۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
رژیم غذایی از آن دام‌ها،  یارانه برای دلال ها !
افزایش قیمت نهاده‌های دامی‌در بازار و پرداخت پول‌های زیرمیزی

رژیم غذایی از آن دام‌ها، یارانه برای دلال ها !

سلطانی سروستانی رییس اتحادیه دامداران با بیان اینکه یارانه ارزی که دولت برای واردات نهاده پرداخت ‌می‌کند در نهایت به جیب دلال می‌رود، گفت: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، دامداران جیره غذایی دام‌های خود را کم کرده اند.

خبرگزاری بازار– گرانی پای رژیم غذایی را به دامداری هم باز کرد. قیمت نهاده‌های دامی‌در بازار مدام در حال افزایش است و خبری از تغییر قیمت مصوب شیر خام یا حتی حذف دلال‌ها از بازار گوشت نیست. در حالی بر اساس آمار اعلامی‌در سال گذشته چیزی حدود ۴ میلیارد دلار برای واردات ذرت، جو و کنجاله سویا ارز دولتی اختصاص داده شده اما فعالان بازار ‌می‌گویند:‌ یارانه ارزی که دولت در این بخش پرداخت می‌کند در نهایت به جیب دلال‌ها می‌رود.

خبرهای رسیده از استانهای متعدد هم حکایت از آن دارد که دامداران و مرغداران از نهاده های دامی چیزی دستگیرشان نشده است و خبرگزاری بازار در چندین گزارش مفصل، تلاش کرد تا حکایتگر حال و روز نه چندان مناسب فعالان این عرصه باشد. در این گزارشها، فعالا عرصه در استانهای متعدد از این که با وجود ارایه خبرهایی از نهاده های دامی، اما چیزی دستگیر آنها نشده است، گلایه کرده و خواستار رسیدگی جدی مسئولان به این موضوع شدند.

سعید سلطان سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران در گفتگو با بازار با اشاره به مشکلات دامداران در تامین نهاده گفت: در حال حاضر هر کیلو ذرت و جو به قیمت بالای ۲ هزار تومان عرضه می‌شود در حالیکه قیمت مصوب این نهاده ۱۳۵۰ تومان است.

او با بیان اینکه سویا هم ۱۶۰۰ تومان گران‌تر از قیمت مصوب به دست دامدار می‌رسد، گفت: در حالی قیمت تضمینی سویا ۲۴۵۰‌ تومان است اما دامدار بیش از ۴ هزار تومان برای هر کیلو از این نهاده هزینه ‌می‌کند.

به گفته این فعال صنفی، دامداری‌ها در ظاهر نهاده را به قیمت مصوب خریداری ‌می‌کنند اما در عمل داستان چیز دیگری است. آنها مجبورند پول اضافه که برخی از دلال‌ها و واسطه‌ها از آنها طلب ‌می‌کنند به حساب دیگری واریز کند و اگر این هزینه را پرداخت نکنند نهاده‌ای ن‌می‌توانند خریداری کنند.

واردات اضافه و ممنوعیت صادرات کار دست دامداری‌ها داد

اما وضعیت خرید گوشت قرمز هم این روزها چنگی به دل نمی‌زند. قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و تقاضای داخلی حسابی افت کرده است.  از آن طرف صادرات دام هم ممنوع شده و انبارهای ذخیره‌سازی شرکت پشتیبانی امور دام پر شده از گوشت‌های وارداتی که سال گذشته با استفاده از ارزهای دولتی وارد کشور شده است. آنگونه که آمارهای اعلامی‌از طرف گمرک‌ نشان ‌می‌دهد دولت در سال گذشته چیزی حدود ۱۳۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده و چیزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارز دولتی به آن اختصاص داده شده است.

این حجم از واردات در شرایطی صورت گرفته که وضعیت تولید  بسیار مناسب بوده و  توانسته از مرز ۸۸۰ هزار تن عبور کند . آنگونه سلطانی می گوید: در شرایط عادی چیزی حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت در کشور مصرف می شود که البته این میزان حالا کمتر هم شده است . به عبارتی در بدترین حالت تنها ۲۰ هزار تن کسری تولید داشتیم اما بیش از ۶ برابر نیاز کشور گوشت وارد کردیم.

زیان دامدارها از افت قیمت شیر

افزایش قیمت نهاده‌ها اما شرایطی رخ داده که نه تنها در بهای شیر ایجاد نشده بلکه کارخانجات صنایع لبنی‌ این محصول را حتی با قیمت کمتری از دامداری‌های خریداری ‌می‌کنند. سلطانی با اشاره به کاهش مصرف لبنیات در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌هایی که در رابطه با انتقال این ویروس از طریق لبنیات وجود داشت، گفت: شرایط نابسامان بازار شیر خام تا انتهای فروردین‌ماه سال جاری ادامه داشت؛ به طوری که قیمت هر لیتر شیر با کاهش ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومانی مواجه شد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: خوشبختانه شرایط دامداران نسبت به دو ماه گذشته کمی‌بهتر شده و تقاضای شیر خام کارخانجات لبنی در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه افزایش یافته است؛ اما با این حال صنعت دامداری کشور به علت دیرکرد شرکت‌های لبنی در پرداخت مطالبات دامداران و همچنین عدم پرداخت نرخ واقعی شیر، آسیب بسیاری دیده است.

کد خبر: ۱۷٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha