۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
برخی شرکت ها با استفاده از رانت محصولات را وارد می کنند
یک فعال اقتصادی:

برخی شرکت ها با استفاده از رانت محصولات را وارد می کنند

گرگان- بهبودی، مدیرعامل شرکت مهندسی آبانگاه گفت: برخی شرکت ها با دیپلماسی و استفاده از رانت در داخل کشور ،محصولات را از خارج وارد ایران می کنند.

محمد بهبودی در گفتگو با خبرنگار بازار با بین اینکه این شرکت، تولید کننده ایستگاه‌های فیلتراسیون آبیاری قطره ای به صورت اوتوماتیک یا نیمه اوتومات است، اظهار کرد:بازار این محصول کاملا مرتبط با مسئله کشاورزی است و بحث کشاورزی در این کشور کاملا مرتبط با جیب دولت است

مدیرعامل شرکت مهندسی آبانگاه افزود: فعالیت این ایستگاه ها به صورتی است که آب قبل از آن که به مزرعه ارسال شود نیاز به فیلتراسیون دارد، یعنی داخل این قطره چکان ها روزنه‌های بسیار کوچکی وجود دارد که آب تصویه می شود.

این فعال اقتصادی گفت: نوع عملکرد دستگاه با توجه به بعضی پارامترهای اولیه مثل نوع آب، فشار آب و منبع آب، تفاوت دارد به همین خاطر ما برحسب نیاز مزرعه طراحی انجام می دهیم بعضی مواقع از هیدروسیکلو یا از فیلتر نوری یا هر دو این ها استفاده می شود.

وی ضمن اشاره به واردات قطعات این محصول، بیان کرد: در بعضی مواقع لوازم جانبی، مثل شیر هوا، فشار سنج استفاده می شود زیرا این محصولات وارداتی است با اینحال درصورتیکه جنس مرغوب ایرانی باشد از آن برای تولید استفاده می کنیم.

بهبودی گفت: این محصول با مشابه خارجی آن تفاوتی ندارد، تنها تفاوت آن فقط در مساله ساخت و طراحی آن با نمونه های خارجی است، ولی از نظر عملکرد تفاوتی با یک دیگر ندارند، درصد تصفیه آب هر دو یکی است.

وی ادامه داد: بازار این محصول کاملا مرتبط با مساله کشاورزی است و بحث کشاورزی در این کشور کاملا مرتبط با جیب دولت است اگر جیب دولت پُر پول باشد کار انجام می شود اگر نباشد کار ما نیز تعطیل می شود، کشاورز در حال حاضر تمام هزینه این محصول را از جیب پرداخت می کند در صورتی که نیازمند تسهیلات دولتی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبانگاه افزود : حذف ارز دولتی تاثیری بر قیمت محصولات ما نداشته زیرا قیمت فولاد، وررق و لوله ها تغییر زیادی در این شش ماهه نداشته اما یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، نبود سفارش در این حوزه است که عوامل آن کم شدن تسهیلات دولتی بوده است.

وی با بیان اینکه تولید کننده به طور یک نواخت با اداره دارایی و سازمان امور مالیاتی دچار مشکل است، بیان کرد: اداره صنعت هیچ وقت از کار گاه های متوسط حمایت نکرده، در حالی که وزارت جهاد کشاورزی می تواند حمایت کند که او هم عملا انجام نمی دهد.

وی افزود: شرکت های خیلی کوچک وارد بازار می شوند و با استفاده از رانت محصولات خود را به فروش می رسانند و که درست به همین خاطر است که می گویند جنس داخلی کیفیت ندارد، تا همین سه سال گذشته که صادرات، واردات به آسانی انجام می شد این جنس های تولید داخل با همین مدل به اسم یک شرکت دیگر از خارج وارد کشور می شد.

وی ادامه داد: در سال های گذشته به کشورهای قزاقستان و ترکمنستان صادرات داشتیم ولی متاسفانه در حال حاضر شرکت های خارجی بازار این محصول را در اختیار گرفته اند، به عنوان یک تولید کننده دیگر توان کافی برای صادرات و حتی ثبت نمایندگی در خارج از کشور را نداریم.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha