۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
 ۱۶ محصولی که در بازار امریکا نایاب می شود/ حکایت آمریکای محتاج به چین!
بازار گزارش می دهد

۱۶ محصولی که در بازار امریکا نایاب می شود/ حکایت آمریکای محتاج به چین!

بسیاری از محصولات و کالاهای مورد استفاده مردم امریکا در خارج از کشور تولید می شوند، بنابراین تعطیلی کارخانه های سازنده این محصولات در اثر ویروس کرونا در چین ، هند و جاهای دیگر می توانند به زودی تاثیر بسیاری در دسترس بودن این محصولات داشته باشند.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار-  برخی از کالاهایی که در داخل امریکا تولید می شوند در روزهایی که آمار مبتلایان در این کشور سر به فلک کشیده و مردم با بحران و رکودی اساسی روبرو شده اند، به سختی در اختیار شهروندان قرار میگیرد زیرا تأسیسات تولیدی با تقاضای بالا و غیرمنتظره روبرو شده اند.

هراس از کمبود کالاهای اساسی و عدم دستیابی به میزان زیاد از جمله دغدغه های کنونی مردم امریکاست و نگرانی‌ها در خصوص برخی زنجیره‌های تأمین به هیچ‌وجه تازگی ندارند، قفسه های خالی فروشگاه ها و عدم موجودی کالاها حتی در انبارها و سایتهای اینترنتی عمده فروشان امری عادی در این ایام به نظر می رسد.

در واقع شیوه‌های مورد نیاز جهت پیشگیری یا مهار این بیماری، آسیب‌پذیری و شکنندگی زنجیره‌های تأمین امریکا را نمایان ساخته‌ که به نظر می رسد تجدید ساختار این زنجیره ها با همکاری متحدان آمریکا امری ضرروری  و کمک کننده باشد زیرا ایمن سازی و ایجاد تنوع در این زنجیره کاری پیچیده، پرهزینه و وقت‌گیر است.

حال در ادامه از محصولات و کالاهایی که بیشتر در معرض خطر نایاب شدن به علاوه محصولاتی که قبلا تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته اند، مطلع می شوید.

لپ تاپ ها


صادرات لپ تاپ از چین به امریکا به طور چشمگیری کاهش یافته است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، حتی با شروع کار مجدد تولید کنندگان چینی ، کارخانه های هند ، ایالات متحده و اروپا همچنان یا تعطیل هستند و یا با ظرفیت و نیروی کار جزئی مشغول به فعالیت هستند که این مسئله میتواند منجر به کمبود لپ تاپ در بازار شود.

لوازم و اقلام پزشکی


نیویورک تایمز گزارش داده که سایر کشورها ممکن است صادرات تجهیزات پزشکی را کاهش دهند و این مسئله ممکن است منجر به کمبود در امریکا شود. اروپا ، هند و ترکیه در حال حاضر محدودیت های صادراتی در مورد تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با کرونا از جمله دستگاههای تنفسی ، دستکش و ماسک های جراحی را اعمال کرده اند.

اقلام دارویی


هند ۴۰ درصد از داروهای عمومی آمریکایی و بسیاری از داروهای مورد نیاز را تأمین می کند.

به گزارش نیویورک تایمز ، کارشناسان بهداشت، از جمله یانژونگ هوانگ همکار ارشد بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی اظهار کردند که اعمال قوانین قرنطینگی و در منزل ماندن در هند می تواند عرضه محصولات دارویی در امریکا را مختل کند.

چین نیز ترکیبات دارویی از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها را در دنیا تولید می کند .تعطیلی کارخانه‌ها در چین موجب کاهش صادرات ترکیبات دارویی فعال به هند که بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای ژنریک یا داروهای عمومی در دنیا محسوب می شوند، می باشد. این امر متعاقبا به کاهش صادرات ترکیبات دارو به امریکا خواهد شد.

بنابراین اگر چین صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را متوقف سازد، امریکا با اختلالات سهمگینی مواجه می شود.

گوشی آیفون


در ماه مارس ، شرکت فناوری اپل به کارمندان فروشگاه خود اعلام کرد که احتمال کمبود گوشی های آیفون وجود دارد. این کمبود را می توان به زنجیره تأمین شرکت ، که عمدتا در چین مستقر است ، نسبت داد.

دستمال توالت

 
نیویورک تایمز گزارش داد که ترکیبی از احتکار مشتریان، هراس مردم از کمبود و اختلال در زنجیره های عرضه می تواند منجر به کمبود دستمال توالت شود.

