته و وزیر راه مکرراً برای ارائه گزارش نحوه اجرا، اقدامات لازم و... دعوت کرده است.

رشد بی‌ضابطه قیمت خانه چه در حوزه خرید و فروش و چه در حوزه رهن و اجاره موجب نارضایتی و گلایه مردم شده و بخش عمده ای از درآمد خانوارهای را می‌بلعد؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط اجاره بهای مسکن در تهران از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ظرف ۵ ماه، ۱۴.۵ درصد افزایش داشته که بسیار نگران کننده است

او می گوید: رشد بی‌ضابطه قیمت خانه چه در حوزه خرید و فروش و چه در حوزه رهن و اجاره موجب نارضایتی و گلایه مردم شده و بخش عمده ای از درآمد خانوارهای را می‌بلعد؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط اجاره بهای مسکن در تهران از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ظرف ۵ ماه، ۱۴.۵ درصد افزایش داشته که بسیار نگران کننده است. چرا که در این برهه زمانی نه تنها شاهد رشد دلار نبودیم بلکه تدابیر متعددی از ابتدای سال برای کنترل اجاره بها اندیشیده شده که متاسفانه بازار به آن توجهی نداشته و بخش عمده از آن نیز ناشی از عملکرد ضعیف متولیان این بازار است.

طبق گزارش‌های ارائه شده در خصوص وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن، بخش عمده ای از اراضی مورد نیاز برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده است اما متاسفانه کماکان دولت با مشکل عدم تامین منابع مالی برای اجرایی پروژه ها مواجه است.

در بازدیدهایی که از برخی استان ها داشتیم علیرغم تامین زمین هنوز پروژه ها سرعت خوبی ندارند و حتی می توان گفت پیشرفت فیزیکی برخی از پروژه ها صفر درصد بوده است

اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ظاهرا سرعت طرح نهضت ملی مسکن چندان رضایت بخش نیست و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود باید انتظار روزهای سختی برای بازار مسکن بود؟ گفت: در بازدیدهایی که از برخی استان ها داشتیم علیرغم تامین زمین هنوز پروژه ها سرعت خوبی ندارند و حتی می توان گفت پیشرفت فیزیکی برخی از پروژه ها صفر درصد بوده است.

در راستای اعمال ماده ۱۰ قانون طرح نهضت ملی مسکن، دستگاه های اجرایی که اراضی مازاد و غیرقابل استفاده دارند، باید به دولت عودت دهند

وی با بیان اینکه در راستای اعمال ماده ۱۰ قانون طرح نهضت ملی مسکن، دستگاه های اجرایی که اراضی مازاد و غیرقابل استفاده دارند، باید به دولت عودت دهند ادامه داد: بازدیدهایی از برخی استان های کشور داشتیم که چندان رضایت بخش نبود البته این موضوع را می توانید از آمارها و اطلاعات سامانه وزارت راه و شهرسازی درمورد پیشرفت فیزیکی پروژه ها به دست بیاورید. بنابراین همانطور که قبلا هم گفته بودم ساخت مسکن هنوز در برخی استانها در خصوص پروژه نهضت ملی مسکن استارت نخورده است.

جلسه پیشین شورای عالی مسکن، ۲۷ شهریورماه سال ۱۴۰۱ به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد و دو هفته بعد از این جلسه بار دیگر شاهد برگزاری جلسه شورای عالی مسکن هستیم.

کد خبر: ۱۷۹٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha