۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
امکان رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم با فروش نفت| روابط دیپلماتیک را سروسامان دهیم
تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار مطرح کرد

امکان رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم با فروش نفت| روابط دیپلماتیک را سروسامان دهیم

فرزانی تحلیلگر اقتصادی گفت: اینکه در عمل چه میزان می توان در برنامه هفتم توسعه موفق شد به عوامل متعددی از جمله توانائی دولت و بودجه های سالیانه که در راستای تحقق برنامه بخواهد عمل کند برمی گردد.

بازار؛ گروه ایران: حجت الله فرزانی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار، در پاسخ به این پرسش، آیا ابلاغ برنامه هفتم توسعه می تواند به کنترل تورم کمک کند گفت: برنامه های هفتم توسعه همراستا با سیاست های کلان سند چشم انداز ۲۰ ساله تنظیم می شود. فلذا برنامه هفتم باید در این راستا باشد.

وی ادامه داد: قاعدتاً برنامه هفتم باید به گونه ای تنظیم و طراحی شود که هدف گذاری برای رسیدن به آن درصدهای مربوط به بهره وری، اشتغال و تورم را محقق کند. اگرچه برنامه های گذشته این هدف گذاری ها بعضاً گذاشته می شد ولی در بودجه های سالیانه متاسفانه فراموش می شد یا بعضاً به دلیل مسائل متعددی از جمله تحریم ها قابلیت اجرا پیدا نمی کرد. کما اینکه بحث رشد ۸ درصدی در قانون بودجه هم پیش بینی شد که این نشان می دهد در راستای برنامه های توسعه برنامه های خرد سالیانه هم طراحی و پیش بینی می شود ولی اینکه قابلیت اجرا دارد یا ندارد و چگونه قرار است قابلیت اجرا پیدا کند یا نکند نقدهایی بدان وارد است.

رشد بخش واقعی اقتصاد از محل بهره وری به میزان ۳.۵ درصد برای کشوری که کمتر از نیم درصد بهره وری دارد و برای بودجه امسال امر غیرعادی بود، قرار دادند و این قدری ناترازی در بودجه را ایجاد می کند و موجب می شود برنامه توسعه که به پشتوانه آن این بودجه ها ریخته شده محقق نشود

او اظهار کرد: رشد بخش واقعی اقتصاد از محل بهره وری به میزان ۳.۵ درصد برای کشوری که کمتر از نیم درصد بهره وری دارد و برای بودجه امسال امر غیرعادی بود، قرار دادند و این قدری ناترازی در بودجه را ایجاد می کند و موجب می شود برنامه توسعه که به پشتوانه آن این بودجه ها ریخته شده محقق نشود.

فرازنی بیان کرد: اینکه در عمل چه میزان می توان در برنامه هفتم توسعه موفق شود به عوامل متعددی از جمله به توانائی دولت و بودجه های سالیانه که در راستای تحقق برنامه هفتم بخواهد عمل کند و در آن راستا جلو برود، برمی گردد. لذا این موضوع از این منظر همیشه مورد بحث و نقد بوده است.

این کارشناس با اشاره به رشد ۸ درصدی که در برنامه هفتم آورده شده بیان کرد: با توجه به اینکه در سنوات گذشته نتوانستیم فروش نفت را به درستی داشته باشیم شاید از منظر نفت و فروش آن اگر بتوانیم روابط عادی با دنیا داشته باشیم و روابط دیپلماتیک را سروسامان دهیم، امکان دستیابی برای آن وجود دارد. منتهی این رشد را بخواهیم بدون نفت در نظر بگیریم قابل دستیابی نیست. رشد ۸ درصد با فروش نفت قابل دستیابی است.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه فروش نفت در سنوات گذشته کم بود و اگر قدری مثل دورانی که تحریم ها کمتر بود و مثل کشور عادی می توانستیم نفت بفروشیم و بتوانیم به آن دوران برگردیم که تولید روزانه دو و نیم میلیون بشکه باشد و بتوانیم بفروشیم قاعدتاً رشد بخش اقتصادی بیشتر خواهد شد و حتی شاید دو رقمی هم شود.

او در خصوص تیم اقتصادی دولت گفت: به عوامل متعددی برمی گردد. باید دید برای رشد واقعی بخش اقتصاد و رشد اقتصادی چه نیاز داریم که سیاست های مالی و بودجه ای و پولی و تجاری باهم هماهنگ باشند. تیم اقتصادی دولت باید بتواند با هماهنگی بانک مرکزی و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، با هماهنگی وزارت صمت و وزارت اقتصاد کار را جلو ببرند و نخواهند کاری کنند که جزیره ای عمل شود و اثر یک سیاست، سیاست دیگری را خنثی کند. از این منظر باید تلاش کنند به صورت هماهنگ به این هدف برسند.

کد خبر: ۱۷۸٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نظریان IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      0 0
      سلام آیا بالاخره برنامه هفتم برای اجرا به وزارتخانه ها ابلاغ شد؟