تولیدکنندگان دستمال تولت که به طور معمول محصول خود را  رستوران ها و مدارس ارسال میکردند، اکنون می توانند با تعطیلی این مکانها از چگونگی شکل گیری زنجیره های عرضه برای پاسخگویی به تقاضای خانوار آگاه شوند.

تلویزیون های LCD


سایت بازرگانی کوارتز گزارش داد که چین تقریبا ساخت و تولید نیمی از پنل های LCD را برای تلویزیون ، لپ تاپ و مانیتور رایانه را بر عهده دارد.

پنج کارخانه ال سی دی در ووهان، مرکز اپیدمی ویروس، واقع شده که با قرنطینه شدن تمام شهر و توقف فعالیتهای این کارخانه ها، تولید این ال سی دی ها مختل شد.

سیر


به گزارش مجله جهانی تجارت ، حدود یک سوم محصول سیر امریکا وارداتی بوده که عمده این واردات از چین میباشد. به گفته این مجله ، شیوع گسترده این ویروس در این سرزمین و کاهش چشمگیر نیروی کار در زمین های زراعی ، میتواند منجر به کمبود سیر و ارسال آن به امریکا شود.

اسباب بازی

 بسیاری از اسباب بازی ها در چین تولید می شوند ، بنابراین وقفه در زنجیره های تأمین می تواند تولید و ساخت این کالا را مختل کند.

 مدیرعامل انجمن اسباب بازی ها به فاکس بیزنس گفت که اختلال در زنجیره ،تأثیر بر بازار اسباب بازی ها در فصل بهار نخواهد گذاشت،اما این پاندمی می تواند در تابستان منجر به کمبود شود.

نوشابه های رژیمی


در اواخر ماه فوریه ، شرکت کوکاکولا اعلام کرد که با مشکلاتی در رابطه با سایر نوشیدنی های کم کالری روبروست زیرا زنجیره تامین آن برای شیرین کننده های مصنوعی و برخی دیگر از مواد تشکیل دهنده موجود در چین در اثر شیوع کرونا مختل شده است.

این شرکت در همان زمان گفت: ما برنامه های تامین شرایط اضطراری را آغاز کرده ایم و تاثیر کوتاه مدت را به دلیل این تاخیرها نمیتوانیم پیش بینی کنیم. با این حال ، ممکن است شاهد اختلال منابع تولیدی برخی از این مواد در طولانی مدت در صورت توقف عملیات تولید یا صادرات در چین باشیم.

 مواد غذایی


بیشتر مواد غذایی در انبار باقی خواهند ماند ، اما اگر  مردم بخواهند از یک محصول خاص غذایی به ویژه کالای وارداتی از خارج از کشور استفاده کنند،به زودی ممکن است شانس دستیابی به آنها را از دست بدهند.

 در همین راستا ، معاون ارشد زنجیره تامین و مدیریت عملیات در دانشکده مدیریت دانشگاه Purdue در گفتکو با سی ان بی سی اعلام کرده که واردات مواد غذایی از جمله ماکارونی از ایتالیا ، پنیر از فرانسه و سایر محصولات غذایی اساسی از خارج از کشور ممکن است تحت تأثیر تاخیرهای زنجیره تامین و عرضه قرار گیرند. بنابراین ترکیبی از افزایش تقاضا و عرضه کوتاه مدت ، خرید تعدادی از محصولات را تقریبا غیرممکن کرده است.

تا پیش از بروز همه‌گیری کرونا، از هر هفت آمریکایی، یک نفر برای تامین غذای خود به شبکه ملی خیریه بانک‌های غذا وابسته بود. مسوولان این خیریه‌ها به رویترز گفته‌اند که اکنون تقاضاها در بسیاری از مراکز دو یا سه برابر شده است.

هدست واقعیت مجازی


فوربز در گزارشی اعلام کرد که به دلیل تاخیر در روند تولید بیشتر محصولات در چین ، فیس بوک در ماه فوریه اعلام کرد که هدفون  های واقعیت مجازی برای مدت زمان کوتاهی در بازار موجود خواهند ماند.

 از آن زمان گزینه خرید هدست به صورت آنلاین هم دیگر غیر ممکن بوده و در صورت موجود شدن، تحویل آنها به دو ماه دیگر موکول شده است.

دماسنج


در پاسخ به خبر بیماری همه گیر کوید۱۹، امریکایی ها برای خرید دماسنج عجله کردند به طوریکه هم اکنون یافتن دستیابی به این کالا در تمامی داروخانه ها و فروشگاههای دیگر غیر ممکن است.

یو اس ای تودی در گزارش خود گفت که کمبود دماسنج به دلیل عدم عرضه و تقاضای زیاد است . چین حدود ۹۰ درصد یا بیشتر دماسنجهاییی را که در فروشگاههای عمده فروشی از جمله Walgreens ، CVS و Rite Aid یافت می شود را تولید کرده است.

بر اساس این گزارش، به طور معمول سه ماه طول می کشد ( شاید تا تابستان) تا دماسنج ها از کارخانجات تولیدی در چین به قفسه های فروشگاههای امریکایی ارسال شوند ، بنابراین کاهش عرضه موجب عدم وجود محصول به دلیل افزایش تقاضا شده است.

کنسول های بازی ویدیویی (بازی نینتندو سوئیچ)


کنسول بازی نینتندو سوئیچ در بیشتر فروشگاههای خرده فروشی به دلیل افزایش تقاضا در پی شیوع ویروس فروخته شده است. به گفته بلومبرگ، این کمبود عرضه به ماه فوریه مربوط می شود.

چین ساخت مؤلفه های این سوئیچ را که مونتاژ آن در ویتنام بوده و اکثر کنسول های امریکایی در آنجا ساخته می شود را متوقف کرد. بنابراین هم اکنون مشخص نیست که مجددا چه زمانی این کالا عرضه خواهد شد اگر در تاریخ هفتم آوریل نینتندو در توییت اعلام کرد که افرادی که قبلا سوئیچ را نصب کرده اند، می توانند کنسول های خود را در هفته آینده تحویل بگیرند.

ضد عفونی کننده ها


یافتن دستمال مرطوب در فروشگاهها تقریبا غیرممکن است و ممکن است مدتی طول بکشد که این کالاها مجددا در انبارها موجود شوند.

بر اساس گزارش یو اس ای تودی، مارک های تجاری به سادگی آماده افزایش سنبله های زیاد تقاضا نبودند و وقفه های زنجیره تامین جهانی مرتبط با کرونا بدان معنی است که آنها اکنون نمی توانند موجودی کافی برای تامین و تقاضای افزایشی را تولید کنند.

تام دری ، مدیرعامل موسسه مدیریت تأمین، به این روزنامه گفت که به احتمال زیاد تا تابستان امسال قادر نخواهید بود تا این محصولات را خریداری کنید. وی پیش بینی کرد که زنجیره های عرضه باید تا اواسط ماه مه به حالت عادی برگردند و مواد ضد عفونی کننده خارج از انبار باید در ماه ژوئن مجددا در قفسه های فروشگاهها ظاهر شوند.

مخمر


با پخت نان به عنوان یکی از فعالیتهای ماندن در منازل ، تولید کنندگان مخمر خشک تلاش کرده اند تا از پس تقاضای زیاد مردم برآیند.

 بلومبرگ در گزارشی نوشت: از  سال گذشته به میزان ۶۰۰درصد تقاضا برای مخمر افزایش یافته است. یکی دو ماه طول خواهد کشید تا خریداران شاهد عرضه مداوم مخمر خشک در قفسه های فروشگاه باشند.

مسئولان امر در تلاشند تا تعداد کارمندان شاغل در کارخانه های بسته بندی را افزایش دهد اما میزان بسته بندی آنها می تواند به دلیل تعطیلی کارخانجات در هند دچار اختلال شود.

ظروف فریزری


هنگامی که امریکایی ها با شیوع گسترده ویروس و کمبود مواد غذایی در جهت جمع آوری و فریز کردن مواد غذایی شتاب کردند، میزان خرید این ظروف به شدت افزایش یافت. بنابراین با رویایی این حجم از تقاضا، فروشگاه های لوازم خانگی در سراسر کشور خالی از این ظروف شدندو به دلیل وقفه در زنجیره تأمین ، هنوز معلوم نیست چه زمانی آنها دوباره شروع به کار خواهند کرد.

فاکس نیوز گزارش داد که تعداد بسیار کمی از شرکت های لوازم خانگی ظروف پلاستیکی و فریزری خود را در آمریکا تولید می کنند و حتی آن دسته از ظروف که در داخل تولید می شوند، به طور معمول به قطعات چینی متکی هستند.

بعلاوه، کارخانه ها در امریکا برای حفظ دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاریهای اجتماعی، میزان تولید را کندتر خواهند کرد.

کد خبر: ۱۷٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha